سه شنبه 1 دی 1383

سخنگوي قوه قضاييه: رسيدگي به پرونده هاي موضوع حقوق بشر به صورت اختصاصي رسيدگي مي شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي قوه قضاييه گفت: تاكنون پيرامون تخلفات ساختمان سازي در شهرستان بم پرونده اي تشكيل نشده است اما قوه قضاييه اين آمادگي را دارد كه اگر موردي گزارش شد، به آن رسيدگي كند.

به گزارش خبرنگار" ايلنا" جمال كريمي راد در ابتداي كنفرانس مطبوعاتي هفتگي خود ضمن محكوم كردن جنايات اشغالگران عراق گفت : امروز از سوي كساني كه خود را منادي دموكراسي در عراق و دنيا معرفي مي‌‏كنند، شاهد جنايات دردناكي هستيم كه مايه تاسف و تاثر است و آن را محكوم مي‌‏كنيم.
وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا تاكنون پيرامون تخلفات ساختمان سازي در شهرستان بم كه منجر به كشته شدن ده‌‏ها هزار نفر از مردم اين شهرستان شد، پرونده‌‏اي تشكيل شده است، گفت: در اين زمينه پرونده‌‏اي رسيدگي نشده است اما قوه قضاييه اين آمادگي را دارد كه اگر مواردي از سوي مسئولين ذي‌‏ربط ارايه شود، به آن رسيدگي شود.
كريمي راد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه نقش دادستان به عنوان مدعي العموم در قضيه زلزله بم چيست؟ گفت : دادستان در مواردي كه جرم جنبه عمومي داشته باشد به وظيفه قانوني خود مي كند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا مجلس قصد دارد تحقيق و تفحص از قوه قضاييه را با رويكرد جديد ارايه كند؟ گفت : اين مورد بايد از طريق كانال مجلس بررسي كنيد.
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه چرا پرونده احمد باطبي پس از 5 سال در ديوان عالي كشور بررسي خواهد شد؟ گفت : اين احتمال وجود دارد كه محكوم درخواست اعاده دادرسي كرده باشد كه در شعب تشخيص ديوان قابل رسيدگي است.
وي در مورد پرونده جانباز رجبي ثاني كه ادعا مي شود در زندان كشته شده است، گفت : به دستور رئيس قوه قضاييه بررسي همه جانبه از سوي دادسراي انتظامي قضات، دادستان عمومي و انقلاب تهران، سازمان بازرسي كل كشور و هياتي از سازمان زندان ها صورت گرفته است و پرونده در حال پيگيري است، در مورد شكايت خانواده مرحوم نيز ادعاهايي مطرح شده است كه از آنها هم دعوت كرديم كه مستندات خود را ارايه كنند كه حتي با وكيل به دادسراي انتظامي قضات مراجعه كردند و لايحه مفصلي را نيز تهيه كردند.
سخنگوي قوه قضاييه تصريح كرد: گزارشي نيز از تخلفات اجتماعي كاركنان زندان ارايه شده است كه اين مورد نيز در حال رسيدگي است، تمامي تحقيقات لازم انجام شده است.
سخنگوي قوه قضاييه در تشريح صحبت هاي رئيس ديوان عالي كشور مبني بر اين كه در راه مبارزه با مفاسد اقتصادي، فشارهايي به قوه قضاييه اعمال مي شود، گفت : در بيان كلي ايشان اين منظور وجود داشت كه پرونده مفاسد اقتصادي تا رسيدن به نتيجه نهايي از نظر دادرسي و كارشناسان صورت گرفته با يك‌‏سري مشكلات روبروست، صحبتهاي ايشان به اين معنا نيست كه كساني مانع مبارزه با مفاسد اقتصادي مي شوند.
كريمي راد در مورد پرونده قتل هاي محفلي كرمان گفت: گزارشي از اين پرونده ها ارايه شده است، اين گزارش در همين حد است كه دادگاه رسيدگي هاي خود را انجام داده است حتي برخي از اوليا دم نيز از حق خود گذشته اند، دادگاه نيز منتظر نظر پزشكي قانوني است تا تصميم مقتضي را اتخاذ كند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا شايعه صدور فتوا در مورد مهدورالدم بودن مقتولين پرونده قتل هاي محفلي كرمان در راي قاضي پرونده خللي ايجاد كرده است؟ گفت: وظيفه قاضي طبق قانون مشخص است، قاضي طبق اصل 168 قانون اساسي و طبق قوانين موضوعه راي خود را صادر مي كند، بنابراين بيان ديگر در پاسخ سوالي شما نياز نيست .
