شنبه 20 فروردین 1384

گزارش كامل نشست اصولگرايان با ‌٤ كانديدا

”قرار بود همه نامزدها باشند“
- رضايي و قاليباف در پاسخ به ايسنا: كانديداي واحد، آخر ارديبهشت
- اصولگرايان حتما به وحدت مي‌رسند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


نشست «قاليباف»، «توكلي»،‌ «رضايي» و «احمدي‌نژاد»، چهار كانديداي اصولگرايان، با تعدادي از فعالان سياسي اصولگرايان عصر چهارشنبه در دفتر شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب در خيابان «هشت بهشت» برگزار شد.

بر اساس گفته‌هاي برخي شركت كنندگان به خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين جلسه بيشتر جنبه‌ي پرسش و پاسخ داشت و كانديداهاي حاضر به پرسش‌هاي شركت‌كنندگان در جلسه پاسخ دادند.

در اين جلسه تعدادي از نمايندگان مجلس از جمله رفعت بيات، حجت‌الاسلام والمسلمين ابوترابي و عليرضا زاكاني نيز حضور داشتند.

«محمدباقر قاليباف» در حاشيه‌ي اين جلسه به خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: من فكر مي‌كنم حتما جريان اصولگرا به يك نتيجه‌ي واحد خواهند رسيد ولي از زمان رسيدن به اين نتيجه اطلاعي ندارم.

«محسن رضايي» نيز در حاشيه‌ي اين جلسه به خبرنگار سياسي ايسنا گفت: در اين جلسه بر وحدت تاكيد شد و اين‌كه هر شش نفر كانديداي اصولگرايان به وحدت دست پيدا كنند. همه‌ي كانديداها هم از وحدت حمايت كرده و در اين مورد اتفاق نظر دارند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ي چگونگي ايجاد اتفاق نظر در شوراي هماهنگي افزود: درباره‌ي مكانيزم رسيدن به اتفاق نظر و اجماع در حال بررسي هستند و نظرسنجي نيز يكي از اين مكانيزم‌هاست.

رضايي تاكيد كرد: به نظر من اصولگرايان در پايان ارديبهشت به يك كانديداي واحد مي‌رسند. به احتمال قوي كانديداها با يكديگر تا رسيدن به اجماع رقابت مي‌كنند و در آخر به يك اجماع خواهند رسيد.

وي درباره‌ي ميثاق امضا شده در بين تعدادي از كانديداهاي اصولگرا گفت: بحث تفاهم مطرح است و به آن صورت ميثاق‌نامه‌اي وجود ندارد، صرفا تفاهمي صورت گرفته است.

از سوي ديگر به گزارش تابان، اين نشست فوق العاده به منظور بحث و تبادل نظر پيرامون نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري قرار بود با حضور نخبگان شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب و كليه‌ي نامزدهاي مطرح اصولگرايان با هدف تبيين مواضع و بررسي وضعيت موجود برگزار شود.

زاكاني در نشست فوق العاده اصولگرايان حضورحداكثري در انتخابات و روي كار آمدن فردي اصولگرا را اولويت‌هاي فعاليت جريان اصولگرايي دانست.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: در حال حاضر با شرايط بسيار حساس جهاني روبرو هستيم. نظام سلطه جهاني مرگ خود را در آينه زمانه مي بيند و تلاش مي كند كه نظام اسلامي را ريشه كن كند. و البته با مشاهده قوام نظام اسلامي تمام تلاش خود را انجام خواهد داد كه مبادا اين نظام از فردي خدوم و دلسوز برخوردار شود كه توان خود را معطوف بر استمرار انقلاب و باروري آن خواهد كرد.

دكتر زاكاني با اشاره به مستمسك دشمنان انقلاب كه متمركز در حوزه هسته اي شده است افزود: در حوزه داخلي هم در آغاز چشم انداز بيست ساله قرار داريم كه هدف گذاري دقيق و هدفمندي براي ايران اسلامي مي باشد و اين انتخابات از جهات مختلف ديگري نيز داراي اهميت است كه از جمله آن حضور افراد خدوم و كارآمد و ايجاد فضاي خدمت صادقانه و تحول و پيشرفت جامعه اسلامي است .

