پنجشنبه 22 بهمن 1383

حسن روحانی: اگر با اروپا به توافق نرسیم غنی سازی آغاز می شود، مهر

* در پرونده هسته ای آمریکا مقهور حرکات پیش بینی نشده ایران شد
* با زبان زور نمی توان با ایران صحبت کرد
* برای کاندیداتوری مشغول مطالعه آرایش نیروهای سیاسی هستم


حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تمام تلاش آمریکا ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت است، اما سیاست مدبرانه ، دقیق و پیچیده جمهوری اسلامی ایران آمریکا را ناکام گذاشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر در مشهد مقدس ، دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست تبیین ابعاد پرونده هسته ای ایران در جمع مسوولان اداری، نخبگان، دانشجویان، نمایندگان تشکل های سیاسی مشهد و اقشار مختلف مردم مشهد گفت: اصل نهضت اسلام برای قدرت های بزرگ غیرقابل پیش بینی بود و پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی و بقا و استمرار آن در برابر انواع توطئه ها برای آنها حیرت آور بوده واست.

روحانی افزود: اساسا قدرتهای بزرگ بویژه آمریکا از حادثه انقلاب اسلامی غافل گیر شده اند زیرا پایه اصلی نهضت اسلامی در مبارزه با آمریکا پی ریزی شده بود، در واقع انقلاب اسلامی یک انقلاب ضد استمراری و ضد استبدادی بود.

روحانی مهمترین و اصلی ترین شعار انقلاب را استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بیان کرد و گفت: استقلال به معنای نفی استعمار، آزادی به معنای حاکمیت ملی و نفی استبداد و جمهوری اسلامی به معنای استمرار مردم سالاری دینی بود.

وی به بند مهم منشور آتلانتیک که پس ازپایان جنگ جهانی دوم تشکیل شد، اشاره کرد و گفت: بند مهم آتلانتیک حضور آمریکا در منطقه و جایگزینی این کشور بجای قدرت انگلیس برای تسلط بر نفت و ثروت منطقه بود، چنانچه حضور آمریکا پس از جنگ دوم جهانی بیشتر از گذشته شده بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: کشورهای عربی و آمریکا فکر نمی کردند انقلابی با ویژگی های نفی استعمار و نفی سلطه بیگانه در ایران به پیروزی برسد و این مساله یکی از دلایل غافل گیر کننده آمریکا بود.

وی تصریح کرد: عامل اصلی دیگر شکست توطئه های دشمنان اسلام که اصل غافلگیری آنان است، نقشه مردم و انقلابیون بود. غرب نه فقط قدرت رهبری و پیوند مردم و رهبری را پیش بینی نکرده بود بلکه چشم خود را نیز بر سازماندهی انقلاب بسته بود و بخاطر همین مساله مجبور بود شکست را بپذیرد و انقلاب چنان ترسی را در دل دشمنان افکند که نمی توانستند برنامه ریزی کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب و در مراحل مختلف توطئه های فراوانی از جمله تحریک گروهکها برای آشوب های داخلی در کردستان، بلوچستان و خوزستان و همچنین جنگ تحمیلی هشت ساله از سوی آمریکا انجام می گرفت، گفت: آخرین توطئه طراحی شده ازسوی آمریکا که از 2 سال پیش آغاز شد، ارعاب دنیا و ترساندن دنیا از ایران در خصوص تلاش کشورمان برای دستیابی به سلاح های هسته ای بود که در این راستا توانسته بود تا حدودی افکار عمومی دنیا را برای این توطئه آماده کند.

وی با اشاره به اینکه آمریکاییها در مقایسه ایران با کشورهای دیگر مانند هند، پاکستان و کره شمالی دچار اشتباه شده اند، گفت: ایران حساسترین منطقه جهان از دید غرب و آمریکا ست و شرایط ژئوپولوتیک و ژئواستراتژیک منطقه و جایگاه ایران با دنیا غیر قابل مقایسه است، زیرا تمام نفت دنیا در این جاست.

