یکشنبه 25 اردیبهشت 1384

آصفي: در مذاكرات با اروپا داريم به وقت اضافه مي‌رسيم، مصمم هستيم فعاليت‌هاي‌مان را شروع كنيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


آصفي امروز با بيان اين كه در مذاكرات با اروپا داريم به وقت اضافه مي‌رسيم و اين كه مصمم هستيم كه فعاليت‌هاي‌مان را شروع كنيم گفت: آنچه در روزهاي آينده با اروپايي‌ها اتفاق خواهد افتاد، آخرين فرصت آنهاست.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان كه صبح امروز (يكشنبه) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي درباره‌ي مذاكرات هسته‌يي كشورمان با سه كشور اروپايي اظهار داشت: ما مصمم هستيم كه فعاليت‌هاي‌مان را شروع كنيم؛ از سويي هم ظرف كمتر از 10 روز آينده هم ما و هم اروپايي‌ها مي‌فهميم كه كجا هستيم و چه بايد انجام دهيم.

وي در ارتباط با نشست دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با سه وزير خارجه‌ي اروپايي كه در پيش است گفت: بحث ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت بحثي كهنه است و بايد حرفهاي جديدتر زد. نخست اين كه ما از ارجاع پرونده‌مان به شوراي امنيت نگراني نداريم؛ دوم اين كه هيچ دليل حقوقي براي اين كار وجود ندارد؛ سوم اين كه به فرض ارجاع پرونده به شوراي امنيت فكر مي‌كنيم آمريكا و دوستان‌اش ضرر بسيار زيادي متحمل خواهند شد و جمهوري اسلامي ايران از اين رهگذر ضرري نخواهد كرد و اين بحث بحثي پوسيده و بيهوده است.

آصفي ادامه داد: ما درصدد بوديم كه فعاليت‌هايمان را شروع كنيم. آقاي ناصري به وين رفتند تا نامه را بدهند؛ اگر نامه داده مي‌شد همين روزها و در همين هفته فعاليت‌ها آغاز مي‌شد؛ تصميم ما قطعي و جدي است؛ الان هم تصميم براي ازسرگيري بخشي از فعاليت‌ها در اصفهان جدي است و تصميم آن گرفته شده؛ تنها از روز چهارشنبه به بعد تحولاتي جدي به وجود آمد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان همچنين گفت: وزراي سه كشور نامه دادند و درخواست كردند كه صبر كنيد و كمي تامل كنيد تا صحبت كنيم. رييس كميسيون سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا كه در تهران بود اين مطلب را خواست، ژاپني‌ها، آفريقاي جنوبي، مالزي، روس‌ها و آخرين درخواست مربوط به آقاي كوفي عنان است كه ديشب تلفني به دكتر روحاني گفت و درخواست كرد كه جمهوري اسلامي ايران تا دور بعدي مذاكرات با اروپايي‌ها در سطح عالي تحمل كند.

وي در ادامه اظهار داشت: ما در حال تمهيد اين گفت‌وگوها هستيم و در حال بررسي هستيم تا ببينيم چقدر ثمربخش است؛ چون علاقه‌اي به ورود به گفت‌وگوهاي بي نتيجه نداريم مسير كار با اروپا مسير بدي نبود؛ خوب بود و دستاوردهايي هم داشت؛ منتها اروپايي‌ها بعضا دچار سو تفاهماتي شدند.

آصفي افزود: اولين اشتباه آنها اين بود كه خواسته يا ناخواسته اين موضوع به مساله‌ي انتخابات ما مرتبط شد كه موضوعي اجتماعي و ملي است و اين دو هيچ ربطي به هم ندارند؛ مساله‌ي ديگر اين بود كه آنها تحت فشار آمريكايي‌ها بودند به هر حال زمان به سرعت در حال سپري شدن است.