وي تصريح كرد: نكته اساسي در انتخابات اين است كه قصد داريم در جامعه تغيير گفتمان ايجاد كنيم. يعني بعد از دهه اول انقلاب و دوران سازندگي و پس از اصلاحات ، امروز شاهد يك تغيير و رويكرد اساسي هستند كه بازگشت به اصل انقلاب و نورانيت آن و درك واقعيات و نگاه به آرمانها و حركت به سمت همان اهداف اصلي انقلاب مي باشد.

وي با تاكيد بر اين كه ”براي اين تغيير رويكرد ممكن است با مقاومتهاي جدي داخلي و خارجي روبرو شويم.“، گفت: مقام معظم رهبري در پيام خويش كه به مناسبت سال نو ، اعلام كردند بحث همبستگي ملي، مشاركت عمومي و ايجاد فضاي پرنشاط را مورد تاكيد قرار دادند. و نتيجه آن چيزي جز حضور پرشور مردم در انتخابات و ايجاد فضايي براي خدمت به نظام اسلامي نخواهد بود.

زاكاني اظهار داشت: راهي كه اصولگرايان در پيش گرفته اند راهي است كه گستره حضور مردم را در انتخاباتي فراهم ميكند و شرايطي را ايجاد خواهد نمود كه هم توطئه‌هاي خارجي را خنثي كند و هم انشاء الله مقدمه اي براي حركت در مسير چشم‌انداز بيست ساله و رسيدن به همگرايي براي تحقق اهداف نظام اسلامي خواهد بود.

وي با بيان اينكه در انتخابات هم حضور حداكثري مهم است هم روي كار آمدن فردي اصولگرا افزود: در چند سال گذشته شرايط فراهم آمد كه در انتخابات شوراها و مجلس شوراي اسلامي مجموعه ي گرانسنگي به نام شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب تشكيل شد و اين جريان در مسيري قرار گرفت كه انتخابات رياست جمهوري را هم با موفقيت پشت سر خواهد گذاشت.

نماينده‌ي تهران گفت: در گذشته مبني بر فرايندها، حركت كرديم. اصول و ارزشها و محيط را خوب شناختيم و عناصر فرهيخته جديد را عرضه كرديم و مطابق با باورهاي عمومي و همبستگي عمل كرديم. در اين انتخابات هم چيزي متفاوت با انتخابات گذشته از نيروهاي اصولگرا انتظار نمي رود.

وي با اشاره به تحولات شوراي هماهنگي از ابتدا تا كنون افزود: پنج نامزد، مورد نظر شورا قرار گرفته اند و اتفاقاتي افتاد و امروز صحنه متفاوت است. چهار نامزد محترم تفاهم نامه اي امضا كردند و سه ويژگي را دنبال مي‌كنند: اول اين كه اگر يكي از آنها مورد اقبال عمومي قرار گرفت سه نفر ديگر از او حمايت كنند و نكته بعد هم كناره گيري به نفع هر نامزد اصولگراي ديگري است كه در نظرسنجي ها شرايط بهتري داشته باشد .

وي اظهار داشت : البته هر چه به انتخابات نزديكتر مي شويم نقش ما هم مهمتر و سخت تر خواهد بود.

زاكاني گفت: ما توفيق اين را داشتيم كه اين جريان را دنبال كنيم. كه بخش اجتماعي شورا با نام آبادگران اين چهار نامزد را معرفي كند و تلاش خواهد كرد هر چه بيشتر ميان كانديداها تفاهم برقرار كند. ما دو ماه بيشتر فرصت نداريم و اقدامات خود را آغاز كرده‌ايم و در جلساتي كه با ديگران عزيزان داشته ايم سعي در ايجاد همگرايي نموده ايم .

