دوشنبه 5 بهمن 1383

آرش سیگارچی، همکاری دادستانی با مجموعه اطلاعات و قانون مبلوگات در گفتگویی با سخنگوی قوه قضائیه!! سيامك ثناالدین

طبق اطلاع حاصله اخیرا بدلیل ازدیاد کار سخنگویان قوای مختلف و جهت افزایش بهره وری مقرر شده است سخنگوی محترم قوه قضائیه ، در مواردی که برخی از سازمانها و نهادها بدون هماهنگی قبلی ، همزمان با هم اقدام به گند زدن به حیثیت نظام و هویت ایران کرده باشند -که البته این اتفاق اغلب در ایران می افتد- کار پاسخگویی کلیه موارد بازداشت ، بازدید ، تفتیش ، ضرب و شتم ، تهدید و ارعاب ، زندان و سوئیت کشور را بدون توجه به سازمان آمر یا عامل بعهده داشته باشند تا حکومت اسلامی – با جمهوری اسلامی اشتباه نشود- ، بتواند از تجربیات ایشان استفاده کند .
بر همین راستا آخرین مصاحبه ایشان به پیوست نامه ای از دفتر سخنگوی محترم قوه قضائیه به دست ما رسیده است که طی آن نامه ، از ما خواسته اند که این مصاحبه مطابق قانون مبلوگات در وبلاگ ها و برخی از سایتهای خبر رسانی منتشر شود .
( توضیح دفتر سخنگوی قوه قضائیه: قانون مبلوگات قانون جدید وبلاگ نگاری بر وزن قانون مطبوعات است که به امید خدا بزودی توسط مجلس محترم تصویب خواهد شد و کلیه وبلاگ نگاران و دادستانی و بازجویان محترم از محاسن آن بهره مند خواهند شد .)
متن مصاحبه به این شرح است :

-جناب آقای کریمی راد ، باسلام لطفا بفرمائید علت بازداشت آقای سیگارچی توسط اداره اطلاعات استان گیلان چه بوده است ؟
: البته استحضار دارید که ما زندان انفرادی نداریم اما ایشان ظاهرا شاکی خصوصی داشته اند . قوه قضائیه علی رغم اظهار خرسندی از ارشاد و هدایت دوستان مجموعه وزارت اطلاعات ، هنوز اطلاع درستی از کل ماجرا ندارد . گرچه دادستانی محترم تهران در اولین روز بلافاصله پرونده ای حاوی تجربیات قوه قضائیه در مورد بازداشت وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران اخیر در تهران را جهت استفاده دوستان مجموعه اطلاعات استان گیلان برای آنها ارسال کرده است . به هر حال درست نیست که وقتی مجبور به آزادی متهم شدند ، متهم را درست نگردند تا مجموعه سوالات ویژه اظهار ندامت در جیب متهم باقی بماند و او این سوالات را با خود بیرون ببرد . امیدواریم چنین اشتباهی موجب نشود تا مثل پرونده اخیر وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران زحمات توام با رافت اسلامی بازجویان در هدایت متهمین به هدر رود .

-ایشان توسط مجموعه وزارت اطلاعات بازداشت شده اند ولی بازداشتهای مشابه قبلی توسط دادستانی صورت می گرفت شما چه نظری دارید :
: گرچه از بازداشت ایشان ناراحتیم اما از اینکه دوستان ما در وزارت اطلاعات نیز با ما و اهداف دادستانی محترم همراه شده اند خوشحالیم و این همراهی را نشانه مبارزه و زدن مشت محکمتر بر دهان امریکا می دانیم که با ایجاد اینترنت و وبلاگ و وب سایت می خواست ملت ما را وادار به فکر کردن کند . ولی سردمداران امریکا باید بدانند که ما از اونهاش نیستیم . ضمنا در اینگونه موارد رابطه قوه قضائیه با سیستم اطلاعاتی بسیار صمیمانه خواهد بود که شروعی جدید در روابط این دو خواهد بود .

