سه شنبه 1 دی 1383

ريچارد مورفي : ايران بازيگر اصلي منطقه خاورميانه است، خبرگزاري فارس

عضو شوراي روابط خارجي و كارشناس برجسته آمريكا در امور خاورميانه با اشاره به موقعيت ايران در منطقه خاورميانه، تهران را بازيگر مهم و اصلي در منطقه برشمرد.

«ريچارد مورفي» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در خصوص نقش ايران در ايجاد صلح و ثبات در عراق اظهار داشت: ايران اهميت بسيار روشني در استقرار صلح و ثبات عراق دارد.
معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور خاور نزديك و جنوب آسيا در دوران رياست جمهوري ريگان افزود: من معتقدم آمريكا، اروپا و ايران بايد در جستجوي راهها و شيوه‌هايي جهت همكاري با يكديگر براي تحقق اين هدف (صلح و ثبات در عراق) باشند.
معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور خاور نزديك و جنوب آسيا در دوران رياست جمهوري ريگان در ادامه در خصوص تاثير شيعيان عراق در انتخابات آتي اين كشور گفت: تاثير شيعيان عراق بر انتخابات آتي اين كشور به دو فاكتور بستگي دارد: نخست اين كه آنها قادر به همكاري با هم در قالب يك جمعيت يا يك اجتماع باشند و دوم اينكه آنها يك ائتلاف سياسي با كردها و سني‌هاي عراق تشكيل دهند.
وي ادامه داد: اما آن گونه كه من دريافته‌ام جمعيت شيعيان عراق به جناحهاي گوناگون تقسيم شده‌اند به گونه‌‌اي كه برخي از آنها ترجيح مي‌هند دولتي همسو با ايران در عراق روي كار آيد، اما گروهي ديگر ترجيح مي‌دهند دولتي با اصول مذهبي روي كار آيد اما توسط روحانيون هدايت نشود و گروه سوم نيز به دنبال روي كار آْمدن دولتي هستند كه در غرب دولت سكولار ناميده مي‌شود.
مورفي با بيان اين كه با هر گونه طرحي براي تقسيم عراق مخالفم، تصريح كرد: اين امر هشداري براي همسايگان عراق بوده و منجر به ماجراجويي‌هاي نظامي خواهد شد.
وي با يادآوري اينكه عراقيها نسبت به كشور خود احساس وفاداري دارند، افزود: ما بايد تمام فعاليت خود را براي تضمين اينكه توسعه وفاداريها مي‌تواند به عنوان يك نيروي مثبت جهت وحدت و ثبات عراق موثر واقع شود، به كار گيريم.
اين كارشناس برجسته مسائل خاورميانه در آمريكا در ادامه افزود: چارچوب سياسي آرماني براي عراق ايجاد يك فدراسيون مي‌باشد كه متاسفانه هيچ سابقه‌اي از آن در جهان وجود ندارد؛ اكراد هم به علت درد و مصيبتهاي گذشته خود در برابر تشكيل هرگونه دولت تمركزگرا مقاومت خواهد كرد.
سفير سابق آمريكا در كشورهاي سوريه، عربستان، موريتاني و فيليپين در خصوص حضور نيروهاي اسرائيلي در شمال عراق و مجاور مرزهاي ايران اظهار داشت: من نمي‌دانم كه چگونه ممكن است نيروهاي اسرائيلي در شمال عراق حضور داشته باشند؛ اما حتي اگر حضور هم داشته باشند من آنها را تهديدي عليه ايران نمي‌دانم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي خاطرنشان كرد: اسرائيل درباره نيت تهران براي معدوم ساختن اسرائيل به عنوان يك دولت يهودي و همچنين از بلندپروازيهاي هسته‌اي ايران براي ساخت بمب هسته‌اي و حمايت آن از حزب‌الله لبنان نگران است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15797

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ريچارد مورفي : ايران بازيگر اصلي منطقه خاورميانه است، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016