وی افزود: در 20 سال آینده تنها منطقه ای که می تواند در امر صادرات نفت موثر باشد خلیج فارس و کشورهای ایران، عراق، عربستان و امارات هستند که می توانند انرژی دنیا را تامین کنند و هیچ کدام از این کشورها وضعیت ایران را ندارند، زیرا تمامی نفت این منطقه از آبراهی می گذرد که بیشترین قسمت آن در اختیار ایران است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی برخی اظهارات درخصوص حمله نظامی آمریکا به ایران را شوخی خواند و گفت: نمی توان ایران را به عنوان یک کشور و قدرت عظیم منطقه ای که با کشورهای منطقه رابطه خاصی دارد و بر آنان تاثیر می گذارد، مقایسه کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به وضعیت پرونده هسته ای ایران گفت: آمریکا در اولین قدم در خصوص پرونده هسته ای پیروز میدان بود، آمریکا توانسته بود کشورهای غربی را قانع کند که ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت خطرناک در منطقه خطرناک است و به کشورهای غربی القا کرده بود که حرکت ایران در زمینه های هسته ای تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای است. بنابراین پرونده ما را در شورای حکام گشودند و برای اولین بار توانستند تندترین قطعنامه را با اجماع و اتفاق آرا علیه ایران در شهریور 82 به تصویب برسانند.

وی افزود: آمریکاییها پیش بینی کرده بودند که وقتی ایران طبق قطعنامه ای محکوم شود عصبانی خواهد شد و از معاهده NPT خارج می شود و حرف آمریکا درخصوص اینکه ایران در صدد دستیابی به سلاح های هسته ای است نیز در افکارعمومی جا می افتاد و زمینه ها برای توطئه آمریکا علیه ایران آماده می شد.

روحانی گفت: اما برخورد پیچیده ایران در خصوص این مساله غیر قابل پیش بینی بود. ایران با یک برخورد پیچیده ، حساب شده ، مدبرانه و بر اساس نقشه سیاسی و حقوقی توانست درمقابل این توطئه آمریکا بیایستد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی راهکارهای ایران برای برخورد با این مساله را بر شمرد و گفت: برخی راهکارها بسیار پرهزینه و توام با ریسک بود و برخی دیگر دقیقتر، پیچیده تر و با ریسک کمتر بود. بنابراین ما مسیر مستقیم با ریسک کمتر و پیچیدگی را انتخاب کردیم.

وی افزود: اگر در ابتدای راه، غیر از این راهکار عملی دیگر انجام می دادیم به آمریکا کمک می کردیم. باید گفت از روز اول تمام هدف آمریکا ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: چیزی که باعث شد آمریکاییها در خصوص پرونده هسته ای ایران سردرگم شوند و در خصوص این پرونده عصبانی گردند حرکات غیر قابل پیش بینی ما بود. آمریکا خیال می کرد ما از معاهده ات خارج می شویم و پرونده ایران نیز به آسانی به شورای امنیت می رود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما در راستای حل وفصل پرونده هسته ای وارد اجماع و اتحاد آمریکا و اروپا شدیم تا آن را بشکنیم چنانچه ابتدا اجماع با اروپا، آمریکا و غیر متعهدها بود، اما اکنون این اجماع به سه جبهه اروپا، آمریکا و غیر متعهدها تقسیم شده اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه خیلی ها براین اعتقاد بودند که نمی شود پرونده هسته ای را از بعد حقوقی حل و فصل نماییم، گفت: ما توانستیم و این مساله شدنی بود. طرح مورد نظر ما حل وفصل پرونده از نظر حقوقی بود که این مساله برای آمریکا غیر قابل پیش بینی بود و در اجلاس آذر ماه سال 82 یکی از منظره های تاریخی در شورای حکام صورت گرفت. به این لحاظ که در کنار ایران، اروپا و غیر متعدها قرار گرفتند و در طرف دیگر آمریکا و چند کشور قرار گرفتند. این طراحی سیاسی که این منظره را بوجود آورد، حرکت اعجاب انگیز تاریخی بود.

