دوشنبه 15 فروردین 1384

رضا خاتمي :رابطه ايران و آمريكا با وضع فعلي ماندگار نخواهد بود، امروز

شور و نشاط انتخاباتی ، بهار امسال را به بهار سیاسی مبدل کرده که نشاط و تحرک این فصل سبز و موفقیت بازیگران عرصه سیاست در جلب مشارکت حداکثری مردم تضمینی برای حداقل 4 سال تابستانی و پربار برای فضای سیاسی کشور خواهد بود.

شرایط در حال گذار کشور ما از فردگرایی به جمع گرایی، تحزب و تکثر، نقش آفرینی بازیگران عرصه سیاسی به خصوص احزاب و گروههای سیاسی را در تحرک و نشاط این فصل سرنوشت ساز بسیار تعیین کننده کرده است .

محمدرضا خاتمی دبیرکل حزب مشارکت- که 4 سال حزب اکثریت در کشور بوده و امروز حیات سیاسی خود را با تحرکات انتخاباتی پرشور ادامه می دهد- در آستانه این فصل پرتحرک و درسال 84 خود را متعلق به یک جریان فکری می داند که بنا بر اظهارات او این جریان معتقد است مردم راه خود را یافته اند و تجربه حوادث خوب و بد سیاسی را توشه پیمودن راه آزادی و دموکراسی می کنند. هم چنین این جریان فکری با وجود بیرون بودن از قدرت ، ایمان به قدرت و توانایی خود را نسبت به سال های گذشته تقویت و اصلاح طلبی را مسیر متداوم خود انتخاب کرده است. گفت و گوی من را با محمدرضا خاتمی بخوانید:

سيد محمد رضا خاتمي : رابطه ايران و آمريكا با وضع فعلي ماندگار نخواهد بود

مهمترين زمينه جلب مشاركت مردم بايد توسط خود حاكميت فراهم شود

*سيد محمد رضا خاتمي سال 76 با سيد محمد رضا خاتمي سال 84 چه وجه اشتراك و چه تفاوتهايي دارد؟

من فكر مي كنم سيد محمد رضا خاتمي سال 84، همان سيد محمد رضا خاتمي سال 76 ،با كوله باري از واقع بيني بيشتراست.شايد از ان فرديت خودش در آن زمان الان بيشتر به جمع رسيده است و بيشتر از اينكه يك فرد باشد يك جريان فكري است كه محمد رضا خاتمي هم جزِِیی از آن است.

* به عنوان یک پزشک سیاستمدار، نظر تان در رابطه با سياست ورزي و پزشكي چيست؟

به نظرم هر دو به دنبال اصلاح ناهنجاريها و بيماريها هستند. يكي به ناهنجاريها و بيماريهاي فردي میپردازد و يكي هم به ناهنجاريهايي كه درون جامعه وجود دارد. هرچند به لحاظ روش وبه لحاظ دانشي كه در اين دو هست كاملاً متفاوت هستند ولي به نظرم از اين لحاظ كه در هر دو وضعيت چه در سياست ورزي و چه در پزشكي انسان مي تواند درد مردم و درد جامعه را حل بكند, وجه اشتراك انها است.

* به نظرتان بهترين و بدترين اتفاق سال 83 براي مردم ايران كدام بود؟

سال 83 ادامه سال 82, 81 و سالهاي قبل و بعد آن بوده, در همه جا يك حوادث خوب و بد اتفاق افتاده. بنابراين شايد انگشت گذاشتن روي حادثه اي خاص الان براي من امكان پذير نباشد ولي فكر مي كنم و به هرحال احساسمان اين است كه مردم ما در كشور راه خود را پيدا كرده اند و اين حوادث ريز و درشت و خوب و بدي كه هست جز به افزودن تجربه و اراده مصمم آنها براي پيمودن راه آزادي و دموكراسي چيز ديگري را به دنبال نخواهد داشت. بنابراين در مجموع درسال 83 اميدمان بيشتر شده, اعتماد و ايمانمان به قدرت و توانايي خودمان افزایش یافت و اين نظر كه ديگر جايگاهي براي محافظه كاران اقتدارگرا درون جامعه وجود ندارد نیز تقويت شد.

* احساستان نسبت به اين واژه ها چيست؟

-امام خميني : منادي رهايي ملت ايران از يوغ استبداد وديكتاتوري

-نوروز: عيدي, لباس نو, شادي و ديد و بازديد

-اردكان: زادگاهي كه آن را دوست دارم.

-سيد محمد خاتمي: معلم زندگي و راهنماي راه من

-پدر: همه چيز آدم, مثل مادر

-جواني: يادش به خير

-حسين رضا زاده : در زماني كه به خيلي چيزهاي ديگر مي توانستيم افتخار كنيم از معدود نمادهاي افتخار ملي شده است.

