یکشنبه 21 فروردین 1384

آصفي: در مذاكره با اروپا محتاطانه يك گام روبه جلو برداشتيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان گفت كه مي‌توان نتيجه‌ي كميته‌ي راهبري مذاكرات ايران و اروپا در اوايل فروردين‌ماه را گامي به جلو به صورت محتاطانه توصيف كرد و ابراز اميدواري كرد، جلسه‌ي آتي كميته‌ي راهبري باعث برداشتن گامي مثبت، روبه جلو، اما غيرمحتاطانه باشد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي‏، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان كه امروز (يكشنبه) در اولين جلسه‌ي مطبوعاتي‌اش در سال جديد در جمع خبرنگاران خارجي و داخلي سخن مي‌گفت، در ارتباط با احتمال حمله‌ي آمريكا به كشورمان اظهار داشت: از ابتدا هم اين مساله از نظر ما منتفي بود، چرا كه شرايط جمهوري اسلامي ايران به گونه‌اي نيست كه كشوري به خود جرات انجام چنين اعمالي را بدهد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در ارتباط با اجلاس اخير منامه با حضور نمايندگاني از اتحاديه‌ي اروپا و طرح ادعاهايي در خصوص جزاير سه‌گانه‌ي ايراني گفت: سوءتفاهمات جزيي در خصوص جزيره‌ي ابوموسي وجود دارد كه تنها با مذاكره قابل حل و فصل است و راه ديگري در اين ميان وجود ندارد.

آصفي ادامه داد: اين مساله به كشورهاي ديگر، چه عرب و چه اروپايي هيچ گونه ارتباطي ندارد و وارد شدن آنها به اين مسايل هيچ كمكي به حل آنها نمي‌كند و در نهايت اين مشكل قابل حل است و اين سه جزيره متعلق به جمهوري اسلامي ايران بوده و خواهد بود.

وي با اشاره به اين كه مقايسه وضعيت جمهوري اسلامي ايران با برخي كشورهاي ديگر و تحولات آنها قياسي بي‌اساس است، افزود: در جمهوري اسلامي ايران مردم سالاري حاكم است و ما اينجا انتخابات و راي‌گيري را عملا شاهد هستيم، مردم، حاكميت و نظام نيز با يكديگر چسبندگي دارند و اين نظام خواست مردم است و توسط خود آنها سر كار آمده است.

آصفي ادامه داد: دخالت‌هاي آمريكا در امور كشورهاي مختلف نيز مساله‌ي جديدي نيست، دخالت آمريكا در مسايل ايران و توسل به تهديد و فشار هم بحث جديدي نيست. جمهوري اسلامي ايران همواره پس از انقلاب اسلامي با اين چالش‌ها مواجه بوده و به شكر خدا توانسته با مديريت صحيح، بحران‌ها را كنترل و با آنها مقابله نمايد. به اميد خدا پس از اين نيز چنين خواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در رابطه با پرونده‌ي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران گفت: جزيياتي كه در رسانه‌ها تحت عنوان پيشنهادات‌هاي مطرح شده‌ي ايران به اروپا عنوان مي‌شود، گمانه‌زني، حدس و تخمين است.

آصفي ادامه داد: در حقيقت آن گونه كه رسانه‌ها مطرح مي‌كنند، نبوده؛ همان گونه كه پيش از اين گفته شد مذاكرات هسته‌يي با اروپا در سوم فروردين خوب بوده و در آن مذاكرات ما به صورت محتاطانه يك گام روبه جلو برداشتيم، پس از آن هم سفر رياست محترم جمهوري به اين كشورها را شاهد بوديم كه فكر مي‌كنيم با اين تحولات بين اروپايي‌ها اكثريت قاطعي در خصوص اين كه دستيابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي حق مسلم ايران است، به وجود آمده است.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه اظهار داشت: هم‌اكنون بحث تضمين‌هاي عيني و محكم مطرح است كه بايد به دقت مشخص شود، فضاي كنوني نيز فضاي بدي نيست و در جلسه‌ي بعدي بايد به نكات مشخصي برسيم و در جلسه‌ي راهبري راهكارها را براي آينده طراحي نماييم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به اين كه فضاي كنوني حاكم بر مذاكرات بهتر از فضاي مذاكرات پيشين است، افزود: به خصوص پس از سفر رييس جمهور به اروپا آنها بر حق مسلم جمهوري اسلامي ايران تاكيد نموده‌اند.

