چهارشنبه 12 اسفند 1383

رايس: بوش ارائه امتيازهاى اقتصادى به ايران را بررسى مى كند، ايران

• رايس: بوش در حال بررسى پيوستن به اروپا در پيشنهاد ارائه مشوق هاى اقتصادى به ايران در ازاى رها كردن برنامه سوخت هسته اى اين كشور است
سخنگوى وزارت خارجه آمريكا: واشنگتن به دنبال سازگار كردن موضعش با اروپا درباره برنامه هسته اى ايران است
• سخنگوى كاخ سفيد: واشنگتن مشغول مطالعه بر روى طرح اهداى امتيازهاى اقتصادى به ايران در ازاى چشم پوشى از برنامه هاى هسته اى است
• بى.بى.سى: پشتيبانى آمريكا از طرح اروپايى ها، تغيير جهتى عمده در سياست هاى آمريكا به حساب خواهد آمد
• مسؤولان آلمانى و فرانسوى با توجه به گفت وگوهاى خود با رئيس جمهور آمريكا، چنين استنباط كرده اند كه آمريكا نرمش نشان خواهد داد

گروه سياسى: كاندوليسا رايس گفت: جورج بوش در حال بررسى پيوستن به اروپا در پيشنهاد ارائه مشوقهاى اقتصادى به ايران در ازاى رها كردن برنامه سوخت هسته اى اين كشور است، اما زمانى براى آن مشخص نكرده است.
خبرگزارى آسوشيتدپرس با مخابره اين خبر افزود: رئيس جمهور در حال بررسى پيشنهاداتى است كه در اروپا شنيد. رايس ادامه داد: بوش در حال بررسى اين مساله است كه چه چيزى براى حمايت از ديپلماسى اروپا لازم است، اما هنوز هيچ تصميمى اتخاذ نكرده است. وزير امور خارجه آمريكا كه در راه سفر به انگليس براى شركت در كنفرانس لندن بود گفت: زمانى براى اتخاذ اين تصميم مشخص نيست، فكر مى كنم در لندن در اين باره مذاكراتى بيشتر داشته باشم. رايس افزود: توافق دارند كه ايران نمى تواند سلاح هسته اى داشته باشد.


آدام ارلى سخنگوى وزارت خارجه آمريكا نيز ديروز گفت: آمريكا به دنبال سازگار كردن موضعش با اروپا درباره برنامه هسته اى ايران است. ارلى افزود: مسأله مشوق با ترغيب و تشويق نيست؛ بلكه موضوع هماهنگى موضع ما با متحدانمان براى رسيدن به هدفى مشترك است مبتنى بر اين كه ايران نبايد سلاح هسته اى توليد، همسايگانش را تهديد و منطقه را بى ثبات كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين «اسكات مك كلان»، سخنگوى كاخ سفيد آمريكا هم ديروز اعلام كرد: واشنگتن مشغول مطالعه بر روى طرح اهداى امتيازهاى اقتصادى به ايران در ازاى چشم پوشى تهران از برنامه هاى هسته اى است. از سوى ديگر بى.بى.سى نوشت كه يكى از امتيازهاى اقتصادى، به عضويت درآوردن ايران در سازمان تجارت جهانى خواهد بود. بى.بى.سى در گزارشى ديگر آورده است: پشتيبانى آمريكا از طرح اروپايى ها، تغيير جهتى عمده در سياست هاى آمريكا به حساب خواهد آمد.
> ايران مخالفتى با حمايت آمريكا از روند مذاكرات هسته اى ندارد
در همين حال دبير كميته سياسى شوراى عالى امنيت ملى و مسؤول ارشد مذاكرات ايران و اروپا اعلام كرد: مخالفتى با حمايت آمريكا از روند مذاكرات ايران و اروپا نداريم.
«سيدحسين موسويان» در گفت وگو با ايلنا تأكيد كرد: آنچه ما هميشه گفته ايم اين است كه مخالفتى با حمايت ساير اعضاى مهم جامعه بين المللى مثل آمريكا، روسيه و چين از روند مذاكرات نداريم و از آن استقبال هم مى كنيم اما اين، به معنى ورود آنها يا مشاركت مستقيم و حضور آنها در مذاكرات نيست. وى افزود: آمريكايى ها از ابتدا تحفظ بسيار شديدى نشان دادند اما مسؤولان آلمانى و فرانسوى در ديدارهاى اخير خود در پاريس و برلين به اطلاع ما رساندند كه با توجه به گفت وگوهايى كه خودشان با رئيس جمهور آمريكا داشته اند چنين استنباط مى كنند كه آمريكايى ها نرمش نشان خواهند داد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18871

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رايس: بوش ارائه امتيازهاى اقتصادى به ايران را بررسى مى كند، ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016