- چرا 200 میلیون تومان برای ایشان وثیقه تعیین شده است ؟ به نظر شما این مبلغ برای چنین موردی زیاد نیست؟
: ما همیشه اعتقاد داشته ایم که باید همه چیز بر اساس قانون باشد. به هر حال قطعا قاضی در این رابطه اعدادی را در هم ضرب کرده است و قانونا به این رقم رسیده است . از طرفی اما قاضی هم اختیارات خاص خودش را دارد و این اختیار را نیز دارد که هر رقمی را که امکان تهیه آن برای اولیا یا وابستگان متهم مقدور باشد ، آن را آنقدر افزایش دهد که از توان آنها خارج شود و قاضی بتواند متهم را در کمال رعایت قانون به زندان – ببخشید منظورم همان سوئیت است -هدایت کند .

- الان وضعیت نگهداری ایشان در بازداشت چگونه است ؟
: همانطور که می دانید رشت یکی از خوش آب و هواترین نقاط میهن اسلامی ماست و به جرات می توان گفت بهترین سوئیتهای طراحی شده در بازداشتگاههای کشور ، در این شهر واقع شده است . بر همین اساس مطمئنیم که آقای سیگارچی در کمال راحتی به سر می برند . بدستور برخی از شوراها و هماهنگی های دادستانی محترم تهران - که البته همانطور که مستحضرید ریاست افتخاری قوه قضائیه را نیز بعهده دارند – مقرر شده است سوئیتهای سایر مراکز استانها نیز مورد آزمایش قرار بگیرند تا شهروندان ما در سراسر کشور نسبت به وجود این سوئیتها و تسهیلات پیش بینی شده در آنها یقین پیدا کنند و خدای نکرده مثل سال 1376 اقداماتی در انتخابات انجام ندهند که اعضای محترم شورای نگهبان مجبور به استغفار به درگاه الهی شوند .

- ظاهرا اعلام شده است که جرم نامبرده مصاحبه با رادیو بی بی سی و رادیو فردا است آیا چنین عملی در قوانین ما جرم محسوب می شود ؟
: اینطور که برخی از روزنامه های کیهان قبلا نیز اعلام کرده اند رادیو فردا و بي بي سي از رسانه های وابسته به شبکه عنکبوتی اند که از طرف محمد علی ابطحی و رضا پهلوی اداره می شوند و با توجه به تجربه و تخصص آقای ابطحی در زمینه عکاسی با موبایل ، عكسهاي بد بد را از طریق رادیو اشاعه می دهند . طبیعی است که برای تماس با چنین شبکه هایی باید مدتی مورد رافت اسلامی قرار بگیرند تا اظهار ندامت کنند و ارشاد شوند ، چرا که این شبکه ها مجوز ندارند .
همین آقای ابطحی بارها توسط آقای کوچک زاده به راه راست ارشاد شد اما نتیجه ای نداد تا اینکه با عنایات الهی و همکاری برخی افراد ناشناس و آی دی های لباس شخصی سایت نامبرده از کار افتاده بود که متاسفانه با حمایت برخی از عناصر معلوم الحال دولت از ایشان دوباره سایتشان فعال شده است .

- این شبکه ها در ایران مجوز ندارند اما در کشور مبدا مجوز دارند . ضمنا بی بی سی در تهران هم خبرنگار و دفتر نمایندگی رسمی دارد .
: این دیگر مشکل خود این دو شبکه است که برای کار در ایران مجوز نگرفته اند حتی صدای این دو رادیو نیز بدون مجوز وارد کشور می شود که ما از نیروی انتظامی خواسته ایم مرزها را بیشتر کنترل کند. خبرنگاران غیر ایرانی این شبکه ها البته می توانند در ایران رفت و آمد کنند و خبر تهیه کنند اما خبرنگاران ایرانی الاصل این شبکه ها نباید به بهانه ضرب دیدن با جسم سخت در پوشش انحرافی تهیه خبر و عکس وارد ایران شوند.

