چهارشنبه 23 دی 1383

واكنش متفاوت رسانه‌ها به تصميم اخير ولايتي، فارس

خبرگزاري فارس: به دنبال اظهارات علي‌اكبر ولايتي مبني بر اينكه به علت تاخير شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي به صورت مستقل كانديداي انتخابات رياست جمهوري شده‌ام، موج تازه‌اي از تحليل‌ها وارد عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي كشور شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، روز گذشته علي‌اكبر ولايتي به دعوت خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) در جمع خبرنگاران اين رسانه حضور يافت و در اين گفتگو مطالب مفصلي را مطرح كرد كه هر كدام مي‌توانست براي رسانه‌هاي خبري سوژه‌هاي مناسبي را فراهم كند.
مطالبي مبني بر اين كه "شوراي هماهنگي در حال رايزني با هاشمي رفسنجاني است و احتمال تفاهم بعيد نيست"، "نگران همكاري و تعامل با مجلس نيستم" و "پيش شرط‌هاي آمريكا براي رابطه با ايران را نمي‌پذيرم" تماما از اين دست هستند، اما يك موضوع بيش از بقيه مطالب ولايتي رسانه‌هاي خبري را به واكنش واداشت؛ "اعلام كانديداتوري در انتخابات بدون توجه به نظر شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب" او گفت: "شوراي هماهنگي سقف زماني را چندين بار رعايت نكرد، بنابراين ديگر تعهدي به آنها ندارم"،"فعاليت ستاد انتخاباتي‌ام آغاز شده است" و "تاخير شوراي هماهنگي در معرفي نامزد مورد حمايت خود به نفع نامزد آنان نخواهد بود."
واكنش به اين اظهارات با دو نگاه متفاوت صورت گرفت.
رسانه‌هاي مكتوب هوادار جبهه دوم خرداد به اين موضوع در صفحه اول و بهترين ستون‌هاي خود پرداخته‌اند كه نشان از استقبال آنان به مطالب مطرح شده از سوي ولايتي دارد.
روزنامه همبستگي ارگان حزب همبستگي در تيتر اول امروز خود با روتيتر "نامزد اصلي محافظه‌كاران خبر از آغاز فعاليت‌هاي انتخاباتي خود داد، تيتر خود را اينچنين انتخاب كرد: عدول ولايتي از ميثاق اصولگرايان.
روزنامه صداي عدالت ديگر رسانه‌ هوادار جبهه دوم خرداد نيز در زير عكس ولايتي كه نيمي از صفحه اول اين روزنامه را به خود اختصاص داده، آورده است؛ ولايتي: فعاليت انتخاباتي را مستقل شروع كردم.
روزنامه شرق نيز در تيتر اصلي امروز خود آورده است: ورود مستقل ولايتي به انتخابات.
همين روزنامه در تيتري ديگر، نيمي ديگري از صفحه اول خود را به سخنان محسن رضايي اختصاص داد كه گفته است: اصولگرايان عدالت را رعايت نكردند.
اين در حالي بود كه محسن رضايي تنها از احتمال بعيدي درباره احتمال عدم رعايت عدالت توسط شوراي هماهنگي سخن گفته بود.
روزنامه اعتماد كه مدير مسئولي آن با الياس حضرتي عضو جبهه دوم خرداد سابق مجلس است، در يك تيتر درشت به اين موضوع اشاره كرده و آورده است: انشعاب در جبهه اصولگرايان.
در اين باره روزنامه آفتاب يزد نيز در صفحه اول خود به سخنان ولايتي اشاره كرده و تيتر "ديگر تعهدي به شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب ندارم" را منتشر كرده است.
و بالاخره روزنامه ايران روزنامه رسمي دولت نيز در روزي كه سعي كرده است نظرات تمامي كانديداهاي احتمالي انتخابات را در صفحه اول خود منعكس كند، از ميان تمامي مطالب مطرح شده از سوي ولايتي اين جمله را تيتر كرده است. "ديدگاه شوراي هماهنگي را بررسي مي‌كنم و تصميم مي‌گيرم".
و اما واكنش روزنامه‌هاي هوادار اصولگرايان به اظهارات تازه ولايتي.
روزنامه جمهوري اسلامي تنها رسانه‌اي از اين گروه است كه در صفحه اول خود سعي كرده كه بدون حذف نكات مهم، صحبت‌هاي ولايتي را منتشر كند.
در اين ميان روزنامه جام‌‌جم كه در تيترهاي خود بيشتر به مسائل فرهنگي و اجتماعي توجه دارد، تنها در يك كادر كوچك در صفحه دوم خود اقدام به چاپ بخشي از اين مصاحبه كرده است.
روزنامه همشهري نيز با يك تيتر عادي مبني بر "شعار انتخاباتي، تعامل با شوراي هماهنگي و نامزدي هاشمي رفسنجاني در مصاحبه با ولايتي" تا حدودي تلاش كرده نكات اصلي مصاحبه ولايتي را برجسته نكند.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه جوان از انتشار مصاحبه ولايتي صرف نظر كرده، اما روزنامه رسالت در نيم تاي زيرين صفحه اول خود تنها به انعكاس بخش كمي از مصاحبه ولايتي تحت عنوان «فعاليت انتخاباتي را شروع كرده‌ام» كرده‌ است.
روزنامه كيهان نيز اين تيتر را براي صفحه اول خود انتخاب كرد:"ولايتي: ديگر تعهدي به شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب ندارم"
ديگر روزنامه‌ها نيز اين مصاحبه را منتشر نكرده‌اند.
شواهد نشان مي‌دهد كه جبهه دوم خرداد از اين اظهارات با شوق فراوان به عنوان انشعاب در نيروهاي اصولگرا استقبال كرده‌اند و در روزهاي آينده نيز به آن خواهند پرداخت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16830

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واكنش متفاوت رسانه‌ها به تصميم اخير ولايتي، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016