جمعه 26 فروردین 1384

گزارش ايسنا از مراسم سومين سال درگذشت يدالله سحابي

بزرگداشت يدالله سحابي؛
كروبي: سحابي متعبد و مبارزبود
سيدجوادي: نيروي محرك در فعاليت‌هاي او ايمان به خدا بود
ميبدي: بزرگ‌مرداني چون وي جوانان را از دام الحاد نجات دادند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مراسم سومين سال درگذشت دكتر يدالله سحابي با حضور شخصيت‌هاي سياسي، دانشگاهي و فرهنگي در حسينه ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ابتداي اين جلسه چهره‌هايي از جمله حجت‌الاسلام مهدي كروبي، دو پسر مرحوم دكتر سحابي، هاشم صباغيان، محمد بسته‌نگار، حجت‌الاسلام محمدتقي فاضل ميبدي، دكتر ابراهيم يزدي، دكتر غلام عباس توسلي و احمد صدر حاج سيد جوادي حضور يافتند.

احمد صدر حاج سيد جوادي در مراسم بزرگداشت دكتر يدالله سحابي به دو ويژگي بارز شخصيتي وي، دين محوري و انظباط اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وي با اشاره به بخش‌هايي از زندگي سياسي و اجتماعي دكتر يدالله سحابي اظهار داشت: دكتر سحابي تا آخرين نفس عمر خود به جزييات معتقدات مذهبي خود توجه مي‌كرد و همواره انبوه خلق را در جان داشت.

وي با بيان اين كه دكتر سحابي به امر تعليم و تربيت و نقش‌آفريني در ايجاد بسياري از مراكز آموزشي توجه داشت، تصريح كرد:‌ علاقه‌ي او به فعاليت‌هاي سياسي بعد از كودتاي سيدضياءالدين و تاثير نطق‌هاي مرحوم دكتر مصدق در دوره‌ي پنجم مجلس شوراي ملي شكل گرفت. او در جريان ملي شدن صنعت نفت با نهضت ملي همكاري داشت و اين زنده‌ياد از پايه‌گذاران نهضت ايران و رهبران اين نهضت تا پايان عمر بود.

صدر حاج سيد جوادي به فعاليت‌ها و مبارزات سياسي سحابي، زنداني شدنش پيش از انقلاب و نقش غير قابل انكار او در انقلاب اشاره كرد.

وي اظهار داشت: نيروي محرك در فعاليت‌هاي او ايمان راسخ به آفريدگار جهان بود و همواره خدا را به ياد داشت و آموزه‌هاي ديني در گفتار و كردارش به ياري مي‌گرفت. دكتر سحابي علم‌اندوزي، آموزش و سياست‌ورزي را در خدمت دين مي‌گرفت و دين را فداي علم و سياست و منافع دنيايي نمي‌كرد.

وي با اشاره به ”ويژگي انضباط كم نظير دكتر سحابي در تمام جنبه‌هاي فردي و اجتماعي“ گفت: آن زنده‌ياد از الگوهاي ارزنده رفتار و منش كار جمعي به شمار مي‌رفت و عميقا به تلاش‌هاي جمعي اعتقاد و انتظام داشت تا به رغم احترام فراواني كه هم رزمانش براي او قائل بودند، همه‌ي فعاليت‌هاي تشكيلاتي‌اش را با نظم و اشتياق انجام مي‌داد و هيچگاه سرگروهي بودن را ارزش تلقي نمي‌كرد و تا پايان عمر عضو شوراي مركزي نهضت آزادي باقي ماند.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد: منش و روش آن بزرگمرد براي همه الگو قرار گيرد.


هم‌چنين محمدتقي فاضل ميبدي در مراسم بزرگداشت دكتر يدالله سحابي نارسيايي پاره‌اي از مفاهيم سياسي تحت عنوان دين،‌ تبليغات نارسا از دين و ترويج ماتراليسم اخلاقي در جامعه را سه عامل كم رنگ شدن دين رفتاري در جامعه برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وي در اين مراسم اظهار داشت: در زماني كه فلسفه‌هاي علمي به سمتي مي‌رفت كه جوان اين مرز و بوم از دامان اسلام بگيرد، بزرگ‌مرداني چون سحابي،‌ بازرگان، مرحوم آيت‌الله طالقاني و مرحوم استاد شريعتي جوانان اين كشور را از دام الحاد نجات دادند.

وي با اشاره به دو مقوله‌ي دين باوري و دين رفتاري اظهار داشت: در جامعه‌ي ما دين باوري كم‌رنگ نشده است، اما آنچه قابل توجه است كاهش دين رفتاري است. امروز ما حكومت اسلامي را مطرح كرديم اما در اين انديشه‌ مفاهيم سياسي مطرح مي‌شود كه بعضا نارسا و غيرقابل توجيح است. اگر هر حركتي يا برخوردي كه انجام مي‌شود با دين توجيح شود، مفاهيم ديني نارسا مي‌شود.

