شنبه 1 اسفند 1383

روحاني: انتظار داريم روس‌ها يك قدم جلوتر از اروپايي‌ها باشند، ايسنا

- پوتين در آينده‌ي نزديك به تهران سفر مي‌كند

- قبل و بعد از سفر بوش با اروپا مذاكره خواهيم كرد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

حسن روحاني ضمن اين‌كه از تصميم رييس‌جمهور روسيه براي سفر به كشورمان در آينده‌ي نزديك خبر داد، گفت: از روس‌ها انتظار داريم يك قدم جلوتر از اروپايي‌ها باشند؛ ولي آن‌ها همواره دنباله‌روي جريان حاكم در شوراي حكام بود‌ه‌اند.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان كه در ساعات آغازين بامداد روز شنبه به تهران وارد شد، به سوالات مختلف خبرنگاران درباره‌ي دستاوردهاي سفرش به مسكو و ديدار با مقامات كشور روسيه توضيح داد.

روحاني درباره‌ي سفرش به مسكو و نظر مقامات روسيه در خصوص تعليق دائم غني سازي در كشورمان اظهار داشت: كشور روسيه بعنوان يكي از كشورهاي مهم منطقه، همسايه، عضو دائم شوراي حكام و طرف مشورت و رايزني ما از ابتداي پرونده‌ي هسته‌يي‌مان، بعنوان كشوري مهم براي ما حائز اهميت است.

وي افزود: در اين سفر با دبير شوراي امنيت ملي روسيه، وزير دفاع و رييس‌جمهور اين كشور ديدار‌هايي را داشتيم و به غير از مسائل مربوط به روابط دو جانبه و پروژه‌هاي مهمي كه در دست داريم و بين دو كشور وجود دارد، مسايل مهم منطقه‌يي، بحث درياي خزر، بحث نيروگاه بوشهر، سوخت تحويلي به ايران و ساير مسايل بين‌المللي، مسايل هسته‌يي نيز مورد بررسي دو طرف قرار گرفت.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين ادامه داد: رايزني و مشورت مفصلي در زمينه‌ي مسايل هسته‌يي كشور با مقامات روسيه به عمل آورديم. روس‌ها به هيچ عنوان بحث تعليق دائم يا توقف غني سازي اورانيوم را مطرح نمي‌كنند و رييس‌جمهور روسيه و ساير مقامات اين كشور به صراحت بر حق جمهوري اسلامي ايران در بحث غني سازي، تصريح و تاكيد دارند.

روحاني در ادامه گفت: پيشنهاد روسيه اين است كه بايد در زمان و شرايط مناسب اين تعليق قطع شود و فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران آغاز گردند؛ ممكن است از نظر زمان شروع اين فعاليت‌ها اختلاف نظرهايي با طرف روسي داشته باشيم، اما در اصل مساله اختلاف نظري وجود ندارد.

وي در ارتباط با سفر پوتين به تهران اظهار داشت: خود آقاي پوتين و ساير مقامات روسيه اين مساله را مطرح كردند؛ آقاي پوتين هم گفتند كه تصميم دارند در آينده‌ي نزديك به تهران سفر كنند، اما تارخ دقيق اين سفر را بعدا اعلام خواهند كرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين اظهار داشت: در اين سفر همه‌ي مباحثي كه ميان ما و روس‌ها هست، از جمله پروژه‌ي ماهواره‌ي زهره، ماهواره‌هاي كوچك‌تر ديگري كه روس‌ها بايد براي ما به فضا پرتاب كنند، ساير مباحث از مسايل اقتصادي گرفته تا مسايل امنيتي و منطقه‌يي يا قراردادهاي نظامي و دفاعي، پروژه‌هاي كه در آينده با آن‌ها خواهيم داشت از قبيل شركت آن‌ها در نفت و گاز، مساله‌ي "اوپك گازي" كه با رييس جمهور الجزاير نيز مطرح شد؛ با طرف روسي مورد رايزني و مشورت قرار گرفت.