روحانی با اشاره به اینکه در اجلاس ماه نوامبر ما عبور کردیم و آمریکا شکست خورد، گفت: ما هم وارد یک حادثه غیر قابل منتظره شدیم، ما نمی دانستیم که آمریکا با لیبی و شخص قذاقی توافق کرده است که این مساله ما را غافلگیر کرد در واقع پشت پرده لیبی تمام نقشه ها، واسطه ها و مسایل گوناگون دیگر را در اختیار آمریکا قرار داده بود و ما را با یک حادثه غیر قابل تصور مواجه ساخت.

وی موج عظیم دیگر در خصوص پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران را P2 خواند و گفت: زمانی که این برنامه کشف شد آمریکا تلاش کرد این گونه استدلال کند که ایران دروغ می گوید تا پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برود . آمریکاییها درصدد بودند تا ایران راغیر قابل اعتماد بخوانند.

وی به توافق ایران- اروپا در بروکسل درماه فوریه اشاره کرد و گفت: ما با اروپا در بروکسل و درماه فوریه توافق کردیم که طبق آن تا ماه ژوئن پرونده ایران بسته شود وقتی که آمریکا متوجه این توافق شد واشنگتن منفجر شد و در اولین اقدام بوش اروپا را توبیخ کرد که ایران پشت درهای شورای امنیت بود . این مساله بلوایی را دراردوگاه غرب به وجود آورد، اما متاسفانه برخی ها بجای اینکه موفقیت را تبیین کنند به دلایلی وارد عمل شدند و لحن انتقادی به روند پرونده هسته ای گرفتند.

روحانی تصریح کرد: آمریکا در ماه مارس و ژوئن نتوانست کاری کنند و در این حال نگذاشت توافق ما با اروپا سر بگیرد. بنابراین پس از ماه ژوئن وقتی که اروپا نتوانست تعهدات خود را عمل کند تعهدات ما نیز ملغی شد و زمینه برای آمریکا مهیا شد که برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت تلاش کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش مهر روحانی با اشاره به اینکه آمریکاییها در ماه سپتامبر شعله ها را در خصوص پرونده هسته ای ایران بالا بردند و زمینه را برای ارجاع پرونده هسته ای ایران در آذر ماه امسال آماده کردند، گفت: توافق ما با اروپا در پاریس یک اقدام دیگر غیر قابل پیش بینی بود که آمریکا را دچار شوک کرد و نه فقط پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت نرفت بلکه از دستور کار خارج شد.

روحانی گفت: در زمان حاضر، در مقطع حساس مذاکره با اروپا قرار داریم و این مساله برای آمریکاییها بسیار سنگین است . مذاکره امروز ما با اروپا برای این است که چگونه روابط اقتصادی تقویت شود، چگونه تکنولوژی هسته ای در اختیار ایران قرار گیرد و چگونه سرمایه گذاری های کلان در ایران انجام شود.

روحانی گفت: ایران امروز نه تنها تهدید های آمریکا را از بین برده است بلکه آنها را به فرصت هایی برای پیشرفت در تمام زمینه ها تبدیل کرده است.

روحانی پس از سخنان خود به سوال حاضرین در این نشست پاسخ گفت.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص موضع گیری ایران نسبت به سلاح های هسته ای گفت: موضع ما نسبت به سلاح های کشتار جمعی، موضعی مناسب بوده است و جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دنبال سلاح هسته ای نیست بلکه خود از اعضای معاهدات و پیمان های عدم اشاعه و گسترش سلاح های کشتار جمعی است .

روحانی درخصوص موضع گیری جناح های سیاسی کشور در خصوص پرونده هسته ای گفت: موضع گیری 2 جناح در داخل کشور یکسان نبوده و هنوز هم نیست. ما توقع نداریم که جناح های سیاسی عین هم بیاندیشند ولی در موضوعات ملی باید با موضع گیری مناسب به نظام کمک کنند تا سریعتر و بهتر پرونده ایران به پایان برسد.

وی گفت: یک جناح اعلام می کند پروتکل را می پذیرد و نمایندگان مجلس ششم طرح سه فوریتی را برای پیوستن ایران به پروتکل الحاقی آماده می کنند، در صورتی که برخی در جناح دیگر به خروج از NPT معتقد اند. این اختلاف برای ما مشکل آفرینی می کند ما باید در مسایل ملی با دقت موضع گیری کنیم زیرا تصمیم گیری جناحی نیست و بسیار مهم و تصمیم گیری ملی است.