-صدام : كسي كه سقوط خودش و رژيمش براي ملت ما شادي آفرين بود

-پرسپوليس: بخشي از زندگي جوانان و شايد مسن ترها

* روزانه چند ساعت از اينترنت استفاده مي كنيد؟ به چه سايتهايي بیشتر سر مي زنيد؟ آيا chatهم مي كنيد؟

من باتوجه به گرفتاريهاي زيادي كه دارم الان فرصت استفاده از اينترنت برايم به اندازه ي سابق نيست ولي به هرحال حدود يك تا دو ساعت البته در بعضي از روزها و نه همه روزها,اگر فرصت شود حتماً به اينترنت سر مي زنم. معمولاً مرجع استفاده اينترنت من دوگونه سايتهاي مختلف است, سايتهاي علمي و پزشكي كه براي كار پزشكي خودم استفاده مي كنم و يكي هم سايتهاي سياسي, اجتماعي, فرهنگي چه داخلي و چه خارجي. سعي مي كنم آخرين اطلاعات, تحليلها و نقطه نظرات صاحب نظران را از آنجا كسب كنم و از آنها استفاده كنم.

اصلا فرصت چت کردن ندارم.

* بيشتر چه روزنامه هايي مطالعه مي كنيد؟ آخرين فيلمي كه ديده ايد؟

دو روزنامه را شخصاً تهیه میکنم!

همه روزنامه ها را در جاهايي كه وجود داشته باشد بلااستثنا مطالعه مي كنم ولي برايشان پول نمي دهم! البته همه خلاصه روزنامه هايي كه در دفتر حزب تهيه مي شود, را مي خوانم.

فيلم يك تكه نان, كمال تبريزي را در جشنواره فيلم فجر سال گذشته ديدم.

* باتوجه به اينكه آقاي رئيس جمهور اخوي شما هستند ولي جناب عالي را به عنوان معاون اول برنگزيدند و يا شما نپذيرفتيد! چگونه اکنون معاون اولي آقاي معين را پذيرفتيد؟ آيا كاركردن با آقاي معين راحت تر از كار كردن با آقاي سيد محمد خاتمي است؟

شايد در اين سطح مقايسه درست نباشد, چون قطعاً آقاي خاتمي يك شخصيت و كاريزمايي داشتند كه در كمتر كسي ديده می شود و به گمان من هركسي از گروههاي اصلاح طلب به اينكه همكار آقاي خاتمي باشد افتخار می كند, اما به هرحال من اين توفيق نصيبم نشد كه بتوانم رسماً همكار آقاي خاتمي باشم.الان چيزيكه اتفاق مي افتد تفاوت عمده اي با زمان آقاي خاتمي دارد, آقاي خاتمي وقتي روي كار آمدند ما احزاب, گروهها و نهادهاي مدني در كشور نداشتيم يا اگر هم داشتيم خيلي غيرفعال و محدود بودند بنابراين آقاي خاتمي يك تنه وارد كار شد و براساس شناخت شخصي خودش و تيمي از همكاران خودش كار را پيش برد در حاليكه الان آقاي معين پيش از اينكه تكيه بر شخصيت خودش كند تكيه بر كار جمعي دارد و بنابراين آن چيزي كه در حول و حوش آقاي دكتر معين شكل مي گيرد حاصل يك خرد جمعي و كار تشكيلاتي منظم است.من هم براين اساس, براساس تعهدي كه به كار جمعي دارم پيشنهاد آقاي دكتر معين را پذيرفتم.

* آيا جبهه مشاركت در ازاي حمايت از آقاي معين با ايشان ميثاق خاصي بسته است؟

اينكه جبهه مشاركت آقاي دكتر معين را كانديدا كرد و ايشان هم پذيرفتند براساس شناخت مشترك و اتفاق نظر بر روي اشتراكات نسبتاً زيادي است كه بين ما وجود دارد و با مشي كار نسبتاً مشخصي كه براي خودمان ترسيم كرده ايم به هر حال اين تعهد را داديم چه مشاركت, چه سازمان مجاهدين و چه گروههاي ديگري كه از ايشان حمايت كردند و چه خود آقاي دكتر معين كه براساس اين اشتراك نظرها و برنامه هاي تعيين شده اي كه روي آن اشتراك فكر داريم بتوانيم برنامه ها را پيش ببريم.اينكه گفته شود ميثاقي بسته و امضا شده و تعهد نامه اي است چنين چيزي نيست. ما براساس اعتماد و شناختي كه از همديگر داريم مطمئنيم مي توانيم مجموعه اي را در قوه مجريه داشته باشيم كه به بهترين نحو اصلاحات را پيش ببرد, مشكلات روزمره ي مردم را پاسخگو باشد،همچنین تحولي در عرصه هاي مختلف مثل سياست خارجي, كارآفريني و توليد, توسعه و تحول علمي و تحقيقاتي كه دركشور لازم است به وجود بياورد.

* استراتژي شما درصورت پيروزي دكتر معين در انتخابات رياست جمهوري در خصوص رابطه ايران و آمريكا چه خواهد بود؟

من فكر مي كنم آن چيزي كه هست اين است كه رابطه ايران و آمريكا با وضع فعلي ماندگارنخواهد بود.