اين نماينده مجلس اظهار داشت: يك افق جديد نيز باز شده كه نتيجه آن همگرايي و تفاهم هر چه بيشتر ميان اصولگرايان خواهد شد. به هر حال با برنامه ريزي هاي انجام شده يك اصولگرا بيشتر در صحنه رقابت حضور نخواهد يافت .

وي اظهار داشت: ما تلاش ميكنيم كه افرادي روي كار بيايند كه سعي بر روي كارآوردن اسلام و حكومت اسلامي و ايجاد بستر مناسب براي تعالي انسانها باشد. وخود را خادم مردم ميدانند وتفكرات آنها برگرفته از انديشه هاي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري است لذا با نام آبادگران آغاز كرديم.

همچنين دكتر احمد توكلي نامزد احتمالي نهمين دوره رياست جمهوري ويژگيهاي فردي ، قابليتهاي مديريتي در سطح رياست جمهوري و مقبوليت عمومي را ملاكهاي تعيين نامزد نهايي اصولگرايان در انتخابات آتي دانست.

نامزد احتمالي اصولگرايان در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در مورد تشكيل شوراي هماهنگي اظهار داشت: از سالهاي 77 به اين طرف و پس از متولد شدن شوراي هماهنگي مدتها دوستان مجموعه مشغول فعاليت بودند، بدون آنكه اسم و سر و صدايي داشته باشند و بنده هم از اول عضو اين شورا بودم. به نظر بنده رمز موفقيت شورا در آن زمان اين بود كه: 1. حاضر شدند نامشان نباشد اما كارشان نباشد، 2. براي انتخاب فردي به عنوان مسئول شايستگي او را ملاك اول قرار مي‌دادند. در زمان انتخابات شوراها زحمات بسيار زياد و شايان آقاي احمدي نژاد موجب پيشبرد اهداف شورا و تسريع در حصول آن شد. پس از آن و در انتخابات مجلس هفتم با اتكاء به روش جديدي كه در شورا تعيين شده بود . نتيجه خوبي حاصل شد و براي انتخابات رياست جمهوري نيز تلاش كرديم همين روش را پي بگيريم و از خيلي وقت پيش در جلسه اي كه يكشنبه ها تشكيل ميشد تصميم هايي گرفته شد و بنا بر اين بود كه روش اقناعي را پيش بگيريم و با استد?ل و گفتگو نظرات خود را براي طيفهاي مختلف جامعه تبيين نماييم.

وي ادامه داد: همچنين براي تعيين نامزدهاي رياست جمهوري اين سه ملاك را مبناي كار قرار داديم: 1- ويژگيهاي فردي 2 ـ قابليتهاي مديريتي در سطح رياست جمهوري 3 ـ مقبوليت عمومي ( كه البته به آن ضريب 2 داده شد . نيمي مقبوليت در بدنه شورا و نيمي در سطح جامعه) و متعهد شديم كه با مشخص شدن نامزد نهايي شورا ديگر نامزدها به نفع او كنار بروند و او را در رسيدن به اين مهم كمك كنند.

متاسفانه در اواسط راه به دليل اصرار و تعجيل دوستان در زمان اعلام كانديداي نهايي با مشكل مواجه شديم. البته ما سعي كرديم با ارائه راه حلهايي اين مشكل را برطرف كنيم. ولي اصرار جدي دوستان براي تعيين كانديداي نهايي در اسرع وقت آنقدر زياد بود كه در تاريخ يازدهم بهمن كه آخرين جلسه يكشنبه ها بود متوجه شديم كه طرحهاي پيشنهادي بررسي نشده و مباني انتخاب كانديداي نهايي نيز تغيير كرده و با مباني تعيين شده اوليه متفاوت است و جلب رضايت افراد و اشخاص بر مباني اصولگرايي ترجيح پيدا كرده كه مورد تاييد بنده و برخي ديگر از دوستان نبود و ما مخالفت خود را اعلام كرديم. البته مخالفت با روش انتخاب بود و نه با فرد انتخاب شونده. و فكر مي كرديم با عمل به اين روش به هدف خود كه تعيين رييس جمهوري اصولگرا است، نمي رسيم.