روحاني در ارتباط با احتمال مفتوح شدن مجدد پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان در اجلاس آتي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بررسي دوباره‌ي آن گفت: فكر نمي‌كنم چنين مساله‌يي محتمل باشد، البته آمريكايي‌ها گاهي اين مباحث را مطرح مي‌كنند.

وي ادامه‌ داد: پرونده‌ي ايران در دستور كار اجلاس شوراي حكام ماه فوريه نيست، البته آقاي مدير كل گزارشي از تحولات در رابطه با فعاليت‌هايي كه آژانس در ايران داشته در اجلاس مطرح خواهد كرد؛ اما بحثي راجع به مسايل هسته‌يي ايران در سطح شوراي حكام مطرح نخواهد شد.

روحاني مساله‌ي طول زمان مذاكرات هسته‌يي كشورمان با اروپا را از اساسي‌ترين اختلافات با اروپايي‌ها تصوير كرد و افزود: اروپايي‌ها در اين خصوص معتقدند ما درمورد مسايل اساسي در كوتاه مدت نمي‌توانيم به توافق برسيم؛ ما معتقديم در زمان كوتاه بايد در خصوص مسايل اساسي به توافق برسيم و اين اساس اختلاف ما و اروپاست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين ادامه داد: ما مي‌گوييم در سه‌ ماه‌ي اول كه پايان اسفند است، اگر هم در مسايل اصولي به توافق نهايي نمي‌رسيم، بايد پايه‌هاي آن گذارده شود؛ و اروپايي‌ها معتقداند، هنوز براي رسيدن به اين مرحله زود است و اين اختلاف اصلي ماست. البته از آن‌جايي كه هنوز هم چند دور مذاكره را در پيش داريم، اميدواريم تا به توافقاتي با آن‌ها برسيم.

وي افزود: مذاكرات ما با اروپايي‌ها هم‌چنان ادامه دارد؛ و در مذاكرات اخير روند مذاكرات بهتر از دور گذشته بود، اما ما هنوز نمي‌توانيم قضاوت نهايي را بكنيم كه در اين مذاكرات به چه نقطه‌يي با اروپا مي‌رسيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين گفت: اساس بحث ما حتي با اروپا اين است كه چه زماني و با چه شرايطي آغاز غني سازي از جانب ايران مناسب است؟ سخن اين است كه غني سازي باشد، البته توام با اعتماد؛ حال اين‌كه اين اعتماد چگونه بايد ايجاد شود، مساله‌يي است كه هنوز بين ما و اروپايي‌ها محل بحث است.

روحاني در ارتباط با آن‌چه مبني بر رفتار متناقض روس‌ها در برخورد با پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان مطرح مي‌شود، گفت: البته رفتار روس‌ها تناقضي نداشته است. رفتار آن‌ها در شوراي حكام به گونه‌يي بوده كه كم‌تر از انتظار ما بوده‌است. ما به عنوان يك كشور دوست و همسايه انتظارات بالاتري از روس‌ها داشتيم.

وي همچنين اظهار داشت: روس‌ها يا چون اروپايي‌ها يا يك قدم از آن‌ها عقب‌تر بود‌ه‌اند؛ آن‌چه ما از آن‌ها انتظار داشتيم اين بود كه يك قدم جلوتر از اروپايي‌ها باشند. در همين سفر هم دوباره اين مساله را با روس‌ها مطرح كرديم، ضمن اين‌كه ما پذيراي ابتكار عمل روس‌ها درباره‌ي‌پرونده‌ي هسته‌يي‌مان هستيم، كه هنوز چنين حركتي را از جانب آن‌ها نديده‌ايم؛ آن‌ها همواره دنباله‌روي جريان حاكم در شوراي حكام بود‌ه‌اند.