وي ادامه داد: آنچه در روزهاي آينده با اروپايي‌ها اتفاق خواهد افتاد آخرين فرصت اروپاست و ما از حقوق‌مان نخواهيم گذشت و چيزي نيست كه از آن صرف نظر كنيم؛ البته در تمام اقدامات‌مان توافقات و مقررات مربوط به چرخه‌ي سوخت را رعايت مي‌كنيم و نقض نمي‌كنيم و در چارچوب مسووليت‌هاي بين‌المللي عمل مي‌كنيم؛ ولي از حقوق‌مان نمي‌گذريم؛ اين دستاوردي ملي است و صرف نظر كردن از آن به هيچ وجه مجاز نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان گفت: در اين چارچوب وقتي اين درخواست‌ها از سوي اروپا و ديگران شد صبر كرديم تا اين موضوع از طريق مذاكره حل و فصل شود و تامين حقوق و منافع كشور به شيوه‌ي گفت‌وگو به سرانجام برسد؛ شيوه‌ي گفت‌وگو به معناي اين نيست كه از حقوق‌مان بگذريم؛ بلكه توسل به گفت‌وگو براي تامين حقوق‌مان است.

آصفي در پاسخ به سوالي درباره طرح الزام دولت به انجام غني سازي اورانيوم در مجلس كه امروز در دستور كار قرار دارد و ارتباط اين طرح با مذاكرات كشورمان و سه كشور اروپايي افزود: به هر حال كشور ما كشوري آزاد است و نمايندگان مجلس تبلور افكار عمومي و خاص مردم هستند و پس از طي مراحل قانوني هر طرحي براي دولت لازم‌الاجراست.

وي ادامه داد: اينكه اين مساله چه ارتباطي با گفتگوهاي ما با اروپا دارد اينكه ما گفته‌ايم كه بحث فناوري چرخه‌ي سوخت از حقوق مسلم‌ ماست و اگر هم آن را تعليق كرده‌ايم اين تعليق داوطلبانه بوده و الزام حقوقي نيست. اروپا هم لازم است توجه كند كه از اين كار داوطلبانه‌ي ما سوء برداشت نشود.

آصفي همچنين گفت: من شايد يك ماه پيش بود كه گفتم ما اين مساله را يا با توافق يا بدون آن شروع خواهيم كرد و گفتگوها هم براي آن است كه علاوه بر اتمام حجت با اروپا به آنها اطمينان دهيم كه فعاليت‌هاي ما كاملا شفاف است و هيچ انحراف و مشكلي ندارد. و قصد ما نيز تهديد نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان با اشاره به اينكه اصرار نداشته باشيد تا زمان دقيق ازسرگيري فعاليت‌هاي هسته‌يي در كشور را از من بگيريد اظهار داشت بالاخره اين فعاليت‌ها شروع خواهد شد و شما در اين خصوص ترديد نكنيد. تقريبا به نقاط آخر رسيده‌ايم و ديگر زماني باقي نمانده است.

آصفي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه گفته بوديد اگر پاسخ به پيشنهادات ايران به نتيجه نرسد جزييات پيشنهادات ايران به اروپا را به مردم اعلام مي‌كنيم، افزود: هنوز مطمئن نيستم كه به نتيجه نرسيم، اين چيزهايي كه ما مي‌گوييم تهديد نيست، پيش بيني تمام عواقب‌اش را هم كرده‌ايم به خاطر اين كه هيچ اتفاق خاصي براي ايران نخواهد افتاد و اين طرف مقابل است كه ضرر خواهد كرد؛ هنوز اعتقاد نداريم كه مذاكرات به نتيجه نمي‌رسد به همين خاطر صبر كرديم و روزهاي آينده دور جديدي از مذاكرات را خواهيم داشت؛ البته بايد بررسي كنيم و ببينيم چقدر سودمند است.

وي ادامه داد: طبيعي است كه به وقت‌اش اگر لازم شد جزييات را اعلام خواهيم كرد؛ اگرچه برخي از جزييات هم جسته و گريخته و آميخته با خطا يا سابقه مطرح شده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان درباره‌ي زمان و مكان دور آتي مذاكرات گفت: در اين رابطه هنوز به نتيجه‌ي قطعي نرسيده‌ايم؛ به خاطر اين كه هنوز در اصل جلسه صحبت‌هايي داريم يعني بايد مفيد باشد در خبرها خيلي صريح آمده بود كه اين جلسه هست؛ البته به احتمال قوي خواهند بود ولي فعلا مديران ارشد بايد درباره‌ي دستور جلسه تصميم گيري كنند و طبيعي است كه اين جلسه بايد منافع كشور را تامين و نگراني اروپايي‌ها را برطرف كند.

