شنبه 15 اسفند 1383

خاتمي: "ما"ي جديد ايراني نه مي‏تواند و نه بايد بدون زنان معنا شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس جمهوري در پيامي به سمينار بين‏ المللي "زن در تاريخ ايران معاصر" تاكيد كرد:در تجربه تاريخي مشروطيت, ايرانيان سنگ بناي جديدي از هويت اجتماعي را نهادند, كه به درستي,"هويت ملي" نام گرفته‌‏است؛ اين ميراث هويتي, يكي از مهمترين و گران‌‏بهاترين سرمايه‌‏هاي تاريخي ايرانيان در دنياي امروز است و ترديدي نيست كه اين"ماي" جديد ايراني نه مي‏تواند و نه بايد بدون زنان معنا شود.

به گزارش ايلنا در اين پيام كه توسط رحمان زاده, استاندار زنجان قرائت شد, آمده‌‏است: برگزاري سمينار بين‌‏‌‏المللي "زن در تاريخ ايران معاصر" را به عنوان اقدامي شايسته و علمي, صميمانه ارج مي‏نهم و از تلاش‌‏هاي ارزنده همه استادان,محققان, دانشجويان, كارشناسان و مديران گرانقدر در انجام اين مهم تقدير و تشكر مي‏كنم.
جاي خوشحالي است كه اين نشست ارزنده علمي حضور و نقش تأثيرگذار زن ايراني را در ميان دو فراز برجسته تاريخي از انقلاب مشروطه تا انقلاب‏ اسلامي مورد بررسي قرار داده‌‏است. روشن است كه در تجربه تاريخي مشروطيت, ايرانيان سنگ بناي جديدي از هويت اجتماعي را نهادند, كه به درستي,"هويت ملي" نام گرفته‌‏است. اين ميراث هويتي, يكي از مهمترين و گران‌‏بهاترين سرمايه‌‏‌‏هاي تاريخي ايرانيان در دنياي امروز است و ترديدي نيست كه اين"ماي" جديد ايراني نه مي‏تواند و نه بايد بدون زنان معنا شود.
در تجربه بزرگ انقلاب اسلامي, اسلامِ مردم سالار, پناه امن ملت ايران براي دستيابي به آزادي و استقلال و پيشرفت شد و در اين ميان نيز زن ايراني در تكوين و تعريف,"هويت اسلامي" در جهان جديد توانست استعداد و قابليت خويش را به منصه ظهور برساند. طبيعتاً شناخت و تبيين فرود و فرازهاي تاريخي, فرهنگي, اجتماعي و سياسي كشور و واكاوي نقش‏هاي شناخته شده يا ناشناخته زنان در روند تحولات گوناگون جامعه است. زنان ايراني هر جا و هر گاه كه امكان بروز توانايي‏هاي خويش را يافته‏‌‏اند, در زمره كنشگران فعال همه عرصه‌‏ها قرار گرفته‌‏‏اند, اما متأسفانه موقعيت‏هاي نابرابر و تبعيض‌‏آميز نيز در طول تاريخ ما كم نبوده‌‏است, موقعيت‏هايي كه زن را در قدرت, در جامعه و حتي در خانواده در موقعيتي فرودست قرار مي‏داده و نمي‏گذاشته است كه گوهر خدايي وجود او شكوفا شود.
خوشبختانه امروز به مدد فهم عادلانه از دين و گسترش انديشه و جنبش اصلاحي, زنان دانا و توانا و فداكار ايراني به سطوح و مدارهاي جديد مسئوليت و مديريت راه يافته‏اند. گرچه هنوز تا نيل به موقعيت مطلوب, ‌‏فاصله ‏هاست, اما يقين دارم با آهنگ رشدي كه اكنون زن مسلمان و ايراني در روند بروز شايستگي‏هاي خويش يافته, كشور در آستانه برخورداري از منابع و فرصت‏هاي كم نظيري در توسعه همه جانبه و پايدار قرار گرفته است.اكنون زن ايراني را نه در گذشته, بلكه بايد در حال و فردا شناخت و اين مسئوليت بزرگ انديشمندان و محققان كشور است كه با كاربردي كردن تحقيقات تاريخي,‌‏فرهنگي و اجتماعي,‌‏فضاي فهم آزاد و نقاد و روزآمد علمي را فراهم كنند و عوامل انجماد فرهنگي,‌‏ انسداد سياسي و ركود اجتماعي كه زن را به استضعاف مي‏كشاند, باز شناسند و در جهت رفع آنها بكوشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اميدوارم با استمرار تلاش‌‏هايي از اين دست, زنان و مردان پژوهنده ما بتوانند راه‌‏هايي نو در تصميم‏ سازي‏ها و تصميم‌‏گيري‏هاي اجرايي بگشايند. از همه دستگاه‌‏ها و مراكز دولتي انتظار دارم كه نهادهاي پژوهشي و مدني را در انجام و پيشبرد اين امور مجدانه ياري دهند. همت زنان ارجمند پژوهشگر كه براي نهادمندي مطالعات تاريخي در كشور گام‏هاي بلندي برداشته‌‏اند و تلاش همه استادان و محققان و ميهمانان عزيز اين نشست را مجدداً پاس مي‏دارم و از خداوند بزرگ توفيق همگان را مسئلت دارم.
سيد محمد خاتمي
رييس جمهوري اسلامي ايران

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18950

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: "ما"ي جديد ايراني نه مي‏تواند و نه بايد بدون زنان معنا شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016