وي با اشاره به سفر رييس‌جمهور آمريكا به اروپا گفت: يكي از اهداف سفر بوش به اروپا و مذاكراتي كه با سران كشورهاي اروپايي خواهد داشت، به هر حال بحث ايران خواهد بود. نظرات آمريكايي‌ها كاملا روشن است، پيش از اين نيز خانم رايس به منطقه آمده بود؛ البته ما، هم قبل از اين سفر و هم بعد از آن با اروپايي‌ها رايزني خواهيم داشت.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ضمن تكذيب خبر پيشنهاد روس‌ها جهت امضاي پروتكل امنيتي ميان ايران و روسيه براي امنيت انتقال سوخت هسته‌يي از روسيه به ايران، افزود: ما تنها پروتكلي راجع بازگرداندن پسمان سوخت داريم و از طرف ديگر هم بحثي در خصوص زمان سوخت تحويلي به ايران وجود دارد و مساله‌ي ديگري در اين راستا مطرح نيست.

روحاني ادامه داد: اگر هم امنيتي براي انتقال سوخت از روسيه به كشورمان مورد نياز باشد به خود روس‌ها مربوط مي‌شود، چراكه آن‌ها متعهد‌ند كه سوخت را در ايران به ما تحويل دهند و حفاظت از سوخت، مقرراتي دارد كه در شرايطي مربوط به ما و در شرايطي هم به روس‌ها مربوط‌ مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره‌ي خبر برخي رسانه‌ها مبني بر انجام مذاكراتي در خصوص طرح پيش شرط‌هايي براي حجم قراردادهاي كشورمان و موافقت‌نامه‌ها تا سقف 10 ميليارد دلار، طي سفر آتي رييس جمهور روسيه به كشورمان، افزود: ميان ايران و روسيه پروژه‌هايي از قبيل خريد هواپيماي مسافربري، بحث كشتي‌ها در درياي خزر، يا مساله‌ي نيروگاه دوم در بوشهر و پروژه‌هايي ديگر مطرح‌ است. در اين چارچوب يكي از مباحثي كه طرح شده، اين‌ است كه برخي از اين پروژه‌ها كه آماده‌اند، طي سفر رييس‌جمهور روسيه به تهران به امضا برسند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين درباره‌ي همگرايي اروپا و آمريكا در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي كشورمان اظهار داشت: هنوز براي قضاوت در اين زمينه زود است. آمريكايي‌ها در اين خصوص از ابتدا نظري خاص داشته‌اند؛ آن‌ها نه تنها با غني سازي موافق نيستند، بلكه حتي با تاسيس نيروگاه اتمي در ايران براي توليد برق هم مخالفند. آن‌ها از ابتداي امر معتقد بودند كه اين پرونده بايد به شوراي امنيت ارجاء شود و اكنون هم بر همين نظر‌ند.

روحاني تاكيد كرد: لحن آمريكايي‌ها از ابتدا لحن تهديد بوده و حالا هم هست. اروپايي‌ها از ابتدا معتقد بودند كه مسايل هسته‌يي ايران بايد از طريق گفت‌وگو حل شود و شوراي امنيت راهكار صحيحي نيست و تا كنون و از ابتداي امر هم مذاكرات و توافقاتي را با اروپايي‌ها داشتيم، الان هم پس از توافق‌نامه‌ي پاريس مذاكراتي مستمر را با اروپايي‌ها دنبال مي‌كنيم.

روحاني در ادامه با اشاره به اين‌كه البرادعي بارها و بارها بر پيشرفت خوب پرونده‌ي هسته‌يي ايران تاكيد داشته، در خصوص مساله‌ي تداوم بقاي وي به عنوان مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي ادامه‌داد: آمريكايي‌ها كه همچنان در اين خصوص، يعني تداوم حضور البرادعي بر سمت كنوني‌اش مخالف‌اند؛ كشورهاي اروپايي اكثرا با اين قضيه موافق‌اند، برخي از كشورهاي اروپايي هم اخيرا مخالف شده‌اند.