پس از آن طي جلسه اي با آقايان احمدي نژاد، رضايي و قاليباف قبول كرديم كه روند شوراي هماهنگي را ادامه دهيم و هر كدام تبليغات خود را داشته باشيم. البته تفاهماً ولي منفرداً و يك جايي كار را گره بزنيم و از تكثر كاهنده اجتناب كنيم .

مخالفت ما با عدم اعلام كانديداي نهايي قبل از زمان موردنظر و مناسب براي نظرسنجي كه همان اواسط ارديبهشت ماه بود، بر اين دلايل استوار است:

1 - هنوز عناصر خارجي نقش خود را بازي نكرده اند

2 – حضور يا عدم حضور آقاي هاشمي مشخص نيست

3 – آرايش نهايي كانديداها را كه در تعيين مواضع اهميت بسياري دارد را نميدانيم.

در هفته جاري اتفاقي كه ما آرزويش را داشتيم افتاد و جرياني اصولگرا، غيرحزبي، داراي شناسنامه و كارنامه به عنوان جريان آبادگران كه وفادار به اسلام و رهبري و مردم است با هدف خدمت به مردم فعاليت خود را آغاز كرد. البته بايد بگويم كه آغاز به كار اين جريان تقابلي با شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب ندارد و ما اميدواريم كه تلاشهاي آقاي دكترحدادعادل به ثمر برسد و تعهد يكطرفه ما به ميثاقي دوجانبه تبديل شود و در نهايت فردي كه داراي مقبوليت بيشتري است به عنوان نامزد نهايي شوراي هماهنگي انتخاب و اعلام شود.

محسن رضايي نيز در نشست هشت بهشت اظهار داشت: براي اولين بار در ايران در عرصه انتخابات اصولگرايان به رقابت دروني ميان نامزدهاي احتمالي خود دست زدند.

اين كانديداهاي احتمالي طي سخناني پيرامون رقابتهاي سياسي در نشست هشت بهشت اظهار داشت: براي اولين بار در ايران در عرصه انتخابات اصولگرايان به رقابت دروني ميان نامزدهاي احتمالي خود دست زدند كه در نهايت يكي از آنها را بعنوان نامزد نهايي خود براي رقابتي بيروني با نامزدهاي جناح مقابل معرفي نمايند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام رقابت انتخاباتي را در كشورهاي پيشرفته دنيا با سابقه صدساله دموكراسي به دو نوع رقابت تقسيم كرد و گفت:يك رقابت، رقابت دروني است كه از يك جناح نامزد انتخابات از درون حزب با يكديگر رقابت ميكنند تا در نتيجه فرد برگزيده با نامزد نهايي جناح مقابل به رقابت پرداخته و نهايتاً يكي از آنها منتخب مردم گردند.

وي با بررسي تاريخ دموكراسي در ايران خاطرنشان كرد: بعد از مشروطه كه اولين تجربه دموكراسي در ايران بود با روي كارآمدن رضاشاه پهلوي به مدت طولاني ديگر دموكراسي از كشور رانده شد تا اينكه انقلاب اسلامي بروز گرديد.

محسن رضايي همچنين افزود: در دوران رضاشاه رقابت بيروني و دروني وجود نداشت چرا كه اسامي نمايندگان مجلس شوراي ملي را به وي داده و او آمد حذف و اضافه كرد و كاملاً مجلس فرمايشي بود.

وي ادامه داد: در دوران محمدرضا شاه اين دخالت عميق تر زيرا كه ساواك رسماً اين كار را انجام ميداد، ديگر افراد موردنظر مردم وارد مجلس نمي شدند تا دوران ملي شدن صنعت نفت كه دموكراسي در ايران نمودي نسبي يافت و با پيروزي انقلاب اسلامي تكميل گرديد.

عضو ميثاق چهارنفره اصولگرايان رقابت بعد از انقلاب را در ميان نامزدهاي رياست جمهوري فقط در بُعد بيروني ارزيابي كردو گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در دوره اول رقابتي بيروني بين نامزد نيروهاي انقلابي و جناح مقابل وجود داشت و اين امر ادامه يافت تا اينكه اصولگرايان انتخاباتي ما قبل انتخابات و يا گزينش دموكراتيك كه همان رقابت دروني ميباشد را آغاز كردند.