آصفي در ارتباط با اخباري مبني بر اين كه طي پيشنهادات مطرح شده ايران به اروپا مساله‌ي محدودسازي غني‌سازي اورانيوم از جانب كشورمان مطرح شده، اظهار داشت: اجازه دهيد در خصوص اين كه طرح‌هاي مطرح شده چه بوده، فعلا بحثي نشود و (اما) آن چه كه در رسانه‌ها مطرح شده، صرفا گمانه‌زني بوده است.

وي ادامه داد: آن چه كه كاملا مشخص است، اين است كه ما هرگز از غني‌سازي صرف نظر نمي‌كنيم و مدت زمان تعليق نيز كوتاه است و اين را به آنها بارها اعلام كرده‌ايم؛ همان گونه كه رييس جمهور اشاره كردند، چشم‌انداز مذاكرات روشن‌تر از گذشته است و اميدواريم درجلسه‌ي آينده بتوانيم گامي مثبت، روبه جلو برداريم كه تفاوتي با گذشته داشته باشد و آن اين كه اين گام غيرمحتاطانه باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اخباري مبني بر دخالت ايران در مسايل اخير يمن گفت: اين مساله نيز گمانه‌زني است و ما هيچ‌گونه دخالتي در اوضاع يمن يا كشورهاي ديگر نداشته‌ايم و طبيعي است كه برخي محافل براي فرافكني مشكلات داخلي‌شان اتفاقات كشور خود را به گردن ديگران انداخته‌ و انگشت اتهام به سوي ديگران مي‌گيرند و اين اخبار اشتباه است.

آصفي درباره‌ي طرح اخير كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي مبني بر كاهش بودجه وزارت امور خارجه گفت: نمايندگان محترم مجلس حق دارند نظرات‌شان را ارايه دهند، اما وزارت امور خارجه اين طرح را مفيد نمي‌داند و به اعتقاد ما بحث كاهش بودجه و كاهش ماموريت‌ها خيلي تامين‌كننده منافع كشور نيست.

وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با انجام بحث كارشناسي طرحي به نفع مسايل كشور تصويب نمايند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اخباري مبني بر ورود هواپيماهاي جنگنده‌ي آمريكايي به آسمان ايران افزود: وزارت امور خارجه برج مراقبت ندارد كه هر كس كه وارد ايران مي‌شود را ببيند و قرار نيست كه ما راجع به هر اتفاقي كه رخ مي‌دهد، جواب دهيم.

آصفي ادامه داد: در اين خصوص روال عادي اين گونه است كه وزارت خارجه از طريق مراجع ذيربط كسب خبر مي‌نمايد و چنانچه خبر تاييد شود اقدامات لازم انجام مي‌شود؛ ولي تاكنون چنين خبري به دست ما نرسيده و اين گونه اخبار براي وزارت خارجه تاييد نشده است.

وي در ارتباط با ادعاهاي برخي مقامات اوكراين در خصوص فروش غيرقانوني موشك‌هاي دوربرد به كشورمان اظهار داشت: در اسناد ما و ارگان‌هاي ذيربط چنين چيزي ثبت نشده و بنابراين هيچ يك از دستگاه‌هاي كشور چنين معامله‌اي را انجام نداده‌اند، فكر نمي‌كنم چنين خبري صحيح باشد و اوكراين به عنوان مطرح كننده‌ي چنين مساله‌اي، خود بايد پاسخگو باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان درباره‌ي بحث تغيير ساختار سازمان ملل متحد گفت: طرح موجود براي اصلاح ساختار سازمان ملل متحد به اعتقاد ما طرح متوازني نبوده است، يعني در اين طرح به نظرات همه‌ي كشورها توجه نشده و اين طرح صرفا به گونه‌اي تنظيم شده كه تامين كننده‌ي منافع قدرت‌هاي بزرگ است.

آصفي با اشاره به اين كه نقطه نظرات بسياري كشورها چون اعضاي جنبش عدم تعهد، كنفرانس اسلامي و ساير كشورها در اين طرح ديده نمي‌شود، طرح كنوني براي اصلاح ساختار سازمان ملل را حاوي نقاط ضعف دانست.