- اگر یکی از رسانه های خارجی با یک شهروند ایرانی تماس بگیرد و نظر او را در مورد چیزی بپرسد و او نظر خصوصی خودش را بگوید جرمی صورت داده است ؟


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

: البته افراد و بویژه جوانان عزیز در قوانین ما آزاد هستند و آزادی قوانین ما هم همانطور که می دانید بهترین نوع در دنیاست .اما صرف اظهار نظر کردن و نظر داشتن جزو جرائمی است که البته هنوز در قوانین ما معرفی و مجازات آن پیش بینی نشده است اما این دلیل نمی شود که قوه قضائیه و در این مورد خاص وزارت اطلاعات به وظایف خودش عمل نکند . در چنین مواردی دادستان طبق معمول همیشه می تواند شاکی خصوصی باشد البته در این مورد دادستان رشت یا مدیر کل اداره اطلاعات استان گیلان .
البته در مورد عقاید و افکار خصوصی افراد ما بارها گفته ایم که مطابق قانون هیچ مقامی در کشور به مسائل خصوصی افراد وارد نمی شود مگر همین شاکی های خصوصی که این البته کاملا قانونی است .

- ظاهرا آقای سیگارچی از حق داشتن وکیل تا به امروز محروم بوده اند چرا ؟
: اساسا وکیل در قوانین ما جایگاه محکم و مستحکمی دارد اما اینکه ایشان وکیل نداشته اند، احتمالا امکان تبانی آقای سیگارچی با وکیلشان برای دفاع از ایشان وجود داشته است که در اینگونه موارد نمی توان اجازه داد که متهم وکیل داشته باشد . از سیستم مجموعه اطلاعات در اینگونه موارد اطلاع ندارم اما در قوه قضائیه بعد از تحقیقات اولیه از متهم طبق اصول رافت اسلامی و بعد از اخذ تعهد رسمی از وکیل دال بر اینکه قول بدهد از قوه قضائیه و وزارت اطلاعات در مقابل متهم دفاع کند وکیل می تواند وظایف خود را انجام دهد و هر یک از صفحات پرونده را که دادستانی اراده کند تمام و کمال ببیند.

-شنیده ها حاکی است که قانونی بنام قانون مبلوگات قرار است بزودی در مجلس هفتم تصویب شود . آیا صحت دارد؟
: به هر حال از راهیافته گان عزیز مجلس هفتم انتظاری جز این هم نمی رود که برای جنبه قانونی دادن به اقدامات دادستانی محترم و سایر دوستان قضائی و امنیتی در سایر استانهای کشور ، این قانون را سریعا تصویب کنند . البته این دوستان ما را شرمنده کردند و قرار است بزودی قانون منع استفاده از یاهو ، هات میل ، اورکات و مسنجر را نیز تصویب کنند که اگر این کار را بکنند یک در دنیا و صد در دنیا ثواب خواهند برد . البته مقرر شده است که بعد از تصویب این قانون هیئتی از قوه قضائیه جهت معرفی کردن ماهیت این سایتها به مجلس برود تا مسئله عدم اطلاع دوستان از ماهیت و امکانات این سایتها نیز شبهه انگیز نباشد . ان شا ا... .

توضیح نگارنده : برای آرش سیگارچی و آرش ها و همه آزاداندیشان ایران آرزوی آزادی و سرفرازی بکنیم و هر کاری از دستمان بر می آید- حتی درج یک کلمه - دریغ نکنیم چرا که این درس جدیدی است که همه ما در حال آموختن آنیم . مهم این نیست که او از شهر رشت ندای آزادی و آزاد اندیشی سرداده است ، مهم این است که این ندا را سر داده است . باور کنید چنین کارهایی در شهرستانها بسیار سخت تر و البته ارزشمند تر از تهران است .

سيامك ثناالدین - وبلاگ يك ذره حرف http://yekzareharf.blogspot.com

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17371

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرش سیگارچی، همکاری دادستانی با مجموعه اطلاعات و قانون مبلوگات در گفتگویی با سخنگوی قوه قضائیه!! سيامك ثناالدین' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016