سه شنبه 23 فروردین 1384

سحرخيز: در برخورد با مطبوعات شاهد بازگشت به دوران پيش از اصلاحات هستيم، ايلنا

- برخوردهاي صورت گرفته با مطبوعات چهره جمهوري اسلامي در جهان را خدشه‌‏دار كرده است

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، گفت: توقيف نشريات بدون تشكيل دادگاهي با حضور هيأت منصفه و امكان دفاع مدير مسوول از اتهامات وارده، نه تنها مدير مسوول بلكه كاركنان يك نشريه را از حقوق اساسي خود محروم مي‌‏كند.

عيسي سحرخيز در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" ضمن اشاره به صحبت‌‏هاي ديروز سخنگوي دولت كه تقليل برخورد با مطبوعات از سطح قوه قضاييه به سطح هيأت نظارت را گام مثبت ارزيابي كرده بود، گفت: صحبتي كه ايشان مطرح كردند نه تنها جاي استقبال ندارد، بلكه به اعتقاد من يك گام به عقب و رفتن به شرايط قبل از اصلاحات است.
وي تصريح كرد: توقيف ماهنامه ادبي "كارنامه" كه يك نشريه تخصصي است و خوانندگان محدودي دارد، توسط هيأت نظارت بر مطبوعات، خلاف قانون اساسي و موارد قانون اساسي و موارد قانون مطبوعات است.
سحرخيز افزود: روال گذشته هيأت نظارت بر مطبوعات اين بوده كه مواردي اينچنيني را همراه با شكايت به مراجع قضايي ارسال كنند و خودشان مستقيماً غير از موارد استثنايي چون توهين به رهبري اقدام به توقيف نكنند و اجازه دهند روال قانوني و قضايي صورت گرفته و دادگاه با حضور هيأت منصفه تشكيل شود و متهم با گرفتن وكيل از خود دفاع كند.
وي با بيان اين مطلب كه روال كه هم اكنون شاهد آن هستيم، بازگشت به دوران پيش از اصلاحات است، اظهار داشت: ما قبل از تشكيل دولت اصلاحات، شاهد موارد متعددي بوديم كه در جلسات دربسته تصميم به توقيف نشريه مي‌‏گرفتند، به گونه‌‏اي كه امكان بازگشايي آن نبود، اما بعد از تشكيل دولت اصلاحات از طريق هيأت نظارت بسياري از اين توقيف‌‏ها با شكايت به ديوان عدالت اداري لغو شد.
سحرخيز خاطر نشان كرد: ما بعد از بدعت گذاري در انتخاب مديران مسوول مطبوعات و اعمال نظارت استصوابي در انتخابات صنفي، پيش‌‏بيني مي‌‏كرديم جريان اقتدارگرا در پي به كار گيري روش‌‏هاي كم هزينه‌‏تري براي توقيف فله‌‏اي مطبوعات باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: آنها قصد دارند مشكل قانوني عدم تشكيل قانون مطبوعات و نقض آشكار ماده 168 قانون اساسي را از گردن قوه قضاييه و جريان محافظه‌‏كار به گردن جريان اصلاح طلب بياندازند و همه اين موارد را به حساب دولت بگذارند، در حالي كه در عمل جريان نزديك به اصلاح طلبان چهار رأي و اصلاح‌‏طلب‌‏ها سه رأي بيشتر در هيأت نظارت ندارند.
سحرخيز تصريح كرد: چنين برخوردهايي با مطبوعات چهره جمهوري اسلامي را خدشه دار كرده و به پرونده سنگين نقض حقوق بشر در نهادهاي بين‌‏المللي ورق ديگري مي‌‏افزايد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20949

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سحرخيز: در برخورد با مطبوعات شاهد بازگشت به دوران پيش از اصلاحات هستيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016