آصفي ادامه داد: موضوع خيلي روشن است؛ ما آمادگي داريم تضمين عيني دهيم كه داده‌ا‌يم؛ اروپا بايد فارغ از فشارهاي آمريكا وسواس‌هاي بي جهت آن را بررسي كند و جواب را بدهد؛ اين خيلي روشن است. در خود اروپايي‌ها هم كه من به دلايلي نمي‌خواهم نام ببرم اختلافاتي هست و برخي به ما حق مي‌دهند و برخي وسواس بيشتري دارند اين نشان مي‌دهد كه ايران در چيزي كه اعلام كرده بسيار دقيق و كارشناسي عمل كرده است.

آصفي در خصوص مفاد نامه‌ي سيروس ناصري به آژانس اظهار داشت: البته به صورت دقيق كه نمي‌توانم بگويم ولي در اين حول و حوش بوده كه ما فعاليت‌هايمان را شروع خواهيم كرد و معطل هم نمي‌شديم و همين هفته هم قصد آغاز را داشتيم؛ درباره‌ي مفاد نامه‌ي اروپايي‌ها هم ديديم در اخبار مطلبي در خصوص تهديد ايران بوده كه جمهوري اسلامي ايران تهديد پذير نيست و ما با زبان تهديد بيگانه‌ايم؛ اروپايي‌ها هم اين را مي‌دانند و قطعا به آمريكايي‌ها هم گفته‌اند كه به زبان تهديد نمي‌توان با ايران صحبت كرد؛ اگر هم نگفته‌اند اروپايي‌ها مي‌توانند از آمريكايي‌ها بپرسند درخواست‌هايي بود كه ما اين كار نكنيم و اجازه دهيم يك بار ديگر صحبت كنيم و اين بوده و تهديد در ادبيات گفت‌وگو با ايران جايي ندارد.

وي درباره‌ي تهديدات مستقيم برخي كشورهاي اروپايي از جمله شخص توني بلر گفت: ما اصلا تهديدات آقاي بلر را نشنيده‌ايم؛ چرا كه گوش ما با اين مسايل آشنا نيست و بحث شوراي امنيت هم اصلا حقوقي نيست و ايران كاري نكرده كه پاسخش آن باشد؛ از سويي هم ضرر اين رويكرد بيش از آن كه متوجه به ايران باشد متوجه اروپا و آمريكا خواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد به قول فوتبالي‌ها داريم به وقت اضافه مي‌رسيم و زمان سر آمده است.

آصفي درباره اينكه آيا مذاكرات آتي كشورمان و سه كشور اروپايي تاثيري بر جلسه‌ي سه‌شنبه و چهارشنبه كار گروه‌هاي سياسي و اقتصادي با اروپا خواهد داشت يا خير اظهار داشت: اين جلسات مطمئنا قبل از مذاكرات دور بعد خواهد بود.

سخنگوي وزير خارجه كشورمان درباره هفدهمين اجلاس گروه كاري ويژه تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر كه فردا (دوشنبه) در تهران برگزار خواهد شد گفت، اين اجلاس در سطح نمايندگان ويژه و معاونين وزراي خارجه فردا در تهران برگزار مي‌شود.

وي افزود: اين گروه بر اساس تصميم وزراي امور خارجه‌ي كشورهاي ساحلي خزر در آبان 75 تشكيل شده و وظيفه اصلي اين گروه تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر است كه در اين سند اصول كلي مسايل مربوط به خزر درج خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان ادامه داد: اصول كلي مربوط به كشتيراني، حفاظت از محيط زيست، بهره‌برداري از منابع نفت و گاز، شبكه‌هاي انتقال نفت و گاز، مسايل انتظامي و امنيتي از جمله محورهاي مطروحه در اين سند هستند.

آصفي گفت: اجلاس فردا توسط دكتر خرازي، وزير امور خارجه كشورمان افتتاح مي‌شود و مذاكرات در خصوص كنوانسيون مذكور عنوان خواهد شد.

