شنبه 5 دی 1383

محمدرضا خاتمي: معين تا آخر كانديداي ما خواهد بود، ايلنا

* جناح راست بايد بپذيرد كه هنوز به حدي از رشد سياسي نرسيده كه نيازمند قيم و ريش سفيد نباشد

* اعراب در زمان افزايش فشار بر ايران ادعاهاي جعلي خود را تكرار مي‌‏كنند


تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي ، گفت : با توجه به اينكه به نظر مي‌‏رسد بعضي گروه‏هاي ديگر اصلاحات حداقل در حال حاضر هيچ تمايلي به ائتلاف ندارند و همه راه‌‏هاي پيشنهادي را بي‌‏جواب گذاشته‌‏اند ، بهتر است كانديداهاي مختلف وارد عرصه عمل شوند و بعد در فرصتي ديگر و نزديك‌‏تر به زمان انتخابات با ارزيابي جايگاه كانديداهاي مختلف در بين مردم ، با واقع‌‏بيني بيشتر درمورد ائتلاف صحبت كرد
.
به گزارش خبرنگار "ايلنا" ، سيدمحمدرضا خاتمي در گفت‌‏وگوي هفتگي خود با سايت رويداد در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه مجمع روحانيون مبارز در پايان نشست اين هفته شوراي مركزي خود اعلام كرد كه تنها از كانديداتوري آقاي كروبي و نه هيچ فرد ديگري در انتخابات حمايت مي‌‏كند . آيا اين موضع به ضرر اجماع دوم خرداد نيست ؟‌‏ ، اظهار داشت : يكي از دستاوردهاي مهم اصلاحات , تحزب و تقويت نقش احزاب در تصميم‏گيري‌‏هاي كلان بود. ما خوشحال هستيم كه امروز به دليل تعدد احزاب كه نشانه تنوع وتكثر درون جامعه است ، در عرصه مهمي مثل انتخابات رياست جمهوري شاهد حضور فعال اين احزاب هستيم و طبيعي است كه هر حزبي يا هر ائتلافي بايد يك كانديدا داشته باشد تا قدرت تصميم‌‏گيري و انتخاب مردم افزايش يابد.
وي افزود : درمورد مجمع روحانيون مبارز هم كه از تشكل‏هاي روحاني اصيل با سابقه و داراي نقش در جريان اصلاحات بوده اند , انتظار اين است كه همچون همه احزاب و گروه‏هاي ديگر برنامه‌‏ها و كانديداي خود را اعلام كند كه مي‌‏تواند يك كانديداي حزبي و يا ائتلافي باشد . البته مجمع اعلام كرده است اگر آقاي كروبي بيايد ، جز او كانديدايي ندارند و هنوز هم آقاي كروبي نظر قطعي خود را اعلام نكرده‌‏اند .
وي ادامه داد : بنابراين هنوز ائتلاف منتفي نيست . ما در هرحال از حضور شفاف و با برنامه هر حزب و گروهي از جمله مجمع روحانيون مبارز استقبال مي‌‏كنيم و اميدواريم شرايطي به گونه‌‏اي پيش رود كه حضور هر فرد يا گروه باعث تقويت احزاب و گروه‌‏هاي ديگر شود ، تنها انتظار ما از هر حزب و فردي كه كانديدا مي‌‏شود ، اين است كه رقابت در شرايط برابر را بپذيرد و به جد و در عمل مدافع حضور رقباي جدي باشد .
خاتمي در ارزيابي خود از بروز اختلافاتي ميان كانديداها و گروه‌‏هاي عضو شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي يك هفته پس از نشست مشترك اين گروه‌‏ها ، اظهار داشت : به نظرم هر چه مي‌‏گذرد ، بي‌‏برنامگي وتشتت و نيز ترديد در آقايان زيادتر مي‏شود . براي تحليل‌‏گران سياسي اين نكته مكتوبي نبود . اما همه مردم اين وضع را درك مي‌‏كنند , كساني كه مدعي معيشت مردم و به اصطلاح داراي برنامه‏هاي اقتصادي بوده‏اند ، حالا مجبور هستند در صدر كانديداهاي خود سياسي‏ترين و غيراقتصادي‌‏ترين آنها را معرفي كنند . اين نشان مي‏دهد كه هدف كسب قدرت است و همين هدف آنقدر مقدس مي‏شود كه به آنها اجازه مي‌‏دهد ، هر روز به شكلي درآيند و رنگي تازه به خود بزنند .
وي افزود : سرنوشت انتخابات در جناح راست دو جانب بيشتر ندارد ، يا اينكه بايد وضعيت ذاتي و طبيعي درون خود را كه اختلاف تا حد حذف و تخريب همديگر است ، بپذيرند كه امروز شاهد آن هستيم و يا اينكه اگر بخواهند به وحدت برسند ، بايد بپذيرند هنوز رشد سياسي در آنها به حدي نيست كه خودشان به آن نقطه برسند و نيازمند قيم و ريش سفيد هستند كه به همه جز يكي بگويد سرجاي خود قرار گيرند و به نظر من در نهايت همين خواهد شد . زيرا اين جناح كه مي‌‏داند حداكثر رأي 20- 15 درصد شركت كنندگان در انتخابات را دارد ، تاب تحمل تقسيم شدن اين رأي اندك را ندارد.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي در باره صدور قطعنامه‏اي از سوي سازمان ملل و محكوم كردن عملكرد ايران در حوزه حقوق بشر با بيان اينكه متأسفانه امروز در كشور وضعيت حقوق بشر بگونه‏اي است كه حتي ناقضين حقوق بشر با هزار ترفند هم سعي در پوشاندن اين امور مي‌‏كنند و هم از طرف ديگر تلاش مي‏كنند ، با ابزار سياسي و اقتصادي درجهان مانع از موضع‏گيري ضد اين اقدامات شوند .
