پنجشنبه 13 اسفند 1383

حسين موسويان: ايران همه تعهدات خود را اجرا كرده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


رييس كميته‌ي سياسيت خارجي شوراي عالي امنيت ملي بر ادامه همكاريهاي ايران با آژانش بين‌المللي انرژي اتمي در چارچوب قوانين بين‌المللي تاكيد كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حسين موسويان طي گفت‌وگويي اظهار داشت: موضوع اعتمادسازي ميان ايران و آژانس بياد در چارچوب مقررات بين‌المللي صورت گيرد و اگر از اين چارچوب خارج شود باعث از ميان رفتن اعتماد خواهد شد.

وي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به پايبندي اجراي مقررات مصوب خود فراخواند و بر ضورت اعتمادسازي دو جانبه تاكيد كرد.

رييس كميته‌ي سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي ايران با انتقاد از افشاي اسرار ايران بعد از عمليات بازرسي توسط بازرسان بين‌المللي آژانس انرژي اتمي، از انجام اينگونه اعمال كه منجر به افزايش بي‌اعتمادي ايران مي‌گردد اظهار نگراني كرد.

وي افزود: آژانس طبق مقررات خود موظف به حفظ اسرار كشورهاي عضو مي‌باشد و ارتكاب اينگونه خطاها باعث ايجاد يك نوع بي‌اعتمادي خواهد شد.

موسويان با اشاره به عدم پايبندي آلمان نسبت به انجام تعهدات خود در ساخت نيروگاه اتمي بوشهر پس از دريافت 8 ميليارد مارك قبل از پيروزي انقلاب اسلامي درايران، فشارهاي آمريكا عليه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را يادآور شد.

وي درباره‌ي اظهارات اخير محمدالبرداعي درباره‌ي اينكه توپ هم اكنون در زمين ايران است خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم توپ هم اكنون در زمين اروپا و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و ايران با امضاء و اجراي پروتكل الحاقي و تعليق غني‌ساز اورانيوم و اجراي تمامي خواسته‌هي آژانس همه تعهدات خود را اجرا كرده است.

وي افزود: ايران تعهد كرده است تا روند غني‌سازي اورانيوم به ساخت سلاح‌هاي هسته‌يي كشيده نشود و نبايد از فعاليت هسته‌يي مجاز و در چارچوب قوانين آژانس محروم شود.

حسين موسويان امضاي توافقنامه اخير بين ايران و روسيه درباره تكميل و راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر در زمان مشخص را تحول بسيار مهم و تاثيرگذار بر آينده همكاري هسته‌يي اين دو كشور دانست.

وي درباره‌ي سياست‌هاي اعتمادسازي بين ايران و كشورهاي حاشيه خليج فارس گفت: ايجاد سازمان همكاري‌ امنيتي بين كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس و ضرورت مشاركت ايران و عراق و يمن به اضافه كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس در آن اهميت زيادي دارد.

وي افزود: اگر اختلافات را پيش شرط اين سازمان قرار دهيم ما به ايده بزرگ و سرنوشت ساز خليج فارس دست نخواهيم يافت و اينچنين سازماني مي‌تواند اختلافات ميان كشورهاي منطقه را حل و فصل نمايد.

وي با اشاره به پيشنهاد مهم ايران كه پانزده سال پيش به كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس درباره از بين بردن سلاح‌هاي كشتار جمعي در منطقه ارائه نمود، اظهار داشت: ايران پيشنهاد تشكيل سازمان همكاري و امنيت منطقه‌ي خليج فارسي ار مطرح كرد و اخيرا كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در اجلاس اخير بحرين به اين نتيجه رسيده‌اند.

وي افزود: ايران همه‌ي تضمين‌ها را به كشورهاي منطقه جهت همكاري امنيتي عليه تروريست و جنايت‌هاي سازمان يافته و قاچاق مواد مخدر ارائه كرده است.

موسويان خواستار استفاده از تجارب بين‌المللي و اروپايي بخصوص سازمان امنيت اروپا جهت ايجاد و تشكيل اين سازمان منطقه‌اي شد.

وي ضمن تاكيد بر ضرورت تلاش كشورهاي منطقه براي برطرف كردن نگراني‌هاي بين‌المللي درباره‌ي صادرات نفتي از منطقه خليج فارس، اين كشورها را از فريب تبليغات غرب هشدا داد.

وي همچنين خروج نيروهاي آمريكايي از منطقه و هدايت سرمايه كشورهاي منطقه به سازندگي و توسعه منطقه بجاي خريد سلاح‌هاي غربي را خواستار شد.

موسويان افزود: مادامي كه سازمان منطقه‌اي مذكور تشكيل نشده است و هيچگونه تضمين امنيتي درباره‌ي مسائل مهم داده نشود نيروهاي آمريكايي در منطقه باقي خواهند داشت.

وي توافقنامه‌هاي امنيتي امضاء شده ميان ايران و كشورهاي همسايه را مهم توصيف كرد و گفت: كشورهاي منطقه بايد خود امنيتشان را فراهم كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس كميته‌ي سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي در عين حال از دامن زدن به اختلافات در منطقه از سوي آمريكا به منظور افزايش وابستگي كشورهاي منطقه به آن و افزاش فروش تسليحات نظامي و نيز تسلط آمريكا بر منابع نفتي و انرژي منطقه هشدار داد.

وي تاكيد كرد: كشورهاي منطقه نبايد فريب آمريكا را بخورند و تصور كنند با افزايش وابستگي و نزديكي به آمريكا امنيت آنها بيشتر خواهد شد.

موسويان تصريح كرد: ملت‌هاي منطه‌ از وابستگي كشورهاي خود به بيگانگان متنفرند و برقراري امنيت و ثبات دراز مدت در منطقه به اصلاحات دروني و نه تحميلي از خارج نياز دارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18936

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسين موسويان: ايران همه تعهدات خود را اجرا كرده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016