وي درباره مهمترين مباحث مورد بحث در جلسه فردا اظهار داشت: شيوه‌هاي تقسيم منابع بستر و زير بستر و همچنين تحريك مناطق ملي و انحصاري ماهيگيري و محدودده‌ي مشترك در دريا، ترانزيت آزاد از آبراه‌ها و كانالها، رژيم كشتيراني تجاري و غير تجاري، شرايط احداث خط لوله از بستر، شيوه‌هاي حل و فصل اختلافات، دبيرخانه دايمي و وضعيت نظامي درياي خزر از جمله مسايل مهمي است كه طي جلسه‌ي فردا دنبال خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطر نشان كرد كه تلاش جمهوري اسلامي ايران اين است كه اين گونه مذاكرات پنج جانبه با اصول به توافقات نهايي و رسيدن به اجماع دنبال شود.

آصفي در پاسخ به خبرنگار ايسنا درباره‌ي هتك حرمت قرآن كريم در زندان گوانتانامو گفت: جمهوري اسلامي ايران از سازمان كنفرانس اسلامي خواست تا عكس العمل نشان دهند و آنها اين كار را محكوم كردند؛ متاسفانه شاهديم كه اسلام ستيزي در بخش‌هاي وسيعي از آمريكا نهادينه شده وقتي انسان اين اقدام منزجر كننده را مشاهده مي‌كند جز تاسف خوردن كار ديگري نمي‌تواند بكند؛ البته اعتراض.

وي افزود: طبيعي است كه مسوولان آمريكايي بايد خيلي صريح‌تر و سريع‌تر از اين اقدام ابراز انزجار مي‌كردند و انتظار اين است كه مسوولان آمريكايي با فردي كه اين كار را كرده جدا برخورد كنند و مجازات كنند و اعلام كنند چون حرف ابراز تاسف كافي نيست؛ بايد برخورد جدي شود تا دنيا بفهمد كه اگر كسي در دنيا يا به اسلام يا هر آيين الهي ديگر اهانت كند بدون پيامد نخواهد بود و قاعدتا جلوي جنگ فرهنگ‌ها و اهانت به ارزش‌هاي يكديگر گرفته مي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درباره انفجار اخير لبنان و تحولات روزهاي اخير در اين كشور افزود: خود حزب‌الله نيز اين مساله را رد كرده و شروع كننده چنين درگيري‌هايي بوده است. به نظر مي‌رسد رژيم صهيونيستي با سوء استفاده از فضاي موجود درصدد وارد آوردن فشار بيشتر به مردم لبنان است و سعي دارد سياست‌هايش را در فضاي كنوني كه توجه دنيا به بعضي از مسايل مهم همچون عراق است عملي سازد.

آصفي تاكيد كرد: به هر حال ما حق مردم لبنان مي‌دانيم كه تا زمانيكه تهديدات اسراييل وجود دارد از منافع ملي‌شان دفاع و مقاومت نمايند؛ طبيعي است كه كشورهاي اسلامي منطقه هم بايد اقدام جدي بازدارنده‌اي را انجام دهند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان افزود: رژيم صهيونيستي هر روز بي‌ مهابا و گستاخانه جناياتي را مرتكب مي‌شود و متاسفانه در دنيا هيچ كس نمي‌پرسد؛ چرا در اين فضا مردم لبنان حق مقاومت دارند و كشورهاي منطقه نيز بايد بيش از گذشته به اين مساله توجه نمايد.

وي درباره‌ي طرحي در كنگره آمريكا مبني بر تشديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه كشورمان ادامه داد: آمريكا ديگر از اين شديدتر نمي‌تواند تحريمي را براي ما داشته باشد. فكر مي‌كنم لابي‌هاي صهيونيستي بايد پرونده روابط 26 ساله‌ ما را مروري نمايند.