وي تصريح كرد : مطمئناً تداوم اين رفتارها در داخل باعث بدترشدن موضع كشور در دنيا و مجامع بين‏المللي خواهد شد و همين نكته نه فقط بر جايگاه سياسي ، بلكه روي رشد اقتصادي , گسترش علوم و تكنولوژي و درنهايت رفاه مردم اثر سوء خواهد گذاشت .
به گفته خاتمي كشورهاي غربي در اين مواضع دنبال خير ملت ما نيستند ، اما ما هم نمي‌‏توانيم چون غربي‌‏ها مدعي حقوق بشر هستند , چشم خود را روي نقض فاحش و آشكار حقوق مردم در داخل كشور ببنديم .
خاتمي در پاسخ به اين پرسش كه جناح محافظه‏كار اخيراً اين خط تبليغي را تعقيب مي‏كند كه دكتر معين ، كانديداي اصلي جبهه مشاركت نيست و در نهايت فرد ديگري به جاي ايشان در انتخابات معرفي مي‌‏شود ‏، نظر شما در اين مورد چيست ؟ ، گفت : دكتر معين پس از يك تجزيه و تحليل پردامنه اوضاع سياسي و اجتماعي كشور و بر اساس در نظر گرفتن مجموعه تمايلات درون جبهه اصلاحات و نيز توازن قواي درون حكومت به عنوان كانديداي اصلي و اول انتخاب شده‏اند و تا آخر هم كانديداي ما خواهند بود.
دبيركل جبهه مشاركت در ادامه اين گفت‌‏وگو با بيان اينكه شوراي همكاري خليج فارس اصولاً براي مقابله با ايران تشكيل شده است ، خاطرنشان كرد : مواضع اكثريت قريب به اتفاق كشورهاي عربي هم مبتني بر تعصب قومي و نژادي چيز تازهاي نيست ؛ حتي ما شاهد هستيم دوست‌‏ترين كشورهاي عربي با ايران در اينگونه مواضع ، همرنگ اعراب ديگر مي‌‏شوند , اما همه مي‌‏دانيم كشورهاي عربي كه 50 سال است نتوانسته‌‏اند حق غصب شده خود در فلسطين را حتي به كمترين ميزان احقاق كنند و از اين نظر در دنيا همواره احساس كوچكي كرده‌‏اند ، لازم است هر از چند گاهي ابراز وجود كنند . اما اين ابراز بستگي دارد ، هر وقت آنها احساس مي‌‏كنند ايران مورد فشار است ادعاهاي جعلي خود را تكرار مي‌‏كنند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد : الان هم كه مناسبات بين‏المللي ايران دچار خدشه شده است ، بنابراين ما قبل از آنكه بخواهيم خود را مشغول اين كشورهاي كوچك و كم اهميت كنيم ، بهتر است از خود بپرسيم ما چه كرده‌‏ايم كه باز آنها پررو شده‌‏اند ، بنابراين به نظر من جرم نيروهاي داخلي كه جايگاه جهاني كشور را تضعيف مي‌‏كنند ، كمتر از اين شيخ نشين‌‏ها نيست .
خاتمي درباره استيضاح حاجي ؛ وزير آموزش و پرورش , متذكر شد : محافظه‌‏كاران مي‏خواهند بگويند فشارهاي آنها از جمله حربه استيضاح براي به معامله كشاندن وزراء ، موثر افتاده است و از اين طريق بزرگترين ضربه را به اصلاحات بزنند كه مردم تصور كنند ، وزراي دولت اصلاحات براي چند روز وزارت خود حاضر هستند از همه اصول خود دست بكشند .
وي افزود : به نظر ما حتي اگر يك مورد باشد كه وزيري به خاطر ماندن خودش بخواهد باج بدهد و مدير صالح و شايسته‌‏اي را قرباني منافع شخصي خود و حزبي آقايان كند , قابل قبول نيست.
دبير كل جبهه مشاركت در پايان در پاسخ به اين سوال كه در هفته گذشته خبرنگاران پارلماني نسبت به برخورد يكي از نمايندگان با يك خانم خبرنگار و نيز بسته بودن فضاي اطلاع‏رساني و ارتباط با نمايندگان در مجلس هفتم اعتراض كردند . نظر شما درباره چنين رويكردهايي در دوره جديد مجلس چيست ؟ ، بيان كرد : تجربه خود من در مجلس ششم اين بود كه خبرنگاران اين حوزه اعم از راست يا چپ از پركارترين , منضبط‌‏ترين , باوفاترين افراد جامعه ما بوده‌‏اند و به همه مقررات و قوانين هم پايبند بودند . شايد برخورد مورد اشاره ناشي از احساس وظيفه يك نماينده بر اساس بينش خاص او نسبت به مسائل جامعه باشد ، اما متأسفانه شاهد آن هستيم بينش حاكم بر اكثريت آقايان بينش خانه‌‏نشين كردن خانم‏ها و مردانه كردن جامعه است .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16024

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي: معين تا آخر كانديداي ما خواهد بود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016