رضايي نوع ديگر رقابت را رقابت بيروني عنوان كرد و افزود: اين نوع ازرقابت پس از انتخاب نامزد نهايي دو جناح آغاز ميگردد كه ميان دو نامزد ميباشد كه از درون دو جناح اصلي كشور برگزيده شده اند كه نتيجه آن رقابت حساس همان فرد برگزيده نهايي و منتخب مردم مي باشد.

كانديداي احتمالي اصولگرايان بخش اجتماعي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب رقابت انتخابات امروز را در ايران از طرفي رقابت بر سر تفكر و توانايي و از سويي ديگر اصول و ارزشهاي انقلاب دانست و اظهار داشت: من به هر دو رقابت معتقدم و ليكن گروهي (مانند تكنوكرات، ليبرال و...) معتقد به تساهل و عبور از اصول ميباشند.

وي اصولگرايان انقلابي را با دوستان جناح راست متفاوت دانست و گفت: تفاوت اصولگرايان با جناح راست در اينست كه اصولگرايان با تاكيد بر ارزشهاي انقلاب و در كنار ارزشهاي ديني روشها و ديدگاههاي جديد خود را بر روشهاي سنتي ترجيح ميدهند.

محسن رضايي رقابت بيروني اصولگرايان را با جناح مقابل داراي دو ويژگي دانست و اظهار داشت: ما بايد در تبليغات خود برابر جناح مقابل دو ويژگي را مدنظر قرار دهيم يك ويژگي سياسي ميباشد و ديگري تخصص ما در ارائه راهكارها و برنامهها در اداره كشور، چرا كه در دوران گذشته مردم به دوم خرداد راي دادند ولي به تخصص و توانايي آنها در اداره كشور و حل مشكلات جامعه توجه نكردند وليكن ا?ن بدين شكل نبوده و مردم كسي را مي پذيرند كه داراي تخصص در اداره امور كشور و ارائه راهكارهاي مفيد براي حل معضلات جامعه باشد.

عضو ميثاق چهارنفره اصولگرايان رقابت سياسي را مبتني بر سه اصل دانست و افزود: ما بايد با نقد منصفانه و منطقي و بيان تفاوت ديدگاههاي خود با گذشته در رقابت سياسي خود پيروز گرديم.

وي همچنين پيرامون تخصص در اداره كشور و ارائه راهكارها اظهار داشت: ما بايد در سه زمينه تخصص خودرا نشان دهيم؛ يكي در ميان ايده هاي خود و مقايسه با ايده هاي طرف مقابل، ديگري در بيان برنامه خود و مقايسه با برنامه جناح مقابل و زميه سوم نيز بيان تواناييهاي خود و قياس آن با رقبا.

رضايي اضافه كرد: ما بايد همه نيروهاي انقلاب را كه در دوران پيروزي انقلاب و دفاع مقدس آب ديده شده اند وليكن در حاشيه مانده و به آنها ظلم شده است را به مردم معرفي نماييم و نه فقط رئيس جمهوري از ميان ينها انتخاب كرده و يا كابينه اي از ميان آنها تشكيل دهيم بلكه تمامي افراد را به مردم معرفي كنيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام مخالفت با فرد يا گروهي و يا تفاوت ديدگاه با آنها را متفاوت دانست و گفت: ما با شخصي مانند آقاي هاشمي رفسنجاني نبايد مخالف باشيم و دليلي ندارد كه با ايشان مخالفت كنيم بلكه بايد تفاوتهايمان را در ديدگاه و روش صادقانه به ايشان بگوييم و حتي اگر ايشان نيز وارد عرصه انتخابات شدند ما نبايد در ميان ديدگاههاي خود سخني تخريبي بر عليه ايشان بكار بريم.

