پيمان: دموكراسي بايدامكان ظهور هرچه بيشتر فرد آزاد را تأمين كند
حاتم قادري: دچار نوعي پارادوكس احساسي هستيم
تاجيك: اسلام نقش مهمي در روند دموكراتيزاسيون ايران دارد
---------------------
تهران- خبرگزاري كار ايران
سمينار "چپ و دموكراسي"، عصر روز گذشته از سوي جامعه فرهنگي دانشكده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در اين برنامه كه در تالار شيخ انصاري دانشكده حقوق برگزار شد، مجيد مددي، عبدالرضا تاجيك، حبيب الله پيمان، حاتم قادري، بابك پاكزاد و روزبه گرجيبياني به ايراد سخن پرداختند.
حبيبالله پيمان: دموكراسي بايد امكان ظهور هرچه بيشتر فرد مختار و آزاد را تأمين كند
دبيركل جنبش مسلمان مبارز در اين سمينار گفت: كسي كه به دليل محروميتها و مشكلات متعدد، همواره در انديشه تأمين نيازهاي معيشتي است، نميتواند انسان آزاد و صاحب انديشهاي باشد.
حبيبالله پيمان در اين سمينار كه از سوي جامعه فرهنگي دانشكده حقوق دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت: هر انساني ظرفيت خاص خود و يكبار فرصت زندگي كردن دارد، بنابراين بايد امكان استفاده از اين فرصت براي انجام كاري كه ميتواند بكند و ديگران نميتواند، انجام دهد.
وي افزود: اساس خلاقيت افراد بر آزاديهاي دروني و بيروني است و اگر آزادي نباشد خلاقيتي در كار نخواهد بود البته نبايد فراموش كرد كه آزادي خود يك وسيله است، نه هدف و آنچه به زندگي افراد ارزش و جهت ميدهد، آزاديها براي بروز نوع آفرينش آنهاست.
پيمان تصريح كرد: دموكراسي بايد مدلي باشد كه امكان ظهور هرچه بيشتر فرد مختار و آزاد را در جامعه تأمين كند.
وي خاطر نشان كرد: آزادي دروني به معناي آزادي فرد از هر چيزي است كه تفكر او را به بند ميكشد و آزاديهاي بيروني به معناي برخورداري از امكانات اوليه زندگي است چرا كه كسي كه از حداقل امكانات زندگي محروم است، به دليل اينكه همواره در انديشه نيازهاي زندگي است، نميتواند انسان آزادي باشد.
دبيركل جنبش مسلمان مبارز يادآور شد: آزادي و برابري دو وجهه يك مسأله هستند و هيچيك از اين دو مجرد از ديگري نيست، برابري بدون آزادي ممكن نيست ضمن اينكه آزادي در جامعه نابرابر محقق نميشود، بر اين اساس جدا كردن اين دو واقعيت معنا ندارد و تنها در جهت تعريف هر يك از آنها مفيد خواهد بود.
وي تصريح كرد: در مقاطع مختلف تاريخ كشور ما به مسأله آزادي و برابري و همراهي اين دو مفهوم پرداخته شده است و تلاشهاي بسياري در اين زمينه شده است و امروز بايد با استفاده از تجربيات گذشته حركت هاي مفيدي را انجام داد.
پيمان ابراز گفت: متأسفانه از آن جا كه بسياري از ما هنوز در دوران كودكي فكري هستيم و به بلوغ فكري نرسيدهايم، هر روز از باوري به باور ديگر تغيير جهت ميدهيم.
حاتم قادري: دچار نوعي پارادوكس احساسي هستيم
استاد دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين سمينارگفت: نظامهاي موجود در ذهن ما، همواره نظامهايي از نوع "ولايي" هستند و هر زمان كه از دين سخن ميگوييم، به ولي فقيه و هر زمان كه از پادشاهي سخن ميگوييم، از اعليحضرت و شاهنشاه سر درميآوريم.
وي با اشاره به اصالت چپ در اروپا گفت: چپ در جامعه ما مانند ساير نظامها و تفكرهاي ما از نوع "ولايي" است كه ناشي از تفاوت خاستگاه ما با اروپاييان است چرا كه اروپا در عرصه چپ، انديشمندان متعددي دارد اما چپهاي كشور ما از مزرعه، مسجد و نظاير آن بيرون آمدهاند.