به همين جهت هم, برنامه هايي در كميسيون سياست خارجي ستاد انتخاباتي دكتر معين وجود دارد و بحث هاي خيلي زيادي هم در اين رابطه انجام گرفته و اميدوارم وقتي برنامه هاي دكتر معين اعلام شد در اين مورد هم يك برنامه كاري روشني به مردم اعلام شود.

* قرار بود در مورد محبوبيت كانديداهاي انتخاباتي از جمله آقايان كروبي و معين نظرسنجي به عمل آيد وكسي كه مقبوليت كمتري دارد به نفع ديگري كنار رود چرا اين كار انجام نشد؟ آيا علت آن عدم التزام كانديداها به پذيرش نتيجه بوده؟

به ساير گروههاي دوم خرداد اين پيشنهاد را داديم كه با نظر سنجي هاي مختلفي كه انجام مي شود چه در سطح نخبگان, چه در سطح مردم چه در سطح نيروهاي دوم خردادي بتوانيم به اجماع برسيم, اين پيشنهاد ما بود و هنوز هم به اين پيشنهادمان هستيم ولي تاكنون اقبالي از سوي گروهها و كانديداهاي ديگر در مورد پيشنهاد ما انجام نگرفته است.

*به نظر شما در صورت رقابت بين آقايان معين, هاشمي رفسنجاني, كروبي و لاريجاني ترتيب آرا چگونه خواهد بود؟ آيا انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد؟ برنده نهايي كداميك از افراد نامبرده خواهند بود؟

وقتي ما آقاي دكتر معين را انتخاب كرديم،روي يك ارزيابي نسبتاً دقيق اين كار را انجام داديم و براساس واقعيتهاي موجود تصميم گرفتيم و وقتي آقاي دكتر معين را انتخاب كرديم يعني اينكه شانس اول انتخابات رياست جمهوري آينده آقاي دكتر معين است.

* باتوجه به اينكه آقاي معين گفته اند به عنوان يك شهروند از بين دو كانديدا, (آقايان هاشمي و لاريجاني) به آقاي هاشمي رفسنجاني رأي خواهند داد آيا شما نيز با ايشان هم نظريد يا خير؟

بنده صريحاً اعلام كردم از نظر جبهه مشاركت اگر كانديداي ما رد صلاحيت بشود اصلاً در انتخابات شركت نمي كنيم.

* آيا وزراي كابينه احتمالي دكتر معين مشخص شده اند يا خير؟

تيمهاي كاري كه بايد براي برنامه ريزي دولت آينده و اداره دولت آينده باشند مشخص هستند اما اينكه شخص وزير چه كسي باشد باتوجه به شرايط موجود در زمان مقتضي به مجلس معرفي خواهد شد. اما كساني كه تيمهاي اقتصادي, سياسي, فرهنگي و اجتماعي را اداره مي كنند كاملاً مشخص هستند.

* باتوجه به نزديك شدن تاريخ 27 خرداد (انتخابات رياست جمهوري) آيا بايد منتظر تحرك جديد و حركتي نو در برنامه انتخاباتي آقاي معين باشيم يا خير؟ آيا برنامه هاي ابتكاري براي جلب مشاركت بيشتر مردم خواهيد داشت؟

برنامه هاي آقاي دكتر معين از زمان اعلام حضور ايشان و كارهايي كه بايد انجام شود كاملاً طراحي شده است. بنابراين طبيعي است كه با نزديك شدن به روز انتخابات حتماً تحركات بيشتر شده و هم برنامه هاي جديدتر و ابتكاري تري ارائه خواهد شد.

از نظر جلب مشاركت بيشتر مردم اين كاري نيست كه تنها يك حزب يا يك گروه يا يك كانديدا بتواند بكند، بلكه مهمترين زمينه جلب مشاركت مردم بايد توسط خود حاكميت فراهم شود كه به مردم اطمينان بدهند انتخابات آزاد است و رأي مردم محترم شمرده مي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* آخرين نظرسنجي جبهه مشاركت و يا ستاد انتخاباتي آقاي دكتر معين, ميزان مشاركت مردم و درصد آراي آقاي دكتر معين را چند درصد نشان مي دهد؟

خود ستاد آقاي معين و جبهه مشاركت نظرسنجي مستقلي انجام نمي دهند, بلكه نظرسنجي هايي كه بخشهاي مختلف چه در درون حكومت و چه خارج از نهادهاي حكومتي انجام مي دهندآنها مورد نظر ماست. هنوز متأسفانه انتخابات رونق خاص خودش را ندارد اميدواريم در فرصت باقيمانده با تلاشي كه همه مسئولان و دست اندركاران و كانديداها انجام مي دهند, بتوانيم اعتماد مردم را به كل حكومت جلب بكنيم كه بی شک اين لازمه ي مشاركت بيشتر آنها در انتخابات است.

* يك جمله به ما عيدي بدهيد.
عيدتان مبارك

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20103

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رضا خاتمي :رابطه ايران و آمريكا با وضع فعلي ماندگار نخواهد بود، امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016