چهارشنبه 9 دی 1383

تظاهرات عليه احكام سنگسار در جمهورى اسلامى با شركت نمايندگان پارلمان اروپا، گزارش داود خدابخش، صداي آلمان

در ارتباط با نقض شديد حقوق بشر و صدور احكام سنگسار روز سهشنبه ۸ ديماه/۲۸ سپتامر سه نفر از نماينده پارلمان اروپا از حزب ليبرال دمكرات آلمان، جمعى از اعضاى پارلمان ايالتى آلمان، جمعى از شهروندان آلمانى و جمعى گستردهتر از ايرانيان در برابر سفارت جمهورى اسلامى ايران عليه احكام سنگسار در جمهورى اسلامى ايران دست به تظاهرات زدند.

روند نقض شديد حقوق بشر در جمهورى اسلامى ايران هر روز ابعاد وسيعترى به خود مىگيرد. با راه يافتن محافظهكاران و قشريون مذهبى به مجلس هفتم شوراى اسلامى و حذف وسيع اصلاحطلبان گويى كه نقض حقوق بشر در دستور روز مجلسيان و قوه قضاييه و دادستانى جمهورى قرار گرفته است. بستن روزنامههاى اصلاحطلب و طرفدار حقوق بشر، دستگيرى روزنامهنگاران، وبلاگنويسان و فعالان سازمانهاى غيردولتى دفاع از حقوق زنان، صدور احكام اعدام براى زنان زير ۱۸ سال و كسانى كه زير سن بلوغ جرمى مرتكب شدهاند (اگر بتوان آن را جرم ناميد)، از جمله نشاندهنده بىاعتنايى مسئولان نظام جمهورى اسلامى به حرمت انسانى است.

در چنين شرايطى است كه از نويسندگان و وبلاگنويسان زير شكنجههاى جسمى و روانى اعتراف گرفته مىشود. محمدعلى ابطحى، معاون پارلمانى سابق رئيس جمهورى در وبلاگ شخصىاش ، به تاريخ ۷ ديماه از ديدار سه ساعته هيأت نظارت بر قانون اساسى با وبلاگنويسان زندانى گزارش مىدهد كه چگونه اين افراد مورد شكنجه جسمى و روحى وحشيانه دادستانى قرار گرفتهاند تا از اين افراد اعتراف بگيرند كه با شخصيتهاى اصلاحطلب رابطه جنسى داشتهاند. جملگى اين شواهد نشان مىدهند كه نظام ارزشى در جمهورى اسلامى جايى براى شأن و حرمت انسانى باقى نمىگذارد، چه رسد به اخلاق انسانى.

چندى پيش از سوى يك قاضى شرع حكم اعدام براى زن جوان ۱۹ سالهاى بنام «ليلا مافى» به جرم فحشا صادر شد. به گفته حقوقدانان ليلا مافى از تعادل روحى برخوردار نيست، زيرا كه وى خود از سن ۹ سالگى قربانى تجاوزات جنسى واقع شده است. تجاوزاتى كه در همين جمهورى اسلامى ايران روى دادهاند و هيچ مقام قضايى خود را مسئول پيگرد عاملان آن نمىداند. حال شاهد صدور حكم سنگسار عليه خانم «وجيهه اسماعيلوند» هستيم كه بخاطر زنا به مرگ محكوم شده است. قرار است اين حكم طى روزهاى آتى اجرا گردد.

در اعتراض به صدور احكام سنگسار در جمهورى اسلامى ايران امروز سهشنبه ۸ ديماه / ۲۸ دسامبر سه عضو پارلمان اروپا از حزب ليبرال دمكرات آلمان بنامهاى «الكساندر آلوارو»، «هولگر كرامر» و «الكساندر گراف لامبسدورف» با پلاكارد بزرگى با مضمون «به عمل وحشيانه سنگسار پايان دهيد!» كه بدست اعضاى سازمان زنان اين حزب حمل مىشد و نيز جمع وسيعى از ايرانيان و شهروندان آلمانى در برابر سفارت جمهورى اسلامى ايران در برلين دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات اعتراضى از سوى خانه نمايندگان حزب ليبرال دمكرات آلمان در برلين و بخش زنان و جوانان اين حزب برگزار شده بود. الكساندر گراف لامبسدورف از محل تظاهرات در گفتگويى با بخش فارسى صداى آلمان در مورد علت اين حركت اعتراضى گفت:

“ما در برابر سفارت ايران در برلين تجمع كرده و عليه اجراى احكام سنگسار در ايران دست به تظاهرات مىزنيم، زيرا كه اين عمل مجازاتى بسيار بيرحمانه، غيرانسانى و تحقيرآميز است. ما از دولت ايران مىخواهيم كه هر چه سريعتر احكام سنگسار را لغو كند. مورد كاملا مشخص در اينجا حكم اعدام و سنگسار عليه خانم «وجيهه اسماعيلوند» است كه قرار است حكم سنگسار او بزودى اجرا شود. ما خواستار برچيدن مجازات اعدام در سراسر جهان از جمله ايران هستيم و مىخواهيم كه تمامى مجازاتهاى بيرحمانه، غيرانسانى و تحقيرآميز از قانون مجازاتهاى جمهورى اسلامى ايران حذف گردند.”

