دوشنبه 7 دی 1383

أخبار الساعه: دست‌‏اندركاران و نخبگان ايراني بدانند نمي‌‏توان تاريخ را با فحاشي، حملات رسانه‌‏اي و مواضع انفعالي تغيير داد، ايلنا

متن کامل تحليل خبرنامه سياسي ـ استراتژيک امارات

تهران- خبرگزاري كار ايران

خبرنامه روزانه " أخبار الساعه" كه از سوي مركز مطالعات و تحقيقات استراتژيك امارات متحده عربي منتشر مي‌‏شود در ادامه گستاخي‌‏هاي شيخ‌‏نشين‌‏هاي جنوبي ايران كه با حمايت پيدا و پنهان آمريكا و رژيم اسرائيل انجام مي‌‏گيرد، با انتشار گزارشي تحليلي درباره واكنش ملت و دولت ايران به تلاش‌‏ها براي تحريف نام "خليج فارس"، دفاع ايرانيان از هويت فرهنگي، تاريخي و حقوقي خليج فارس و جزاير سه گانه ايراني ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك را، با عباراتي چون "افراطي‌‏گري" و "انفعال" توصيف كرده است.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، " أخبار الساعه" كه زير نظر "شيخ محمد بن‌‏زايد آل‌‏سلطان"، ولي‌‏عهد، رئيس ستاد مشترك ارتش و رئيس مركز مطالعات و تحقيقات استراتژيك امارات متحده عربي منتشر مي‌‏شود خبرنامه‌‏اي تحليلي است كه از سال 1994، هفته‌‏اي شش بار به زبان عربي منتشر مي‌‏‏شود و هدف اصلي از انتشار آن، ترسيم رئوس كلي برجسته‌‏ترين و مهم‌‏ترين حوادث سياسي، اقتصادي و نظامي است.
اين خبرنامه، شامل دو بخش "سرمقاله" و "حوادث جاري" است كه بخش سرمقاله روي اخبار بين‌‏المللي مهم متمركز مي‌‏شود و بخش ديگر با نام "گزارش و تحليل"، حوادث سياسي، اقتصادي و نظامي را با جزئيات تحليل مي‌‏كند كه اين تحليل‌‏ها دست‌‏مايه مواضع و اظهارنظرهاي رسمي شيوخ امارات است كه در طول هفته ابراز مي‌‏شود.
"أخبار الساعه" در سراسر جهان، اخبار روزانه در خصوص امارات متحده عربي، كشورهاي حوزه خليج‌‏فارس و منطقه عربي خاورميانه و حوادث بين‌‏المللي را پوشش مي‌‏دهد و شامل بخشي به نام شرح‌‏حال شخصيت‌‏ها نيز هست كه خصوصيات افرادي را كه حوادث اخير در سطح محلي، منطقه‌‏اي و بين‌‏المللي تحت تأثير قرار مي‌‏دهد توصيف مي‌‏كند.
" أخبار الساعه" بر منابع متنوعي از اطلاعات كه شامل خبرگزاري‌‏هاي بين‌‏المللي، روزنامه‌‏هاي منطقه‌‏اي و بين‌‏المللي، شبكه‌‏هاي تلويزيوني بين‌المللي، اينترنت، بانك اطلاعات و ساير شبكه‌‏هاي الكترونيكي مي‌‏شود، متكي است.
متن كامل تحليل روز شنبه هفته جاري اين خبرنامه بدون تغيير در اصطلاحات و تعبيرات غير حقوقي آن، به اين شرح است:
هر كس واكنش‌‏هاي اخير ايران به انتشار نقشه‌‏اي در اطلس مؤسسه نشنال‌‏جئوگرافيك در مورد منطقه خليج عربي را دنبال مي‌‏كند به‌‏ناچار بايد در برابر مواضع ايران احساس نگراني كند. اين موضع‌‏گيري‌‏ها، حجم عظيمي از واكنش‌‏ها در قالب مقالات مطبوعاتي، تحركات و فعاليت‌‏هاي سياسي، فرهنگي، دانشجويي و نيز همايش‌‏ها و برنامه‌‏هاي متعدد را در بر گرفته است.
يكي از اين برنامه‌‏ها افتتاح نمايشگاهي در مورد نقشه‌‏هاي جغرافيايي به دست "سيد كمال خرازي" وزير امور خارجه ايران بود كه در آن، اطلسي كه نشان مي‌‏داد نام اين خليج، "خليج فارس" است و نيز ادعا مي‌‏كرد مالكيت جزاير سه‌‏گانه اشغال‌‏شده تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي از آنِ ايران است به نمايش در آمد.
