دوشنبه 3 اسفند 1383

سخنگوي دولت: از نظر دولت منشا پخش خبر انفجار در مهران قابل پيگيري است، ايلنا

- دولت به شدت با كمبود رسانه و وسيله ارتباطي براي اطلاع‌‏رساني مواجه است

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي دولت، گفت: اين از عجايب است كه دولتي سر و كار باشد و رسانه‌‏هايي كه از دولت حمايت مي‌‏كنند، محدوديت داشته باشند. در عين اين كه رسانه‌‏هاي منتقدين گاهي اوقات الفاظ ركيك در مورد اقدامات دولت به كار مي‌‏گيرند و بدون هيچ مانعي كار خود را انجام مي دهند.

به گزارش "ايلنا"، عبدالله رمضان‌‏زاده، امروز در نشست خبري خود با خبرنگاران، گفت: طبيعي است كه ما از ابتداي انقلاب اقدامات غيرقانوني دولت آمريكا مواجه بوديم كه با استفاده از فناوري‌‏هاي نوين در زمينه‌‏هاي جاسوسي در ايران فعال بوده، ولي در اين زمينه دستگاه‌‏هاي زيربط و نيروهاي مسلح دستورات لازم را از طريق شوراي عالي امنيت ملي دريافت كرده و اقدامات لازم را مبذول داشته‌‏اند.
وي افزود: بين ايران و روسيه اختلاف نظرهايي در خصوص مسايل مربوط به شكل‌‏گيري و شروع به كار نيروگاه هسته‌‏اي بوشهر وجود دارد، ولي در اين زمينه مذاكرات خود را ادامه خواهيم داد و اين در حالي است كه از نظر ايران اختلاف نظرها جدي نيست و مشكل قابل توجهي در اين زمينه وجود ندارد.
رمضان‌‏زاده گفت: ايران براساس توافقي كه با كشورهاي اروپايي انجام داده، پس از پايان يافتن مهلت مذاكرات، طبيعتاً اقدامات خود را شروع خواهد كرد و در اين زمينه منتظر تصميم ديگران نخواهيم بود.
سخنگوي دولت اظهار داشت: در مسئله انرژي هسته‌‏اي، خود را طرف آمريكا يا متقابلاً آمريكا را طرف خود نمي‌‏بينيم و تا زماني كه از اين فناوري استفاده كنيم، در چارچوب معاهدات بين‌‏المللي و توافقاتي كه داوطلبانه انجام داده‌‏ايم، گام برمي‌‏داريم. ضمن اينكه اگر احساس كنيم كه در زمينه توافقات به نتيجه‌‏اي نخواهيم رسيد، تصميم ديگري خواهيم گرفت كه براساس آن پاسخ نتايج مثبتي خواهيم گرفت.
وي تصريح كرد: اعمال فشارهاي بوش بستگي به دولت‌‏هاي اروپايي دارد كه چقدر مواضع خود را با مواضع آمريكا تطبيق دهند و به چه اندازه منافع خود را تحت اشعاع منافع دولت آمريكا قرار دهند. ولي از نظر ما آمريكا همواره سعي داشته در روابط ايران، با دنيا اخلال ايجاد كند و متأسفانه عليرغم حرف‌‏هايي كه مبني بر آمادگي براي مذاكره زده مي‌‏شود، ولي اقدامات‌‏شان نشانگر اين است كه قصد جدي در دولت آمريكا براي مذاكره وجود ندارد.
رمضان‌‏زاده گفت: ما به هر حال مطمئنيم كه آمريكا به كشورهاي اروپايي فشار مي‌‏آورد و باز هم تأكيد مي‌‏كنم كه اين فشارها را از مدت‌‏ها قبل شاهد بوديم و همچنان هم ادامه دارد.
وي در خصوص سفر مهرعليزاده و تعدادي از نمايندگان شاخص مجلس هفتم، افزود: سازمان تربيت بدني دعوتي از كسي براي اين سفر نداشته و فدراسيون فوتبال اين كار را انجام داده، ولي سازمان نيز در جريان بوده است.
وي ادامه داد: تاكنون براي هيچ سفر خارجي مهر عليزاده از نمايندگان مجلس دعوت نكرده است، ولي متأسفانه خواسته‌‏هاي نمايندگان براي بازي فوتبال ايران و بحرين، مشكلاتي را براي سفير ايران در بحرين به وجود آورده بود كه اميدواريم تكرار نشود.
رمضان‌‏زاده گفت: صريحاً اعلام مي‌‏كنم كه از نظر دولت و وزارت اطلاعات منشا پخش خبر انفجار در مهران قابل پيگيري است و حتماً بايد مشخص شود چه كسي و با چه انگيزه‌‏اي چنين خبري را كه تأثيري در روابط منطقه‌‏اي و اقتصادي كشور داشته، منتشر كرده است.
وي افزود: انتظار داريم كه كسي در اين حادثه فرار به جلو نكند و مقصرين كاملاً به پيشگاه ملت معرفي شوند و به معرفي انگيزه‌‏هاي خود بپردازند.
