یکشنبه 16 اسفند 1383

قره‌چورلو عضو كانون وكلا: طبق ماده‌ 2 اعلاميه‌ جهاني حقوق بشر، همه‌ انسان‌ها از هر حيث با هم برابرند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

رزا قره‌چورلو در همايش «حقوق بشر، گذار از جهان تكليف» گفت: واژه‌ي «اقليت» به طور صريح در منشور سازمان ملل متحد ذكر نشده و تنها عدم تبعيض در اين رابطه در منشور آمده است.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عضو كميسيون حقوق بشر كانون وكلاي دادگستري، اظهار داشت: واژه‌ي مورد تاكيد، عدم تبعيض است كه طبق آن انسان‌ها از حيث نژاد، جنس، زبان، مذهب، تابعيت و عقايد سياسي با هم برابرند.

وي حقوق بشر را به عنوان قاعده‌ي آمره در حقوق بين‌المللي دانست كه هيچ دولتي حتي در زمان جنگ نمي‌تواند از آن تخطي كند و اين بيانگر اهميت بالاي حقوق بشر در دنياست.

قره‌چورلو با اشاره به ماده‌ي 2 اعلاميه حقوق بشر گفت: در اين ماده اصل بر عدم تبعيض است و همه‌ي انسان‌ها از هر حيث بدون توجه به نژاد، جنس، زبان و مذهب با هم برابرند.

اين مدرس دانشگاه هم‌چنين با اشاره به ماده‌ي 27 كميته‌ي ميثاق مبني بر حمايت از اقليت‌ها تاكيد كرد و افزود: اين ماده از دولت‌ها مي‌خواهد كه علاوه بر حذف اقدامات سلبي فعاليت اقليت‌ها، اقدامات مثبت را براي فعاليت آنان مهيا سازند.

وي ادامه داد: از لحاظ كميسيون حقوق بشر هر اعتقادي براي هر فردي دين محسوب مي‌شود حتي اگر فردي به بي‌ديني معتقد باشد در محضر قانون با ديگران برابر است.

قره‌چورلو با اشاره به اين‌كه در بسياري فرم‌هاي استخدامي و حتي دريافت ويزا ذكر نام مذهب رسمي الزامي است، گفت: افراد در تمامي فرم‌ها بايد به يكي از اديان ذكر شده اشاره كنند و در صورتي كه فردي مذهبي غير از آن داشته باشد، مجبور است كه دين خود را كتمان كرده و يا به دروغ مذهب ديگري را عنوان كند.

وي با استناد به ماده دوم كنوانسيون حقوق بشر خاطرنشان كرد: يكي از موارد نسل‌كشي، كشتن انسان‌ها به دليل عقايد ديني آنان است و نكته‌ي قابل توجه در اين ماده طرح «نسل‌كشي جهاني» است كه نسل‌كشي فرهنگي را شامل نمي‌شود و اين در حالي است كه اگر به پيروان ديني اجازه‌ي ساخت مكان‌هاي ديني داده نشود در واقع نوعي نسل‌كشي فرهنگي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين استاد دانشگاه، مقاوله‌نامه‌ي سازمان بين‌المللي كار (ILO) است كه يكي از اركان فرعي ملل متحد است را يادآور شد و افزود: اين مقاوله‌نامه به صراحت ذكر شده كه هيچ انساني نبايد به دليل مذهب و عقيده‌اش در محيط كار مورد تبعيض قرار گيرد.

وي هم‌چنين كنوانسيون منع تبعيض نژادي مصوب سال 1965 را حائز اهميت دانست و تصريح كرد: طبق اين كنوانسيون هر نوع اظهاراتي كه موجب تنفر نژادي عليه مذهب ديگري شود، طرد شده و قابل پي‌گيري است.

قره‌چورلو در پايان سخنان خود به 3 اعلاميه‌ي معروف مجمع عمومي سازمان ملل اشاره كرد و گفت: اين اعلاميه‌ها تحت عنوان رفع تمامي اشكال تبعيض و نابردباري بر اساس دين، مذهب و عقيده هستند و در آنها حقوق بسياري براي اقليت‌هاي مذهبي در كشورها قائل شده‌اند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19012

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قره‌چورلو عضو كانون وكلا: طبق ماده‌ 2 اعلاميه‌ جهاني حقوق بشر، همه‌ انسان‌ها از هر حيث با هم برابرند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016