جمعه 7 اسفند 1383

رئیس جمهوری فرانسه تضمین های عینی در باره "قطع کامل" برنامه غنی سازی اورانیوم ایران را خواستار شد، راديو فردا

ژاک شیراک، رئیس جمهوری فرانسه، بعد از ملاقات 75 دقیقه ای خود به حجت الاسلام حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و مسئول مذاکرات اتمی ایران با اروچا، از حکومت ایران خواست تضمین های عینی در باره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود ارائه کند. سخنگوی کاخ الیزه گفت رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که اروپا خواهان قطع کامل، نه تعلیق موقت، برنامه غنی سازی اورانیوم است و تنها در این صورت است که ایران می تواند از همکاری اروپا بهره مند شود. حسن روحانی هنگام خروج از کاخ الیزه گفت ملاقات وی با رئیس جمهوری فرانسه مذاکرات اتمی با سه کشور اروپائی را تحرک جدیدی بخشید.
-----------------------

میرعلی حسینی (رادیوفردا، پاریس): حجت الاسلام حسن روحانی دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی بعد از دیدار یکساعت و 15 دقیقه ای خود با ژاک شیراک، رئیس جمهوری فرانسه، در سخنان کوتاهی هنگام خروج از کاخ الیزه گفت
حسن روحانی (پاریس): ملاقات بسیاری خوبی با آقای رئیس جمهوری داشتیم. ما در زمینه مسائل منطقه ای با هم بحث کردیم. در زمینه مسائل هسته ای مذاکرات مفصلی داشتیم. ما معتقدیم این مذاکرات تحرک جدیدی را خواهد بخشید به روند مذاکرات ایران و اروپا.

م.ع.ح.: حسن روحانی در باره اینکه آیا رئیس جمهوری فرانسه پیامی از جانب جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا برای شما داشته است، گفت:

حسن روحانی: نه، پیامی نبود. ولی برخی از مطالبی که راجع به ایران با آقای بوش صحبت کرده بودند، در این مذاکرات ما بحث کردیم.

م.ع.ح.: دبیر شورای عالی امنیت ملی در باره اینکه آیا درست است که ایران گفته است ترجیح می دهد آمریکا در مذاکرات ایران با سه کشور اروپائی شرکت نکند، افزود:

حسن روحانی: فعلا طرف مذاکرات ما سه کشور اروپائی هستند.

م.ع.ح.: بعد از پایان مذاکرات حسن روحانی با ژاک شیراک، سخنگوی مطبوعاتی کاخ الیزه اطلاعاتی در این باره دز اختیار خبرنگاران گذاشت. وی گفت در طول یکساعت و 15 دقیقه مذاکره، محور اصلی مسئله فعالیت های هسته ای ایران و موقعیت کنونی در منطقه بود و در این زمینه در پیوند با مسائل عراق و لبنان تبادل نظر شد. وی افزود آقای روحانی به پاریس آمده است تا در چارچوب مذاکرات با سه کشور اروپائی زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی تحولات هسته ای ایران را تشریح کند.

وی گفت رئیس جمهوری فرانسه دیدگاه های فرانسه را به همراه شرکای اروپائی خود در این مذاکرات یادآور شد و افزود ایران کشور بزرگی است که باید نقش حساس خود را در منطقه ایفا کند و بر موقعیت جدیدی که در خاورمیانه برقرار شده تاکید کرد و خواهان آن شد که ایران خود را با شرایط منطقه تطبق دهد. به ویژه در شرایط اقدامات اسرائیل و فلسطینی ها برای رسیدن به صلح و انتخابات عراق و موقعیت لبنان، رئیس جمهوری فرانسه موضع ایران را حساس قلمداد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته سخنگوی مطبوعاتی کاخ الیزه، رئیس جمهوری فرانسه در این مذاکرات افزود در مورد مسئله هسته ای ایران، سیاست فرانسه مانند دیگر کشورهای اروپائی سیاست جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و کشتار انبوه در منطقه است. رئیس جمهوری فرانسه افزود ما اروپائی ها می خواهیم از طریق دیالوگ و زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی به این تضمین ها نائل شویم.

رئیس جمهوری فرانسه در باره تضمین های عینی مسئله رسیدگی و بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را مثال زد. شیراک در این مذاکرات همچنین یادآوری کرد چنانچه این تضمین های عینی مشهود باشد ایران می تواند در زمینه انرژی هسته ای با مقامصد غیرنظامی، اقتصادی وبازرگانی و مذاکره در باره مسائل سیاسی و امنیتی منطقه از همکاریهای اروپا بهره مند شود.

شیراک افزود مسئله قطع کامل برنامه غنی سازی اورانیوم و نه تعلیق موقتی آن، از نکات اصلی مذاکرات ژاک شیراک و حسن روحانی بود اما در مورد جزئیات آن توضیحی نداد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18730

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئیس جمهوری فرانسه تضمین های عینی در باره "قطع کامل" برنامه غنی سازی اورانیوم ایران را خواستار شد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016