وي در خاتمه بلند كردن با قدرت پرچم آبادگران را در عرصه انتخابات مثبت ارزيابي كرد و گفت اين كار موجب جذب سيل عظيمي از مردم كه نمي خواهند زير چتر احزاب روند، به سوي نيروهاي انقلاب شود.

بنابر اين گزارش، دكتر محمود احمدي نژاد در نشست هشت بهشت با اشاره به انزواي نيروهاي اصولگرا در هشت سال گذشته به بيان علل اين روند پرداخت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

احمدي نژاد كه به عنوان سومين سخنران نشست هشت بهشت صحبت ميكرد، گفت: نيروهاي انقلاب بعد از سال 76 به بررسي روند پيش آمده پرداختند. جمعي از صاحبنظران جريان اصولگرا علتهاي اين روند را به سه دسته تقسيم كردند.

كانديداي احتمالي اصولگرايان گفت: عده‌اي بعد از پيروزي انقلاب در نظريه پردازيهاي اساسي كوتاهي كردند. البته بعضي نظريه پردازان ما هم به دست دشمنان از دست ما گرفته شدند و نتوانستند كاري بكنند. راه حل اين مشكل هم اصلاح نظريه هاي اولي ميباشد.

وي اظهار داشت: علت دوم اين روند رفتارهاي ناهماهنگ عده اي از نيروي اصولگرا بود. يعني رفتارهايي از آنها سر زد كه به جاي جذب كردن و هدايت گري، دفع كننده بودند كه راه حل آن اصلاح اين رفتارها در حوزه هاي عمومي، اجتماعي و فردي ميباشد.

نامزد احتمالي اصولگرايان ادامه داد: علت سوم كاهش پايگاه اجتماعي اصولگرايان در طي چند سال گذشته عدم سازماندهي تشكيلاتي مناسب مي‌باشد. احزاب به رغم اهميتي كه دارند اما نتوانستند نقش تاثيرگزار جدي كشور ايفاء كنند. ظرفيتهاي متعددي داريم اما هيچ يك از ظرفيتها فرصت پاسخگويي پيدا نكردند. راه حل اين مشكل هم اصلاح ساختاري، در بين نيروهاي اصولگرا مي باشد و بايد در وضعيت احزاب، گروهها و تشكلها بازنگري شود.

احمدي نژاد گفت: تحولات سياسي آن روز، ما را وادار ميكرد كه تصميمات سريع براي تغيير شرايط انجام بدهيم و در آخر به اين نتيجه رسيديم كه سازمان دهي نيروهاي انقلاب بايد به صورت زير باشد.

اول اينكه همه نيروهاي انقلاب كه به 4 اصل اسلام، انقلاب و نظام اسلامي، خط امام خميني(ره) و آرمانهاي ايشان، ولايت فقيه و رهبري معتقدند تصميم گيري كنند. يعني فراگير و گسترده شوند و بصورت محدود عمل نكنند. ديگر اينكه در انتخاباتي مانند مجلس و شوراها، تصميم‌ به خود استانها تفريض و نقش مركز به حداقل برسد.

نامزد احتمالي اصولگرايان خاطرنشان كرد: مجموعه نيروهاي انقلاب فراگير گسترده است و در انحصار يك جناح يا مجموعه و حزب و گروه خاصي نيست چرا كه هر جريان، تشكل، يا گروه يا اشخاصي كه اين چهار اصل را قبول دارند در مجموعه اصولگرايان جاي دارند.

احمدي نژاد تصريح كرد: در انتخاب شوراهاي اسلامي شهر و روستا به همين ترتيب جلو رفتيم به طوري كه به هر منطقه اختياراتي داده شد كه خود آنها با توجه به معيارهايي كه وجود داشت، افرادي مومن، پاك، كارآمد، متخصص و معتقد به انقلاب را انتخاب كنند. اين روش پاسخ داد و بيش از 65 درصد شوراي كشور در دست كساني بود كه به آن چهار اصل معتقد بودند.

وي گفت: انتخابات شوراها يك لطف ويژه الهي بوده كه در اوج نااميدي و يأس و ناباوري و با حضور همه گروههاي سياسي با گرايشهاي مختلف برگزار شد و همه تحليلگران را مات كرد.