آنچه بايد در اينجا بر آن تأكيد شود اين است كه تكرار اين‌‏گونه گفتمان‌‏هاي سياسي از سوي ايران كه مبتني بر پندارهاي باطل در مورد مالكيت جزاير سه‌‏گانه اشغال‌‏شده اماراتي است مسأله غير منتظره‌‏اي نيست چرا كه تهران به رد دعوت‌‏هايي كه از سوي دولت امارات براي گفت‌‏وگوي مستقيم مطرح شده، عادت كرده است.
تهران همچنين با اصراري مشابه از پاسخ مثبت به حل‌‏وفصل اين قضيه از طريق شيوه‌‏هاي متعارف در قوانين بين‌‏المللي طفره مي‌‏رود.
تكرار اين‌‏گونه پندارها از سوي ايران، نه نشان‌‏دهنده پيشرفت در قضيه است و نه چيزي بر مواضع رسمي ايران مي‌‏افزايد ولي آنچه بايد با هوشياري به آن نگريست حساسيت و انفعال مفرطي است كه ايران در برخورد با مشكلات موجود در رابطه با همسايگانش در منطقه به خرج مي‌‏دهد. اين حساسيت را مي‌‏توان به‌‏سادگي در واكنش‌‏هايي كه نسبت به نام‌‏گذاري "خليج عربي" بروز يافت مشاهده كرد؛ اين مسأله تا آنجا اوج گرفته كه برخي ايراني‌‏ها خواستار نهادن نام "خليج فارس" بر يكي از خطوط هوايي ايران شده‌‏اند كه به كشورهاي عربي پرواز دارد تا به اين وسيله، ايراني‌‏بودن اين خليج را يادآوري كند و اين نام، ترويج شود.
علاوه بر اين، بسياري از سياسيون و رسانه‌‏هاي ايراني اين گونه ابراز كرده‌‏اند كه در وراي اقدام نشنال‌‏جئوگرافيك، " ايادي عربي" قرار دارند كه تلاش دارند ميراث ايران را نابود كنند.
ما اينجا نمي‌‏خواهيم به جوانب حقوقي نام‌‏گذاري‌‏ها بپردازيم ولي شايسته است كه دست‌‏اندركاران و نخبگان ايراني بفهمند كه نمي‌‏توان تاريخ را با "فحاشي"، "حملات رسانه‌‏اي" و "مواضع انفعالي" تغيير داد.
اگر دستگاه ديپلماسي ايران، جدي است و اعتقاد دارد كه مالكيت جزاير سه‌‏گانه اماراتي را كه اشغال كرده، از آنِ ايران است پس چرا پيشنهادهاي مذاكره و راه‌‏حل‌‏هاي قانوني را كه دولت امارات مطرح كرده نمي‌‏پذيرد؟ و چرا تهران بر متوقف‌‏كردن پرونده قضيه جزاير اشغال‌‏شده اصرار دارد و از پاسخ مثبت به تلاش‌‏هاي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در اين زمينه طفره مي‌‏رود؟
ايران دريافته است كه اين قضيه مانعي بر سر راه رفع اختلافات منطقه‌‏اي و تحقق آرامش منطقه‌‏اي است كه اتفاقاً خود هم بر آن اصرار دارد و تلاش دارد تا ابزارهاي لازم براي تحقق آن را مطرح كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين در حالي است كه ايران با اينكه مي‌‏داند آرامش منطقه، در پايان اشغال جزاير نهفته است اما خود را به تجاهل مي‌‏زند جالب اينكه درخواست‌‏هاي مكرر ايران براي حُسن همجواري، آرامش و همكاري منطقه‌‏اي، در همه بزنگاه‌‏ها از اين صلابت برخوردار نيست بلكه در واقع، شاهد بحران‌‏ها و نعره‌‏كشي‌‏هاي ديريني هستيم كه در واكنش‌‏ها و گفتمان سياسي ايران نمود مي‌‏يابد و نگراني‌‏هاي مشروعي را نزد همسايگان منطقه‌‏اي اين كشور برمي‌‏انگيزد به‌‏ويژه وقتي كه بر اين همه بحران، اصرار شديد ايران بر برخورداري از توان هسته‌‏اي را هم بيفزاييم.

Copyright: gooya.com 2016