جمعه 28 اسفند 1383

البرادعي: ايران به تعهدات قانوني‌اش عمل كرده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان


البرادعي گفت: خطر كره‌ي شمالي از ايران بيشتر است و اين كشور تهديدي قريب الوقوع است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، در گفت‌وگو با شبكه‌ي خبري سي.ان.ان گفت: مشخص است كه كره‌ي شمالي پلوتونيوم در اختيار دارد و هم‌چنين مقدمات ساخت بمب هسته‌يي را نيز فراهم كرده است.

وي ادامه داد: آژانس تاكنون چنين مواردي را در ايران مشاهده نكرده است. آژانس در ايران فعال است و در حال جمع آوري اطلاعات است و از تحولات دراين كشور آگاه است؛ اما در كره‌ي شمالي اين موضوع مانند يك "سياه چاله" است. كره‌ي شمالي يك تهديد يا خطر قريب‌الوقوع محسوب مي‌شود.

البرادعي افزود: تهران فقط به اين كه برنامه‌هاي هسته‌يي در اختيار دارد، مظنون است و به تعهدات قانوني‌اش عمل كرده است كه تخلفاتي جزيي نيز در برخي موارد مشاهده شده است.

وي ادامه داد: به همين دليل است كه وقتي كه من با انتقادي درباره‌ي روند كند ما در عراق مواجه مي‌شوم،‌ از آنها مي‌خواهم كه اين كشور را با كره‌ي شمالي مقايسه كنند.

اين خبرگزاري با بيان اين موضوع كه " در حالي كه آمريكا ايران را متهم به ساخت سلاح هسته‌يي مي‌كند، مقامات ايراني همواره اعلام كرده‌اند كه فقط استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي اتمي دارند"، ادامه داد: كره‌ي شمالي تمام همكاري‌هايش را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از دسامبر سال 2002 تاكنون متوقف كرده است.

البرادعي در ادامه گفت كه معاهده‌ي منع توليد و تكثير سلاح‌هاي كشتار جمعي به كشورها اجازه داده است كه از فن‌آوري هسته‌يي براي مقاصد صلح آميز استفاده كنند.

وي افزود: اما مشكلي كه در اين ميان وجود دارد، اين است كه شرايط از سال 1970 تغيير كرده و دانش و فن‌آوري هسته‌يي به دست همه افتاده است. كشوري كه مي‌تواند اورانيوم بسيار غني شده يا پلوتونيوم در اختيار داشته باشد، مي‌تواند به سلاح هسته‌يي نيز دست يابد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: ما بايد اطمينان حاصل كنيم كه در آينده هر كشوري تضميني براي تامين نيازهايش دارد و نيز آنها به فن‌آوري هسته‌يي براي توليد برق دسترسي دارند؛ اما بايد سعي كنيم كه خطرات ناشي از آن را با تشكيل كنسرسيومي بين‌المللي كاهش دهيم. از جمله توليد سوخت و پس از آن بازگرداندن آن تحت نظارت بين‌المللي. هيچ كشوري نبايد به تنهايي به غني سازي اورانيوم اقدام كند.

البرادعي ادامه داد: به عنوان نمونه ما مي‌توانيم در آينده قراردادهايي مشابه توافق روسيه و ايران داشته باشيم كه در آن سوخت هسته‌يي از روسيه به نيروگاه بوشهر منتقل مي‌شود و پسماند آن به روسيه بازگردانده مي‌شود.

البرادعي اظهار داشت كه تحولات اخير در ارتباط با ايران بويژه حمايت آمريكا از طرح اروپا براي گفت‌وگو با ايران در مسير درستي در حال حركت است.

وي گفت: اگر چه ايراني‌ها مي‌گويند كه اين كافي نيست؛ اما بايد اطمينان حاصل كنيم كه اين روند ادامه مي‌بايد. تا زمانيكه طرفين با يكديگر گفت‌وگو كنند، ما در مسير درست حركت مي‌كنيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19467

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'البرادعي: ايران به تعهدات قانوني‌اش عمل كرده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016