وي در پايان اظهار داشت: بنده معتقدم عليرغم ميل دشمنان، انشاءالله و به حول قوه الهي نتيجه انتخابات موجب سربلندي مردم و نظام اسلامي خواهد بود.

همچنين محمدباقر قاليباف در نشست هشت بهشت گفت: مشاركت حداكثري و پيروزي در انتخابات دو نكته‌اي است كه براي همه دلسوزان انقلاب مهم است و هنر ما اين است كه بتوانيم اين دو را با هم جمع كنيم و به گونه اي عمل نكنيم كه موجب منزوي شدن خود شده و نتوانيم اهداف خود را تحقق بخشيم.

دكتر قاليباف با اشاره به موفقيت آميز بودن انتخابات شوراها گفت: در آن انتخابات حضور حداكثري مردم حاصل نشد و صدالبته هدف اولي همه ما استحكام بخشيدن به پايه هاي نظام ميباشد كه اين مهم ميسر نميشود مگر با حضور هر چه بيشتر و حداكثري مردم در عرصه هاي مختلف كه اهم آنها انتخابات مي باشد. و وظيفه ما اين است كه همه شهروندان را دلداده به انقلاب كنيم و با مسلط كردن يك گفتمان جديد، افكار عمومي را تحت تاثير قرار داده و موجبات حضور حداكثري را فراهم كنيم.

قاليباف اظهار داشت: هر جامعه اي از سه دسته افراد تشكيل شده اند: موافق، مخالف و بي‌تفاوت. و ما بايد گفتماني را حاكم كنيم كه همه در ميدان بيايند و كسي بي تفاوت نباشد.

وي تصريح كرد: شايد امروز رقباي ما مخالف حضور نيروهاي انقلاب در انتخابات باشند و ما بايد اين فضا را تغيير دهيم. البته نبايد محدودنگري كنيم و سلايق شخصي را به كار ببريم و افراد را از قطار انقلاب پياده كنيم.

قاليباف گفت: در كشور ما جامعه از سه دسته تشكيل شده است: اول دسته كمتر دغدغه دين دارند. دوم كساني كه اهل نماز و روزه‌اند ولي دنبال يك زندگي بي‌دردسر هستند و اگر يك موقع انقلاب نياز به آنها داشته باشد و آنها بايد از زندگي خود دست بكشند اين كار را نخواهند كرد. و دسته سوم كساني هستند كه قوام نظام و انقلاب اسلامي از هر چيز ديگري برايشان مهمتر است يعني اگر در يك وضعيتي قرار بگيرند كه بايد از زندگي براي انقلاب دست بردارند، اين كار را خواهند كرد.

وي خاطرنشان كرد: طي يك نظرسنجي از افراد زير 25 سال از آنها سئوال شد كه «اگر جنگ بشود آيا به جبهه خواهيد رفت يا نه؟» 73 درصد جوانان جامعه جواب مثبت دادند. اين نشان ميدهد كه عليرغم تبليغات گسترده جهاني در جهت نااميد كردن عموم مردم و بويژه جوانان ، فضاي كشور ما، فضاي قابل قبولي است.

محمدباقر قاليباف با اشاره به شرايط خاص بين‌المللي گفت: با توجه به هجمه هاي تبليغاتي كه در رسانه‌هاي دنيا بر عليه ايران انجام مي‌شود و شرايط كنوني جهان اينچنين اقتضا مي‌كند كه مردم در انتخابات مشاركت حداكثري داشته باشند.

وي در ادامه افزود: مولفه‌هايي كه ميتواند در مشاركت حداكثري تاثيرگذار باشد، 1- مديريت بر افكار عمومي با يك روش علمي 2- ايجاد انگيزه در عموم مردم .

وي در مورد موانع ايجاد مشاركت حداكثري اظهار داشت: يكي از اين موانع اين است كه مسئولين نبايد به گونه اي عمل كنند كه مردم از قدرت اجرايي دولت نااميد شوند.