گراف لامسدورف گفت كه سفارت جمهورى اسلامى ايران تاكنون در مورد اين تظاهرات موضعى اتخاذ نكرده است. وى افزود كه ليبرالهاى آلمان همچون گذشته، در آينده نيز براى رعايت حقوق بشر تلاش خواهند كرد و وضعيت حقوق بشر در ايران را زير نظر خواهند داشت.

از جمله كسانى كه عليه اين احكام سنگسار تلاش بسيار از خود بخرج داده و با نمايندگان پارلمانى به گفتگو پرداختهاند، آقاى دكتر مهران براتى، عضو شوراى اجرايى «اتحاد جمهوريخواهان ايران» است. وى كه در اين تظاهرات نيز شركت داشت، در حاليكه ايرانيان با شعارهاى خود خواستار لغو حكم سنگسار در ايران بودند، درباره اين تظاهرات توضيحاتى داد و گفت:

”از مدتها قبل از سوى گروههاى مدافع حقوق بشر، از طرف نيروهاى سياسى، از جمله از طرف «اتحاد جمهوريخواهان ايران» به نمايندگان پارلمان اروپا و فراكسيونهاى مختلف پارلمان اروپا و روساى فراكسيونها مراجعه شده بود، چه از طريق نامه و چه از طريق ديدار و گفتگوى حضورى در رابطه با مسائل سنگسار و اعدام خردسالان در ايران، بويژه از زمانى كه دولت هلند رياست دورهاى اتحاديه اروپا را بعهده گرفته، اين فعاليتها تشديد شدهاند، زيرا كه هلندىها براى گفتگو بر سر اين مسائل با دولت ايران آمادگى بيشترى از خود بخرج دادهاند. در دو ماه پيش هم در ديدارى كه نمايندگان اتحاديه اروپا با سران حكومت ايران داشتند، قول داده شده بود از اين پس از اعدام خردسالان و سنگسار خوددارى شود و حتى قوانين مربوطه از قوانين جزايى ايران حذف شوند. حال عليرغم قول و قرارى آنها داده بودند، حكم اعدام سنگسار در دو مورد صادر شده و اين باعث شد كه حساسيت بيشترى ايجاد شود و اين اولين بار است كه بويژه حزب ليبرال دمكرات آلمان از طريق فراكسيون اروپايىشان نسبت به مسائل حقوق بشرى ايران حساسيت بيشترى نشان مىدهند و ما بسيار ممنون هستيم كه اينها اينكار را شروع كردهاند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين تظاهراتى كه در برابر سفارت ايران در برلين انجام مىگيرد، علاوه بر نمايندگان ليبرال دمكرات پارلمان اروپا، اعضايى از پارلمان ايالتى برلين و نيز از سازمان جوانان و زنان حزب ليبرال دمكرات حضور دارند. نمايندگان نهادهاى بينالمللى كه براى لغو سنگسار در كشورهاى اسلامى بوجود آمده نيز در اينجا هستند و حضور دارند و نيز گروهها و سازمانهاى نيروهاى سياسى ايران، از طيفهاى مختلف نظرى/سياسى ايران هم اينجا در برابر سفارت حضور دارند. من در اين لحظه پرچمى كه مربوط به سازمان مجاهدين خلق است را مىبينم، و نيز فعالان حزب كمونيست و اعضايى از اتحاد جمهوريخواهان را مىبينم و نيروهاى اسلامى آزاديخواه در اينجا ديده مىشوند. تقريبا همهى رنگها حضور دارند.

بويژه در رابطه با اينكه اين تظاهرات در اين روزهاى تعطيل انجام مىگيرد، نگرانى زيادى وجود دارد كه جمهورى اسلامى از تعطيلات در اروپا استفاده كند و اين كسانى را كه در نظر دارد سنگسار و اعدام كند، با اين تصور كه در ايام تعطيل اتفاق عجيب و غريبى نخواهد افتاد و دنيا اين مسئله را خيلى زود فراموش خواهد كرد.”

بايد اشاره كرد كه معضل نقض شديد حقوق بشر در ايران مسئله جديدى نيست، ولى هماكنون شاهد آن هستيم كه جبهه هر چه فراگيرترى در داخل و خارج از كشور براى دفاع از حقوق بشر در ايران در حال شكلگيرى است و بسيارى مسائل را تحتالشعاع خود قرار داده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16207

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تظاهرات عليه احكام سنگسار در جمهورى اسلامى با شركت نمايندگان پارلمان اروپا، گزارش داود خدابخش، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016