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا دادگاه حقوق بشر در قوه قضاييه مثل دادگاه هاي انقلاب و عمومي به صورت اختصاصي تشكيل خواهد شد يا خير؟ گفت: رسيدگي به پرونده هاي موضوع حقوق بشر به صورت اختصاصي رسيدگي مي شود اما اين به آن معنا نيست كه مخل كار دادگاه هاي ديگر باشد بلكه براي اين كه به يك آمار و ارقام معيني برسيم به صورت واحد درشعبه اي كه طبق آئين نامه پيش بيني شده است، بررسي خواهد شد.
سخنگوي قوه قضاييه در مورد مخاطبين دادگاه حقوقي گفت: مخاطبين اين دادگاه ضابطين دستگاه قضايي، مامورين زندان و كساني كه با متهم و پرونده ارتباط پيدا مي‌‏كنند، مي باشند.
كريمي راد در مورد تصميم مجلس شوراي اسلامي مبني بر تعليق قانون هيات منصفه دادگاه هاي مطبوعات گفت: تصميم مجلس ششم در تعليق قانون هيات منصفه دادگاهاي مطبوعات به لحاظ اين كه بار مالي فراواني دارد، ما را با مشكل مواجه كرد كه مجلس هفتم تصميم گرفت كه تا رفع مشكلات و اصلاح اين قانون كماكان به قانون قبلي عمل شود.
وي اظهار داشت: مجلس هفتم تصميم مطلوبي در اين زمينه گرفته است، در اين مورد هم قوه قضاييه و هم دولت پيگيري هايي را كرده اند كه دادستاني كل كشور نيز در جريان اين پيگيري ها قرار داشته است.
كريمي راد در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه چه زماني ستاد حفاظت اجتماعي در كل استان هاي كشور مستقر خواهد شد؟ گفت: با پيگيري و نشست هايي كه در اين رابطه صورت گرفته است، انشاءالله به زودي و با رفع مشكلات، شاهد تشكيل اين ستادها در سراسر كشور خواهيم بود و البته برخي ستادها در برخي استان ها تشكيل شده است و مشغول فعاليت نيز هستند.
وي درپاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه با وجودي كه رئيس قوه قضاييه دستور منع اجراي حكم سنگسار را داده اند اما اخيرا شاهد اجراي دو نمونه از حكم سنگسار بوده ايم، گفت: در رابطه اين گونه پرونده‌‏ها رسيدن به نتيجه نهايي كار سختي است، من نيز خبري را شنيده‌‏ام كه در دست رسيدگي است اما ثابت‌‏كردن اين اتهامات مشكل است و عملا مي‌‏بينم كه دركشور شاهد اجراي چنين احكامي نبوده‌‏ايم.
كريمي راد در مورد پرونده ايران زمين گفت : اين پرونده در دادسراي اهواز در حال رسيدگي است، همچنين شاهد رسيدگي و برخورد مناسبي هم از سوي قوه قضاييه و هم از سوي وزير ارشاد بوده ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه جرايم پزشكي به مراجع شبه قضايي ارجاع مي شود گفت : اين امر به اين معناست كه جرايم پزشكي و خسارات ناشي از آن، با حضور كارشناسان كه از اعضاي هيات هاي بدوي و عالي انتظامي پزشكي هستند، رسيدگي در اين پرونده ها هيات بدوي نظر كارشناسي خود را ارايه و سپس راي خود را صادر مي‌‏كند.
كريمي راد در پايان درمورد پرونده جنايات پاكدشت گفت: پرونده پاكدشت پرونده سنگيني است و ديوان عالي كشور به زودي راي خود را اعلام مي‌‏كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15816

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي قوه قضاييه: رسيدگي به پرونده هاي موضوع حقوق بشر به صورت اختصاصي رسيدگي مي شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016