چهارشنبه 9 دی 1383

سخنان عضو ائتلاف آبادگران در مجلس هفتم عليه كانديداهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري، مجلس را متشنج کرد، ايلنا

دو عضو فراكسيون اقليت:
تريبون مجلس را تريبون ستاد انتخاباتي نكنيد
اين چه وضعي است، پس ارزشها كجا رفت؟

حدادعادل:
نمايندگان حق ندارند نطق نماينده را قطع كنند
هاشمي نزد همه ملت ايران محترم است

تهران- خبرگزاري كار ايران

نطق پيش از دستور يك عضو ائتلاف آبادگران كه عليه كانديداهاي احتمالي انتخابات نهم رياست جمهوري و خصوصا هاشمي رفسنجاني بود، فضاي صحن علني مجلس را متشنج ساخت.

الياس نادران؛ نماينده تهران در نطق پيش از دستور امروز خود با ذكر نام مهندس موسوي، هاشمي رفسنجاني، مصطفي معين, مهدي كروبي، كرباسچي، عبدالله نوري و مهاجراني، اعتراضاتي را نسبت به سياست هاي آنان مطرح كرد و اين نطق اعتراض فراكسيون اقليت مجلس را بر انگيخت.
زماني كه اين عضو فراكسيون اكثريت مجلس هاشمي رفسنجاني را مورد نقد مستقيم قرار داد، همهمه اعتراضي نمايندگان مجلس بلند شد.
اسماعيل گرامي مقدم اولين نماينده اي بود كه خطاب به حدادعادل گفت : تريبون مجلس را تريبون ستاد انتخاباتي نكنيد، در اين هنگام قدرت الله عليخاني نيز با صداي بلند خطاب به رييس مجلس گفت: اين چه وضعي است كه شخصيت هاي انقلاب را از تريبون مجلس مورد هجمه قرار مي دهند؟ پس ارزشها كجا رفت؟
در حالي كه چند تن ديگر از نمايندگان نيز خواستار قطع نطق و يا عدم ذكر نام شخصيت هاي انقلاب بودند، حدادعادل اجازه اعتراض نداد و گفت: نمايندگان حق ندارند نطق نماينده را قطع كنند اما بعد از نطق مي‌‏توانند اعتراضات خود را در قالب نطق و تذكر بيان كنند.
بدين ترتيب نادران با اجازه و همراهي رييس مجلس به ايراد نطقش پرداخت كه البته لحن انتقادي وي كاهش يافت و نطق را با صداي آرام تري به پايان رساند.
يكي از نمايندگان فراكسيون اكثريت نيز وقتي با اعتراض نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس نسبت به تخريب چهره هاشمي رفسنجاني از تريبون مجلس مواجه شد، با صداي بلند از واژه آمريكايي استفاده كرد كه البته فضاي صحن علني ساختمان بهارستان به گونه اي بود كه صداي اعتراض و فريادهاي نمايندگان معترض به صورت نامفهوم در فضاي صحن مي‌‏پيچيد.
پس از پايان نطق نيز تعدادي از نمايندگان تابلوهاي خود را براي بيان اخطار قانون اساسي و تذكر بالا بردند. حدادعادل نيز در مواجهه با حجم زياد درخواست كنندگان تذكر نسبت به آزادي نمايندگان در بيان ديدگاه هاي خود در نطق پيش از دستور دفاع كرد و گفت: اگر برخي از نمايندگان از نطق آقاي نادران استنباط كردند كه خداي نكرده ايشان قصد اهانت به آقاي هاشمي رفسنجاني را داشتند، بنده هم از طرف ايشان و هم از جانب مجلس به اطلاع ملت مي رسانم كه آقاي هاشمي نزد همه ملت ايران عزيز و محترم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس مجلس هفتم گفت : نقد روش ها به معناي هتك حرمت نيست و رسم هم نيست كه نماينده به نطق قبل از دستور نماينده ديگري تذكر دهد.
وي به انتقادات نادران نسبت به عملكرد هاشمي رفسنجاني اشاره كرد و گفت: آقاي هاشمي در زمان رياست جمهوري، از نقد روش هاي خودشان خوشحال مي شدند.
حداد عادل خطاب به نمايندگاني كه نسبت به نطق يك عضو ائتلاف آبادگران عليه كانديداهاي احتمالي رياست جمهوري اعتراض داشتند، گفت : در مجلس ششم هم شاهد بوديم كه سخت‌‏ترين نطق ها عليه هاشمي بيان مي شد و دوستان اعتراضي نمي‌‏كردند، بناي من مقايسه مجلس ششم و هفتم نيست اما نبايد به نطق پيش از دستور يك نمايندگان تذكر داد.
سخنان حداد عادل مانع از بيان اعتراضات و انصراف نمايندگان از بيان تذكر و اخطارهاي قانون اساسي نشد و نمايندگان به ترتيب با استناد به مواردي از قانون اساسي و آئين نامه داخلي مجلس نسبت به تبديل شدن تريبون مجلس به تريبون برخي ستادهاي انتخاباتي اعتراض كردند .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16193

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان عضو ائتلاف آبادگران در مجلس هفتم عليه كانديداهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري، مجلس را متشنج کرد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016