جمعه 30 بهمن 1383

ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه: مسكو براي ايجاد نيروگاه‌‏هاي جديد در ايران آمادگي دارد، ايلنا

حسن روحاني:
تحت فشار قراردادن ايران يك رسوايي سياسي بين‌‏المللي است

تهران- خبرگزاري كار ايران

حسن روحاني، دبير شوراي‌‏عالي امنيت ملي در ديدار با "ايگور ايوانف"، دبير شوراي امنيت ملي روسيه در كاخ كرميلن، روند توسعه روابط را مناسب توصيف كرد و خواستار ايجاد بالانس در روابط اقتصادي تهران- مسكو شد.

به گزارش "ايلنا"، روحاني با اشاره به امضاي قرارداد نهايي ماهواره زهره، تصميم جمهوري اسلامي ايران به خريد پنج فروند هواپيماي توپولوف 204 ، امكان مشاركت روسيه در ساخت 40 فروند كشتي در ايران و گسترش همكاري‌‏ها در زمينه نفت و گاز را به اطلاع طرف روسي رساند و خواستار هماهنگي كشورهاي صادر كننده گاز در مورد قيمت و صادرات گاز شد.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت ملي با اشاره به تصميم ايران براي ايجاد 6000 مگاوات نيروگاه هسته‌‏اي جديد تكميل و راه اندازي هرچه سريع‌‏تر نيروگاه بوشهر را زمينه‌‏ساز همكاري‌‏هاي دو كشور در نيروگاه‌‏هاي جديد هسته‌‏اي تلقي كرد و بر نهايي شدن قرارداد سوخت تأكيد كرد.
وي پايبندي كامل تمام كشورهاي عضو معاهده هسته‌‏اي به تمام مفاد اين معاهده را براي تقويت روند عدم گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي مهم دانست و گفت: چارچوب معاهده NPT مبناي ايران در مذاكرات هسته‌‏اي است و ايران در مقابل پايبندي به مقررات بين‌‏المللي، حقوق مشروع خود در بهره‌‏مندي از تكنولوژي صلح‌‏آميز را با تمام قدرت پيگيري خواهد كرد.
روحاني افزود: در مورد تكنولوژي هسته‌‏اي نيز، تعهد ايران به معاهده NPT ، موافقنامه پادمان، پروتكل الحاقي و همكاري شفاف با آژانس كه حداكثر معيارها و استاندارهاي اعتماد‌‏سازي بين‌‏المللي است، بيانگر حسن نيت ايران در مورد صلح‌‏آميز باقي ماندن فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران در آينده است و اكنون كشورهاي صنعتي جهان و آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي بايد حسن نيت متقابل خود براي تأمين نيازمندي‌‏هاي تكنولوژيك صلح آميز هسته‌‏اي ايران را نشان دهند.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت ملي با اشاره به بازرسي‌‏هاي آژانس و تأييد عدم انحراف فعاليت‌‏هاي صلح آميز هسته‌‏اي ايران توسط آژانس گفت: ‌‏تحت فشار قراردادن ايران براي فعاليت‌‏هاي قانوني‌‏اش يك رسوايي سياسي بين‌‏المللي است؛ ايران آماده همكاري با جامعه جهاني در مورد هر پيشنهادي است كه از نظر قوانين بين المللي منطقي و معتبر بوده و تبعيض‌‏آميز نباشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"ايگور ايوانف"، دبير شوراي امنيت ملي روسيه نيز در ديدار با روحاني، با اشاره به تحولات اخير منطقه‌‏اي و بين‌‏المللي اعلام كرد، روسيه قاطعانه خط مشي توسعه و تعمق روابط دوجانبه منطقه‌‏اي و بين‌‏المللي را با ايران دنبال خواهد كرد.
وي خواستار ايجاد ساختاري محكم براي ديالوگ و رايزني و همكاري سيستماتيك ايران و روسيه شد و با اشاره به سفر پوتين به تهران گفت: اسناد مهمي در مورد ارتقاي همكاري‌‏هاي دو كشور در جريان سفر آقاي پوتين به تهران در حال آماده سازي است.
ايوانف، سفر روميانتسف، رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه به تهران در هفته آينده را فرصت مناسبي براي توسعه همكاري‌‏هاي هسته‌‏اي ايران و روسيه خواند و گفت: اراده سياسي دو كشور، روابط اقتصادي را به مرز دو ميليارد دلار رسانده است، در عين حال روسيه آماده سرمايه‌‏گذاري در پروژه‌‏هاي بزرگ در ايران است.
وي قرار داد ماهواره زهره را زمينه‌‏ساز تحول در روابط فضايي ايران و روسيه خواند و گفت: اين همكاري‌‏ها موجب مي شود كه روسيه بتواند سيستم پيش‌‏بيني زلزله را در اختيار ايران قرار دهد.
ايوانف، همكاري‌‏هاي هسته‌‏اي دو كشور را جنبه‌‏اي از روابط استراتژيك دو كشور دانست و اعلام كرد كه مسكو براي ايجاد نيروگاه‌‏هاي جديد در ايران و تأمين سوخت آنها آمادگي دارد.
وي تصريح كرد كه مسكو حق بهره‌‏مندي ايران از تكنولوژي صلحآميز هسته‌‏اي را به رسميت مي‌‏شناسد و قرارداد تكميل نيروگاه بوشهر نمونه بارز اين اعتقاد است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18457

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه: مسكو براي ايجاد نيروگاه‌‏هاي جديد در ايران آمادگي دارد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016