قاليباف با بيان اينكه بايد از كاهش مشاركت مردم جلوگيري كرد در بيان راهكاري براي اين موضوع تاكيد كرد: مردم بايد بدانند كه نقش آنها تاثيرگذار است. يعني در تعيين يك دولت كارآمد مشاركت آنها معني دار مي باشد. درواقع آنها احساس كنند كه خودشان رئيس جمهور را تعيين ميكنند. نه اينكه برايشان تعيين شده باشد.

در پايان اين نامزد احتمالي اصولگرايان خواستار افزايش نقش نخبگان در جامعه گرديد و افزود:. در آخر حرف من اين است كه ما بايد خدمتگزار باشيم و به مسئوليت به عنوان يك طعمه نگاه نكنيم. و طبق فرمايش رهبري مبارزه با آمريكا جز كار و خدمت به مردم هيچ چيز ديگري نيست.

به گزارش تابان، احمد توكلي در حاشيه‌ي نشست نامزدهاي احتمالي اصولگرايان گفت: اطمينان به اجراي قانون در انتخابات و تقويت قسمتهاي اجرايي و قسمتهاي نظارتي مي‌تواند به پرشوري انتخابات كمك كند.

كانديداي احتمالي اصولگرايان در ادامه اظهار داشت: من فكر مي كنم اگر در فرصت باقي مانده، دولت و مجلس خدمات بيشتري به مردم ارائه كنند، گرچه وقت كمي دارند بطوري كه مردم لذت خدمت صادقانه را بيشتر بچشند اميد براي بهبودي آينده بيشتر مي‌گردد و در نتيجه مشاركت افزايش مي‌يابد. و آنچه كه مي‌تواند انتخابات را پرشورتر كند، فضاي باز، آزاد، اخلاقي و اطمينان‌بخش هست.

رئيس مركز پژوهشهاي مجلس در مورد نقش شوراي هماهنگي در افزايش اتحاد ميان اصولگرايان خاطرنشان كرد: با توجه به اعلان موجوديت جريان فكري، سياسي ، آبادگران و فعاليت سياسي احزاب و گروههايي كه قبلاً در شوراي هماهنگي بودند. اگر تفاهم ميان اين گروهها بيشتر شود و همكاري شاخه‌هاي مختلف اصولگرايي با يكديگر افزايش يابد فكر مي‌كنم در القاء اطمينان به جامعه و افزايش مشاركت عمومي موثر خواهد بود.

محسن رضايي نيز گفت: دولت آينده بايد ائتلافي از حضور تمام دوستان باشد.

كانديداي احتمالي اصولگرايان در حاشيه‌ي نشست نامزدهاي اصولگرا، درباره جلسه اخير حداد عادل با كانديداهاي احتمالي اصولگرايان گفت: در جلسه مذكورمعيار خاصي براي انتخاب گزينه نهايي برگزيده نشده است اما قرار شد كه اين جلسات ادامه يابد.در كل حركت آقاي حداد عادل حركت خوب و مثبتي است؛ زيرا جبهه اصولگرا بايد به يك نظر واحدي برسند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بهترين مكانيسم براي انتخاب گزينه نهايي اصولگرايان را اينگونه تبيين كرد: به نظر من خود كانديداها بايد محور تصميم گيري شوند و دوستاني كه بيرون از جمع ما هستند بايد در اين رابطه كمك كنند. هر چه تصميم گيري از درون خود كانديداها باشد ثبات بهتري خواهد داشت؛ زيرا دولت آينده بايد دولت ائتلافي از حضور تمام دوستان باشد.

رضايي در خاتمه تاكيد كرد: سازوكار اين امر را بايد در درون خود كانديداها جستجو كرد، هر چه تصميم گيري به بيرون كانديداها منتقل شود، پايداري تصميمات خيلي جدي نخواهد بود. همچنين همكاري كه قرار است آقايان در دولت آينده با يكديگر داشته باشند، تضعيف خواهد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20313

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل نشست اصولگرايان با ‌٤ كانديدا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016