وي افزود: اگر انتخابات برگزار كنيم و بخواهيم سلايق خاصي اعمال كنيم و آزادي و حقوق بشر و انسان‌دوستي را در نظر نگيريم و به نام دين افرادي را از حقوق خود محروم كنيم، اين نارسايي، نارسايي مفاهيم ديني در انديشه سياسي است.

فاضل ميبدي تاكيد كرد: هزينه‌ كردن دين در هر معقوله و مسيري باعث نارسايي مفاهيم ديني در انديشه‌ي سياسي است. در پي اين مفاهيم بازتاب‌هاي منفي وجود خواهد داشت كه مي‌تواند حتي دين گريزي مطرح شد.

وي استفاده‌ي سليقه‌اي در دين را به معناي تكرار جريان قرون وسطي عنوان كرد.

ميبدي هم‌چنين با هشدار نسبت به تبليغات ناورا در دين گفت: آنچه به نام دين از پاره‌اي از رسانه‌هاي ملي مطرح مي‌شود، تحقير دين است.

فاضل ميبدي هم‌چنين با اشاره به ترويج ماترياليسم اخلاقي در جامعه اظهار داشت: در تقسيم‌بندي ماتراليسم انواع فكري و اخلاقي مطرح مي‌شود، نوع فكري يعني بگويند خدا وجود ندارد اما در كشور ما ماتراليسم اخلاقي وجود دارد يعني در جامعه‌اي ارزش‌هاي مادي حرف اول را بزند. با توجه به اينكه بين ماتراليسم اخلاقي و فكري رابطه‌ي ديالكتيكي وجود دارد، اگر ماتراليسم اخلاقي وجود داشته باشد، امكان ايجاد ماتراليسيم فكري هم وجود دارد.

وي در پايان تاكيد كرد: آنچه ماتراليسم اخلاقي را از بين مي‌برد، وجود عدالت در جامعه است.

يك كانديداي نهمين دوره‌ي ‌انتخابات رياست جمهوري نيز در حاشيه‌ي مراسم بزرگداشت دكتر سحابي در جمع خبرنگاران درخصوص اجماع ميان اصلاح طلبان گفت: من خودم كانديدا هستم و بناي كنار رفتن ندارم و نمي‌توانم بگويم همه بايد بر گرد من اجماع كنند؛ فعاليت براي رسيدن به اجماع را افراد ديگري بايد انجام دهند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين در پاسخ به سوالي تاكيد كرد: در حالي كه حدود دوماه به يك انتخابات ملي در سراسر كشور باقي مانده طرح مباحثي كه اصلا وجود خارجي ندارد.

خبرنگار ديگري از كروبي پرسيد: با توجه به اينكه در مراسم بزرگداشت مهندس سحابي شركت كرده‌ايد، آيا از نيروههاي ملي مذهبي در كابينه‌ي خود استفاده خواهيد كرد، كروبي جواب داد: كار را سياسي نكنيد، در مراسم دكتر سحابي شركت كردم چون ايشان انساني مومن، آزاد انديش و همانطور كه آيت‌الله طالقاني در مورد ايشان گفتند، انساني متعبد و شب زنده‌دار و مبارز بودند.

كروبي هم‌چنين در خصوص شعار انتخاباتي خود گفت: شعار من دولت مقتدر، كارا و توسعه‌ي پايدار همه‌ جانبه‌ي اقتصادي و سياسي و معيشتي است.

وي افزود: تفكر من را در حوزه‌ي سياسي همه مي‌دانند و در بسياري از قضايا اعلام موضع و تلاش كردم و به دنبال آزادي در چارچوب قانوني اساسي هستم، هرچند كه الان مسائل اقتصادي معيشيتي و به خصوص اشتغال بسيار مهم است.

وي همچنين در پاسخ به اينكه براي زندانيان سياسي چه خواهد كرد، گفت:‌ بسياري از كارها را در زمان رياست مجلس براي آزادي زندانيان سياسي انجام دادم و خانواده‌هاي آنها خود اين موضوع را مي‌دانند.

وي در پاسخ به اينكه اگر رييس جمهور شود براي آنها چه مي‌كند، گفت: بگذاريد رييس جمهور شوم بعد!

همچنين كروبي درباره‌ي منابع مالي و هزينه‌هايي كه براي ستاد انتخاباتي‌اش مصرف كرده‌ است، گفت: درباره‌ي ميزان مبلغ چه پيروز شوم و چه نشوم، شايد چيزهايي بگويم اما منابع مالي‌ام را به كسي نمي‌گويم چون از كمك‌ها تامين مي‌شود. ما كه فعاليت سياسي خاصي نمي‌كنيم، نه ساختماني، نه تراكمي، نه قشمي و نه كيشي.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21075

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايسنا از مراسم سومين سال درگذشت يدالله سحابي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016