وي درباره‌ي پافشاري كشور كانادا بر مساله‌ي فوت زهرا كاظمي اظهار داشت: متاسفانه كانادا از ابتدا براي اين مساله روشي غلط را اتخاذ كرد و موجب شد پيچيدگي‌هاي اين موضوع بيشتر شود. آنها بايد از ابتدا مي‌پذيرفتند كه خانم كاظمي يك شهروند ايراني است.

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به اين كه اقداماتي چون تنظيم قطعنامه عليه جمهوري اسلامي ايران و اقدامات مشابه، اين جريان را پيچيده‌تر كرده است؛ افزود: به هر حال اين يك بحث حاكميتي است و بايد ببينيم درخواست‌هايي كه از جانب آنها مطرح مي‌شود، قابل پذيرش است يا خير؟

آصفي در ارتباط با خبرسازي اخير رسانه‌هاي غربي در خصوص دست دادن رييس جمهور كشورمان با رييس رژيم صهيونيستي در مراسم تدفين پاپ ژان پل دوم ادامه داد: رژيم صهيونيستي با انتشار چنين اخباري درصدد كسب مشروعيت است، چرا كه براي آنها برقراري رابطه با ايران بسيار مهم است و اين رابطه به آنها مشروعيت مي‌دهد، ولي اخبار منتشر شده در اين رابطه درست نيست.

وي همچنين اخبار منتشر شده در خصوص دخالت ايران در انفجار مصر را اخبار رسانه‌اي دانست و افزود: در اين رابطه البته من هنوز بيانيه‌ي وزارت كشور مصر را نديده‌ام و اين اخبار تنها در رسانه‌ها مطرح شده، ولي چنانچه مسوولان مصري چنين چيزي گفته باشند، حرف بيهوده‌اي زده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: نمي‌توان درخواست‌هاي مردم مصر را با فرافكني ناديده گرفت و مشكل اصلي در درون مصر است و دولت مصر بايد به نظرات مردمش توجه نمايد.

آصفي در خصوص روابط كشورمان با دولت لبنان و حزب الله لبنان گفت: ما روابط بسيار خوبي با لبنان، حزب الله لبنان و ساير گروه‌هاي لبناني داريم و معتقديم آرامش و امنيت در لبنان و سوريه در خدمت كل خاورميانه است.

وي با تاكيد بر اين كه حزب الله لبنان گروهي كاملا مشروع است، ادامه داد: حزب الله لبنان پايگاه مردمي دارد و بحث‌هايي كه هر از چندي مطرح مي‌شود با واقعيت‌هاي موجود در لبنان ارتباط ندارد و ما بارها اعلام كرده‌ايم كه مشكل اصلي در خاورميانه، سياست‌هاي رژيم صهيونيستي است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان اقدامات اخير رژيم صهيونيستي در خصوص مسجدالاقصي را محكوم كرد و افزود: اين مساله يادآور جنايت پيشين آنها در به آتش كشيدن مسجدالاقصي بود، ما در اين رابطه به رژيم صهيونيستي هشدار مي‌دهيم و آنها را مسوول چنين جناياتي مي‌دانيم و از محافل بين‌المللي مي‌خواهيم كه جلو بروز چنين اقداماتي را بگيرند.

آصفي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر روابط كنوني جمهوري اسلامي ايران با دولت عراق اظهار داشت: ظرف يكي - دو سال اخير مشكلات خاصي نداشتيم و روح حاكم بر روابط با عراق مثبت بوده و اظهارنظرات نسنجيده تنها بخش ناچيزي از اين مساله را شامل شده و فكر مي‌كنم با استقرار دولت در عراق و اعاده حاكميت اين كشور به مردم، صفحه‌ي جديدي در تحولات عراق گشوده مي‌شود.

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص جلوگيري از ورود يكي از خبرنگاران به صحن علني مجلس شوراي اسلامي اظهارنظر نكرد و يادآور شد كه در جلسه‌ي هفتگي‌اش با خبرنگاران نقش معاون پارلماني وزارت امور خارجه را برعهده ندارد.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد، در پي اعاده‌ي حاكميت كشور عراق به مردم، ايران روابطي عالي و برادرانه را با عراق داشته باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20357

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: در مذاكره با اروپا محتاطانه يك گام روبه جلو برداشتيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016