دوشنبه 19 بهمن 1383

حسن عباسي: انقلاب‌‏اسلامي سوپر پارادايم خود را بر خداگرايي بنا نهاد، ايلنا

* استيل زندگي غربي حتي در صداوسيماي جمهوري اسلامي هم وجود دارد

تهران- خبرگزاري كار ايران

"حسن عباسي" گفت: امتياز دادن چند سال گذشته، نه‌‏تنها موقعيت ايران را تثبيت نكرده است بلكه از جمهوري اسلامي، كشوري ضعيف ساخته كه نمي‌‏تواند از منافع خود دفاع كند.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، اين كارشناس مسائل سياسي كه در دانشكده علوم‌‏اجتماعي دانشگاه‌‏تهران سخن مي‌‏گفت، اظهار داشت: بخش اروپايي و آمريكايي غرب، در تاكتيك با هم اختلاف دارند ولي اختلاف استراتژيك ندارند.
وي افزود: فضاي سيطره‌‏اي كه از سوي غرب به بشر تحميل مي‌‏شود از يك تعامل سه وجهي به دست آمده است كه اين تعامل شامل "پارادايم غربي"، "مدل جامعه غربي" و "استيل زندگي غربي" است كه هر جامعه‌‏اي، اين سه حوزه را همزمان با هم داشته باشد واجد استيلا و سيطره است.
عباسي ادامه داد: پارادايم و مانيفست رايج غرب، چهار حوزه را در خود دارد: 1- سنت، 2- مدرنيته، 3- پست‌‏مدرنيته و 4- ترانس‌‏مدرنيته و تلقي رايج در جهان امروزه، حركت در اين چهار حوزه است كه كسي نمي‌‏تواند از آن فرار كند.
وي اضافه كرد: خروجي اومانيسم در حوزه مدل جامعه‌‏مدني است و انسان‌‏هاي ژاپني، چيني، غربي و ديگر ملت‌‏ها و كشورها نتوانسته‌‏اند مدل ديگري ارائه دهند.
عباسي گفت: سوسياليسم نيز به‌‏عنوان پارادايمي كه مقابل ليبراليسم بود، نشأت‌‏گرفته از پارادايم اومانيستي بود و از دل اومانيسم رشد كرده بود.
وي افزود: انقلاب اسلامي براي اولين بار در جهان دو قطبي آن روز كه هر دو قطب آن، اومانيست بودند و اصالت را به بشر مي‌‏دادند، سوپر پارادايم خود را برپايه خداگرايي بنا نهاد.
وي افزود: برخلاف پارادايم اومانيستي كه در آن، انسان، محور همه چيز است در پارادايم خداگرايي، انسان، حول محور خداست.
حسن عباسي در ادامه با بيان اينكه منظور از حقوق‌‏بشر، پارادايم اومانيستي بشري است كه در كانون توجه قرار گرفته و به علت اينكه دركانون توجه قرار گرفته همه چيز بر او سجده مي‌‏كند، گفت: اما در پارادايم خدامحور، انسان، تابع خداست و اول حق خدا مطرح است بعد تكليف بشر و سپس حق‌‏بشر.
وي جامعه مدني را بر گرفته از اومانيسم دانست و افزود: در اسلام، جامعه هجري وجود دارد كه پيش درآمد جامعه مهدوي است.
حسن عباسي گفت جامعه هجري به اين معنا است كه انسان در اين جامعه در حال حركت به سوي خداست و از هجر و دوري خدا نگران است.
وي اضافه كرد: چيزي كه از دل "پارادايم" بيرون مي‌‏آيد "مدل" جامعه است و چيزي كه از دل "مدل" جامعه بيرون مي‌‏آيد، "استيلگ زندگي است. از دل مدل جامعه اسلامي كه جامعه هجري است، استيل زندگي الهي و معنوي بيرون مي‌‏آيد.
حسن عباسي با اشاره به اينكه ما در تبيين استيل زندگي اسلامي هنوز كاري نكرده‌‏ايم، افزود: انقلاب اسلامي از حوزه‌‏هاي روشنفكري مورد هجوم نيست بلكه چيزي كه انقلاب اسلامي را زمين‌‏گير مي‌‏كند نداشتن استيل زندگي است.
وي ادامه داد: غرب ديگر ايدئولوژي مدل جامعه صادر نمي‌‏كند و با روشنفكران حرف نمي‌‏زند بلكه مخاطب او عوام مردم هستند و "استيل" زندگي را صادر مي‌‏كند.
وي با اشاره به اين نكته كه وقتي غرب يك مدل لباس يا مو به وجود مي‌‏آورد در تمام جهان، مردم با آن ظاهر، متشخص مي‌‏شوند، اضافه كرد: صدور استيل زندگي غربي حتي در جمهوري اسلامي و صداوسيما نيز وجود دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عباسي با تأكيد بر اينكه غرب حاضر نيست حتي يك ذره از استيل زندگي خود دست بكشد، افزود: فرانسه با اينكه ادعاي مهد دموكراسي‌‏بودن دارد اما حاضر نيست استيل زندگي ديگري را بپذيرد و حجاب را از سر دختران محصل بيرون مي‌‏آورد.
وي تصريح كرد: ما نمي‌‏توانيم بگوييم كه استيل زندگي آمريكايي داريم اما به پارادايم خداگرايي معتقديم كه اين نتيجه‌‏اي به جز تعارض و تضاد و ازهم‌‏پاشيدگي ندارد.
عباسي ادامه داد: به همين دليل است كه در غرب، انقلابي صورت نمي‌‏گيرد زيرا مدل پارادايم و استيل زندگي آنها با هم منطبق است.
وي با اشاره به اين نكته كه استيل زندگي الهي در هشت سال جنگ در پشت خاكريزها رقم خورده است، افزود: ما هنوز در انقلاب هستيم و وقتي توانستيم استيل زندگي آرماني را مشخص كنيم انقلاب تمام شده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17996

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسن عباسي: انقلاب‌‏اسلامي سوپر پارادايم خود را بر خداگرايي بنا نهاد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016