وي تاكيد كرد: در نهايت اين مساله هنوز به نقطه‌ي روشني نرسيده است، ضمن اين‌كه كانديداي ديگري هم غير البرادعي براي احراز اين پست معرفي نشده‌ است. ولي از نظر ما هر كس مدير كل آژانس شود، تاثير چنداني بر پرونده‌ي هسته‌يي ما نخواهد داشت، چراكه پرونده‌ي ما در حال بسته شدن است و مساله‌ي مهمي در آن باقي نمانده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در خصوص ارتباط سفرش به روسيه با بخشي از اظهارات‌اش پيش از سفر به اين كشور مبني بر اين‌كه انحصار سوخت هسته‌يي در دست چند كشور را نمي‌پذيريم، افزود: البته من نمي‌دانم آن سخن در پاسخ به چه سوالي بود، ولي الان بحثي در آژانس و گروه چرخه‌ي سوخت(MNA) وجود دارد كه پيشنهاد مي‌شو كه كشورهايي كه در حال تكميل چرخه‌ي سوخت‌شان براي توليد سوخت هستند، داوطلبانه و براي مدتي اين فعاليت‌ها را تعليق كنند.

روحاني در ادامه اظهار داشت: اساس بحثي كه ذكر آن رفت بر اين مبناست كه كشورهايي كه در صدد توليد سوخت هستند، به همان تعداد توليد كنندگان در حال حاظر منحصر شوند و مساله اين‌جاست كه اين سخن از نظر ما قابل قبول نيست. يعني انحصاري كردن سوخت نيروگاه غير قابل قبول و به معناي محتاج بودن هميشگي تعدادي از كشورها به تعداي ديگر است و در اين جريان هر شرايطي به وابستگان تحميل مي‌شود؛ بحث ما هم اين بود كه از نظر جمهوري اسلامي ايران اين انحصار قبل قبول نيست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره‌ي راهكارها‌ي كشور در خصوص مدت مذاكرات هسته‌يي با طرف اروپايي و مدت تعليق غني‌ سازي در كشورمان، با اشاره به پيش رو بودن نشست بازنگري NPT و پيشنهاد 7 ماده‌يي طرح شده از جانب البرادعي، افزود: سه موضوع يا طرح را در اين راستا بايد مدنظر قرار داد؛ يكي مربوط به آژانس و گروه تحت عنوان چرخه‌ي سوخت كه اخيرا ايران هم به عضويت آن درآمده است.

روحاني ادامه‌داد: اين گروه(MNA) در پي ارائه‌ي پيشنهاداتي نسبت به بحث چرخه‌ي سوخت است و تبعا اين پيشنهادات در صورت نهايي شدن، به عنوان پيشنهاد خود آقاي البرادعي تلقي و به همان كنفرانس بازنگري پيشنهاد خواهد شد، چراكه اين گروه در واقع كار مشورتي براي آژانس انجام مي‌دهد.

وي همچنين گفت: موضوع ديگر خود كنفرانس بازنگري در خصوص NPT است كه اين مباحث ممكن است در آن‌جا مطرح شود و بحث سوم مساله‌ي اصلاح ساختار سازمان ملل متحد است كه در آن مباحثي راجع انرژي اتمي و چرخه‌ي سوخت مطرح شده است، كه به پاييز سال آتي و مجمع عمومي مربوط مي‌شود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه‌داد: اگر دقت كنيد هر سه‌ي اين موضوعات، به نوعي با بحث چرخه‌ي سوخت، ارتباط دارند. نسبت به بازنگري در NPT، با توجه به اين‌كه اين مساله نيازمند اجماع است و ما هم در آن حضور داريم، تصويب چيزي كه با حقوق ما در تضاد باشد، خيلي بعيد است.

روحاني همچنين گفت: در خصوص بحث اصلاح ساختار سازمان ملل، البته هنوز مشخص نيست كه اساس بحث چيست، ولي هنوز كشورهاي مختلف اختلاف نظرهاي بسياري را در اين رابطه دارند؛ فكر نمي‌كنم در اين زمينه هم خطري ما را تهديد كند؛ ضمنا اگر هم چيزي در جايي تصويب شود بر اين مبناست كه كشورها داوطلبانه كاري را انجام دهند و هيچ‌جا الزامي براي كشورها نخواهد بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18483

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روحاني: انتظار داريم روس‌ها يك قدم جلوتر از اروپايي‌ها باشند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016