به گفته قادري، ما دچار نوعي پارادوكس احساسي هستيم، به عنوان نمونه گروههاي چريكي ما گروههايي مثل فدائيان خلق يا مجاهدين خلق هستند، مثل جمهوري اسلامي كه بالاخره معلوم نيست مردم امكان تصميمگيري دارند يا نه؟
وي با بيان اين مطلب كه همه چيز در جامعه ما به صورت دو قطبي است، گفت: ما يا امام هستيم يا شهيد، يا مظلوم هستيم يا ظالم.
قادري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: نقد اجتماعي دين در كشور ما صورت نگرفته است و چپگرايان ما هم از نوعي تفكر دينگرايانه و شيعهگري برخاستهاند.
استاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: طرفداران چپ در دهههاي سي و چهل در واقع خرده بورژواهاي رمانتيك بودند، به اين معني كه برخلاف آنچه انتظار ميرود، خرده بورژواها در اختيار چپ قرار گرفته بود و اينها همگي ناشي از تفكر ولايي ماست.
وي با بيان اين مطلب كه ما به شدت شيعهگرا هستيم، افزود: حتي وقتي از استالين صحبت ميكنيم، او را امام و پيشواي خود قرار ميدهيم و اين به خاطر آن است كه نتواستهايم تأسيس سوژه كنيم و از اين جهت است كه حتي انسانهاي بزرگ ما ولايي و شيعهگرايانه فكر ميكنند.
وي در پايان اظهار داشت: كودكساني ما باعث ميشود كه هميشه كسي را منجي خود بدانيم، اين به خاطر فقدان اومانيسم در وجود ماست و تا زماني كه در حالت حصارگونهاي هستيم، اين وضعيت ادامه خواهد يافت اما تصور ميكنم كه خوشبختانه ما در حال سپري كردن اين دوره هستيم.
مجيد مددي: نبرد دموكراسي هنوز پايان نيافته است
مجيد مددي، استاد دانشگاه نيز اظهار داشت: عنوان عوامانه چپ و دموكراسي كه براي اين برنامه انتخاب شده است، مفهومي را به ذهن متبادر ميكند كه چپ يك چيز است و دموكراسي چيزي ديگر.
وي با اشاره به امكانپذير بودن دموكراسي و ديكتاتوري به طور همزمان، گفت: برخي تصور ميكنند كه هرگز آب دموكراسي و ديكتاتوري با هم در يك جوي نخواهد رفت در حاليكه مصاديق همراهي اين دو را در جوامع ديگر سراغ داريم.
مددي با اشاره به نظريه هابز، گفت: به گفته هابز، دموكراسي رهايي از قيد سرمايه است چرا كه در بند سرمايه بودن، انسان را به ناانسان تبديل ميكند.
به گفته وي، نبرد دموكراسي هنوز پايان نيافته است.
اين استاد دانشگاه در پايان با بيان اينكه توافق چپ و دموكراسي امكانپذير نيست، افزود: انديشه دموكراسي در قالب مناسبات سرمايهداري و درجهت رسيدن به آزادي مطلق فردي است.
دبير سياسي روزنامه شرق: اسلام نقش مهمي در روند دموكراتيزاسيون ايران دارد
عبدالرضا تاجيك، دبير سياسي روزنامه شرق نيز در سمينار چپ و دموكراسي با بررسي گفتمانهاي مطرح در دوران قبل از انقلاب گفت: دليل پيروزي گفتمان آيت الله خميني(ره)، راديكالي بودن آن گفتمان بود چراكه در مقطع پيروزي انقلاب اسلامي، روشهاي پارلمانتاريستي به بنبست رسيده بود و گفتمان راديكالي به دليل تطابق خود با شرايط و روحيات جامعه ايران به موفقيت دست يافت.
وي خاطرنشان كرد: اگرچه دموكراسي مدرن و اسلام سياسي بر مبناي ولايت فقيه، چندان سازگاري با هم ندارند اما اسلام نقش مهمي در روند دموكراتيزاسيون ايران خواهد داشت.