وی در خصوص افق آینده دانش هسته ای کشور گفت: دانش هسته ای ایران بسیار گسترده است و از کاربردهای این دانش می توان به کاربرد آن در صنعت، کشاورزی و پزشکی اشاره کرد. اما مساله اصلی در فن آوری هسته ای سوخت و غنی سازی است. ایران در بین 10 کشور دارای این دانش، قرار دارد.

روحانی گفت: ما برای تامین انرژی نمی توانیم همیشه به نفت و گاز متکی باشیم بلکه باید بدنبال نیروگاه های اتمی و هسته ای باشیم . چنانچه قبلا اعلام شده بود ایران برای تامین انرژی خود نیاز به هفت هزار مگاوات دارد و امروز مجلس در صدد است که طرحی را در خصوص استفاده 20 هزار مگاوات از نیروگاههای اتمی در دست اقدام دارد . باید گفت سوخت این نیروگاهها باید عوض شود. اگر نیازمند باشیم از نظر خود کفایی به ما لطمه وارد می شود و در شرایط تحویل این سوخت نیز به ما فشارهایی وارد خواهد آمد.

به گزارش مهر وی در پاسخ به سوالی که اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند آیا غنی سازی را از سر خواهیم گرفت؟ گفت: تلاش ما این است که غنی سازی را انجام دهیم و اروپا باید به ایران اطمینان داشته باشد و القائات شیطانی آمریکا را کنار بگذارد اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند و تلاشها به نتیجه نرسد ایران خود به خود غنی سازی را شروع می کند اما چه زمانی، کی، چگونه و چه فرمولی برای این عمل، بماند.

وی افزود: ما از این فناوری دست بر نمی داریم و غنی سازی را باید داشته باشیم، ما به اصل فناوری دست یافته ایم و این از افتخارات نظام ماست و هیچ وقت آن را رها نمی کنیم.

وی در خصوص فشار آمریکا به اروپا، گفت: از این مساله غافل نباشیم که اروپا و آمریکا در یک هدف با همدیگر مشترک هستند و آن این است که دلشان نمی خواهد ما غنی سازی داشته باشیم .اما نحوه برخورد آنان متفاوت است . آمریکا درصدد طراحی خاص برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت است اما اروپا مخالف این مساله و خواهان گفت وگو با ایران می باشد.

روحانی گفت: اگر فشار آمریکا نبود در هفته های آینده به توافق می رسیدیم توافق برای آمریکا بسیار گران است. این نکته را فراموش نکنیم که پیوند اروپا و آمریکا پیوند استراتژیک است و هنوز هم تامین امنیت بخشی از اروپا برعهده آمریکاست و اروپا بخاطر ایران رودرروی امریکا نمی ایستد بلکه تمام تلاش اروپا تامین منافع خود است.

روحای درخصوص جاسوسان هسته ای گفت: برخی از اقدامات هسته ای ما از طریق جاسوسان و برخی از توافقات محرمانه ما نیز با کشورهای ثالث ارجاع شده بود.

بسیاری از این اطلاعات ازکانالهای مختلف منتشر شده بود و چند تخلیه تلفنی نیز از سوی منافقین و برخی افراد انجام شد البته هیچ کدام از این اقدامات جاسوسی سرنوشت ساز نبودند. افرادی دستگیر شده و در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفتند تا طبق مقررات با آنها برخورد شود.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت گفت: تمام تلاش ما این است که این اقدام صورت نگیرد و اگر نیز پرونده ما به شورای امنیت برود و با آن عادلانه برخورد و در چارچوب مقررات حقوقی و بین المللی در خصوص آن اقدامی صورت گیرد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

روحانی در پایان در پاسخ به سوالی که در خصوص کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، گفت: این مساله ماههاست که از سوی برخی دوستان مطرح می شود ولی من هنوز به تصمیم گیری نهایی در این زمینه نرسیده ام و منتظر هستم تا آرایش نیروها را در این صحنه ببینم .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18120

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسن روحانی: اگر با اروپا به توافق نرسیم غنی سازی آغاز می شود، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016