آصفي گفت: اين تحريم‌ها اگر چه كمي فشار به كشور وارد كرده ولي در بلندمدت چيز بدي نبوده و امكانات ما را شكوفاتر و توان ما را بالاتر برده است. به هر صورت آنها عادت كرده‌اند كه اعمال خلاف هنجارهاي بين‌المللي‌شان را تداوم دهند. ولي اين اقدامات بي‌فايده است و نتيجه‌اي جز تخريب چهره‌ي خود آمريكا در جهان نخواهد داشت.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوالي درباره‌ي خبر منتشر شده مبني بر اعلام اينكه خريد شركت روور از سوي كشورمان هنوز منتفي نشده از جانب سخنگوي امور اقتصادي سفارت كشورمان در لندن گفت: اين مساله دقيق نقل نشده بود و شايد روزنامه‌هاي انگليسي دقيقا آن را نقل نكرده‌اند به هر حال اينكه ما بايد شركت روور را بخريم يا نه به عهده وزارت امور خارجه نيست و دستگاه‌هاي ذيربط بايد آن را بررسي كنند ولي اين مساله از نظر وزارت خارجه مشكلي ندارد.

وي در پاسخ به سوالي درباره تحولات اخير ازبكستان اظهار داشت: ما اين تحولات را موضوعي داخلي مي‌دانيم و خواستار آنيم كه كشورهاي خارجي نيز در مسايل داخلي كشورهاي ديگر از جمله ازبكستان دخالت نكنند. نكته ديگر اينكه اميدواريم مسايل ازبكستان به صورت مسالمت آميز و از طريق گفتگو حل و فصل شود. مساله ديگر آنكه اميدواريم اين مسايل با آراي مردم حل شود و از توسل به اقداماتي كه در نهايت به ضرر مردم خواهد بود جلوگيري شود و اين موضوع با تمايل مردم و در چارچوب كشور ازبكستان حل و فصل گردد.

آصفي درباره اينكه آيا تحولات اخير ازبكستان را مي‌توان ادامه انقلاب‌هاي رنگين دانست؟ افزود: البته من نمي‌دانم رسانه‌هاي خارجي چنين مسايلي را مطرح مي‌كنند، ولي آنچه كه روشن است اينكه تحولاتي در منطقه بوده و به وجود خواهد آمد؛ ولي ما اميدواريم مسايل ازبكستان بين حاكميت و مردم اين كشور به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوالي ديگري در خصوص احضار سفير كشورمان در هلند به وزارت امور خارجه اين كشور به دليل ادعاي بازرسي از يكي از نمايندگان مجلس هلند در كشورمان و عذرخواهي ايران از هلند گفت: وزارت امور خارجه‌ي هلند درباره‌ي مساله‌ي خانم كريمي كه ايراني‌الاصل است ابهاماتي داشت كه ما هم توضيح داديم و بحث عذرخواهي مطرح نبود.

وي افزود: ايشان با پاسپورت ايراني به ايران سفر كرده بودند و مثل تمامي مسافران بازرسي شده بودند؛ البته سوء‌تفاهماتي به وجود آمده بود و ايشان مشمول برخي مقررات بازرسي شده بود، ولي اين مساله‌ي خاصي نيست چرا كه براي ما نيز در كشورهاي اروپايي چنين مسايلي پيش مي‌آيد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان درباره خبري مبني بر سفر رييس جمهور كويت در ماه مي سال جاري ادامه داد: در اين خصوص صحبت‌هايي بوده است و دعوت مقامات كويتي نيز دريافت شده ولي هنوز اين سفر قطعي نشده است.

وي در خصوص اجلاس مشترك اعراب با كشورهاي آمريكاي لاتين در برزيل و طرح مساله سه جزيره‌ي ايراني در آنجا گفت: ما از نزديكي كشورهاي جنوب از جمله عربي و آمريكاي لاتين و افزايش گفتگوها و روابطشان خوشنود مي‌شويم ولي بحث جزاير ايراني در اين گونه جلسات بي‌فايده و بي‌ربط است.

آصفي با اشاره به اينكه به خاطر اين مساله به برزيلي‌ها نيز اعتراض كرده‌ايم خاطر نشان كرد: فكر مي‌كنم امارات نيز بايد به اين نتيجه رسيده باشد كه بحث جزيره‌ي ايراني ابوموسي كه مساله‌ي جزيي هم هست با گفتگو حل و فصل مي‌شود و ديگران هم توجه داشته باشند كه آنها را به خود ما اهاله دهند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22615

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: در مذاكرات با اروپا داريم به وقت اضافه مي‌رسيم، مصمم هستيم فعاليت‌هاي‌مان را شروع كنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016