سه شنبه 30 فروردین 1384

دور جديد مذاكرات هسته اى ايران و اروپا امروز در ژنو آغاز مى شود، ايران

گروه سياسى: ايران و سه كشور اروپايى فرانسه، آلمان و انگليس امروز مذاكرات هسته اى خويش را در قالب كارگروه هسته اى در ژنو از سر مى گيرند.
به گزارش ايسنا، اين نشست پيش از نشست مقامات عالى رتبه تر طرفين (نشست كميته راهبرى) كه قرار است در تاريخ ۲۹ آوريل در لندن برگزار شود، تشكيل خواهد شد.
پيشتر يك مقام آگاه ايرانى درخصوص ادعاى برخى رسانه هاى غربى مبنى بر اين كه ايران پيشنهاد داده كه اجازه داشته باشد برنامه غنى سازى اورانيوم را به طور محدود حفظ كند، گفته بود كه بحث محدوديت در غنى سازى به هيچ وجه مطرح نيست و ايران براى در اختيار داشتن چرخه كامل سوخت هسته اى تلاش مى كند.
> طى شدن راهى دشوار
دور جديد مذاكرات كار گروه هسته اى ايران و اروپا در حالى فردا در ژنو آغاز خواهد شد كه طرفين مذاكرات قبلى خود در سوم فروردين ماه را مثبت و زمينه ساز دست يابى به توافق بر سر تضمين هاى عينى و قطعى دانسته اند، تضمين هاى عينى آن دسته از ضمانت هايى است كه ايران بايد براى عدم انحراف چرخه تأمين سوخت هسته اى از طريق غنى سازى ارائه كند و در مقابل اين تضمين ها ضمانت هاى اروپا براى همراهى با ايران در زمينه هاى تكنولوژيك، سياسى و امنيتى را دريافت كند.
ايران و جامعه اروپايى در مسير مذاكرات نمايندگان سياسى خويش و براى رسيدن به اين مرحله با چالش هاى زيادى مواجه بوده اند كه عمده ترين آنها فشار سياسى و تبليغاتى آمريكا و همچنين نگرانى هاى اروپا نسبت به برنامه هسته اى ايران بوده است. در حال حاضر آمريكا با تغيير رويكردى كه پس از سفر اروپايى بوش ووزير خارجه او پيش آمد به قول سخنگوى وزارت امور خارجه ايران از روى سكوها نظاره گر مذاكرات ايران و اروپاست. تا چندى پيش فشار سنگين آمريكا حتى باعث ايجاد تزلزل در پايه هاى توافق پاريس شده بود و اصرار جبهه غرب بر تبديل تعليق داوطلبانه غنى سازى اورانيوم از سوى ايران به توقف دائم مى رفت كه باعث گسست رشته هاى مذاكره و تعامل ميان طرفين شود.
> ظهور نشانه هاى تازه
گزارش كارشناسان ايرانى درباره مذاكرات سوم فروردين خبر از آن داشت كه گفت وگوها پس از عبور از موانع مختلف به كانون بحث يعنى مسأله تضمين ها رسيده است. اين خود بدان معنا بود كه مطابق توافق پاريس تضمين در قبال ادامه غنى سازى در ايران معنا خواهد داشت و نه توقف آن. از سوى ديگر در سفر سيدمحمد خاتمى به پاريس و مذاكرات وى در كاخ اليزه با همتاى فرانسوى اش معلوم شد كه رئيس جمهور شيراك بر حق ايران براى اعمال همه ابعاد حقوقى و قانونى خويش در زمينه تكنولوژى صلح آميز هسته اى منجمله غنى سازى تصريح كرده است. با توجه به نزديك بودن مواضع آلمان به فرانسه و عدم تحرك مغاير با نظر شيراك از سوى انگليس در واقع نشانه هاى تازه اى براى به نتيجه رسيدن مذاكره مشاهده شد، شايد از همين رو بود كه برخى محافل بلافاصله خبر محدود شدن غنى سازى با پيشنهاد ايران به ۵۰۰ دستگاه سانتريفوژ را مطرح كردند، خبرى كه از سوى مسؤولين ايران تكذيب شده اما بر اين تكذيب افزوده شد كه در پروسه و برنامه طولانى مدت تأمين سوخت نيروگاه ها در داخل، ايران آمادگى رعايت و تداوم روند اعتمادسازى با اروپا را دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

> مذاكره سرنوشت ساز
رئيس ايرانى كار گروه هسته اى مذاكرات در پاسخ به اين سؤال كه آيا آمريكا رسيدن ايران و اروپا به يك طرح توافقى كه براى دو طرف راضى كننده باشد را تحمل خواهد كرد؟ به «ايران» گفته است: نمى دانم، نوع مذاكره اروپايى ها نشان خواهد داد كه نشانه هاى مثبت موجود و رسيدن طرفين به مبناى يك طرح توافقى، اراده لازم را در اروپا موجب شده است يا نه؟ به نظر او توانايى اين تصميم مهم بالقوه در اروپا وجود دارد. ضمن اينكه امروز غربى ها دريافته اند كه با توجه به شرايط ويژه منطقه مواجهه با ايران به سود آنها نسيت. سيروس ناصرى بر اين نظر است كه غربى ها چاره اى جز كنار آمدن و عادت به پذيرش يك ايران هسته اى ندارند و از هر راهى كه بروند به همين نقطه مى رسند و چه بهتر كه اين نتيجه حاصل تفاهم و مذاكره اى باشد كه در مبانى خوب پيش رفته و حالا بايد وارد فاز اجرايى و عملياتى و نگارش فرمول هاى همكارى و تعامل شود. آيا اروپا و مجموعه غرب سرانجام به يك ايران هسته اى با رفتارى مسالمت آميز عادت خواهند كرد؟ اگر چنين باشد آغاز آن را بايد در همين مذاكرات هسته اى امروز در ژنو جست وجو كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21268

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دور جديد مذاكرات هسته اى ايران و اروپا امروز در ژنو آغاز مى شود، ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016