وي افزود: تأكيد مي‌‏كنم بر اختلاف نظر بنيادين دولت در مورد حقوق شهروندي و برخي اظهار نظرهاي موجود، ولي از نظر دولت هر شهروند ايراني داراي حقي در حكومت است، مگر اينكه بر طبق قوانين خاصي، ممنوع شده باشد و هيچ كس را نمي‌‏توان به دليل انتصاب به گروهي از مشاركت در حكومت‌‏گري ممنوع كرد؛ مگر با حكم دادگاه صالح و در چارچوب قوانين كشور. بنابراين اگر كسي التزام خود را به قانون اساسي اعلام كند، حتي اگر بخشي از اصول قانون اساسي را قبول نداشته باشد يا بر آن انتقاد داشته باشد، از نظر دولت بر طبق اصول اوليه حقوق شهروندي داراي حق مشاركت در امور دولت و حكومت است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي دولت در مورد اقدامات دولت در سال پاسخگويي دولت، گفت: طبيعتاً پاسخگويي نيازمند ابزارهايي است، اما دولت به شدت با كمبود رسانه و وسيله ارتباطي براي اطلاع‌‏رساني مواجه است. دولت نه تنها مشكل رسانه صوتي و تصويري دارد، بلكه تعداد رسانه‌‏هايي كه از دولت حمايت مي‌‏كنند، به شدت محدود شده‌‏اند.
وي گفت: دولت هيچ شكايتي از اين رسانه‌‏ها ندارد، از آنها گلايه دارد اما انتظار داشتيم كه حداقل روزنامه‌‏هاي ديگر نيز از اين وضعيت برخوردار بودند.
سخنگوي دولت در مورد تبعيض در نحوه اطلاع رساني و دعوت از رسانه‌‏هاي خاص براي پوشش اخبار رياست جمهوري، افزود: اين كه برخي خبرگزاري‌‏ها براي پوشش اخبار رئيس‌‏جمهوري دعوت نمي‌‏شوند، سياست آقاي خاتمي نيست.
وي گفت: آقاي رئيس‌‏جمهور هميشه برگردش آزاد اطلاعات و انتقال آزاد آن تأكيد داشته و ما هم در دولت آن را انجام داديم.
وي در مورد محدوديت ديگر دولت براي اطلاع رساني افزود: يك بدعت جديد در زمينه قانوني در اين زمينه انجام شده به اين ترتيب كه پس از مصوبه دولت كه رقمي حدود سه ميليارد تومان براي پوشش اطلاع‌‏رساني در اختيار شوراي عالي اطلاع رساني دولت قرار بگيرد، در يك اقدام غيرقانوني، رئيس ديوان محاسبات كشور نامه‌‏اي به ذي حسابان نوشته كه حق برداشت از اين حساب را ندارند.
وي گفت: اين براي اولين بار است كه ديوان محاسبات كشور به خودش اجازه مي‌‏دهد كه مصوبات قانوني دولت را غير قانوني اعلام كند.
وي افزود: در واقع از هر طرف مانع اطلاع رساني و ارتباط رسانه‌‏اي دولت با مردم مي‌‏شوند، اما اميدواريم كه حداقل توجه خودشان را به صحبت‌‏هاي مقام رهبري نشان بدهند.
سخنگوي دولت در مورد عملكرد اعتبار وزارت كشور براي برگزاري انتخابات آتي، تصريح كرد: اختلاف نظري بين سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت كشور و بعداً شوراي نگهبان در اين مورد وجود دارد، به اين ترتيب كه سازمان مديريت نظرات آنها را بيش از حد مي‌‏داند، اما به هر حال اين اختلاف بايد حل شود و اميدواريم در چارچوب بودجه 84 بتوانيم آن را حل كنيم.
وي در مورد موضع اروپا در قبال ايران، گفت: اروپايي‌‏ها اهميت وضعيت ما را در منطقه و نقش و جايگاه ايران را در ثبات و بي‌‏ثباتي منطقه خليج فارس و خاورميانه مي‌‏دانند و از طرف ديگر مي‌‏دانند كه آمريكايي‌‏ها به دليل عدم ارتباط با كشورها مايل هستند كه ديگران هم ارتباط نداشته باشند.
وي افزود: به هر حال آمريكايي‌‏ها ابزارهايي را براي فشار به كشورهاي اروپايي در اختيار دارند كه ما تصور مي‌‏كنيم تجربه اقداماتي كه آمريكا در منطقه ما و حداقل در پنج سال اخير انجام داده، نشان دهند اين است كه اروپايي‌‏ها هر جايي كه با آمريكا همكاري كردند در منفع‌‏شان ضرركردند.
سخنگوي دولت در مورد خبر منتشر شده از سوي شبكه "العالم"، گفت: صراحتا امروز با آقاي يونسي در اين ارتباط صحبت كردم كه وي به شدت از اين مسئله ناراحت بود چرا كه يك شبكه خبري منتسب به جمهوريت اسلامي چنين خبري را كه تبعات بسيار منفي داشته، پخش كرده و حتماً پيگير مسئله هستند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18590

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي دولت: از نظر دولت منشا پخش خبر انفجار در مهران قابل پيگيري است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016