چهارشنبه 4 خرداد 1384

كتاب "چپ در ايران به روايت اسناد ساواك سران كنفدراسيون" منتشر شد، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۳/۰۴‬
داخلي. فرهنگي. كتاب.

كتاب "چپ درايران به روايت اسناد ساواك سران كنفدراسيون" مهدي خانبابا تهراني" نوشته شوراي نويسندگان توسط مركز بررسي اسنادتاريخي وزارت اطلاعات منتشر شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، در مقدمه اين كتاب مي‌خوانيم: ايران، اين سرزمين پهناور تاريخ كهني دارد كه در قباله تاريخ آن فراز و نشيب‌هاي بسياري به چشم مي‌خورد.

درصفحات اخيراين تاريخ، به خانداني بر مي‌خوريم كه برغم حكومت كوتاهشان، همواره خبرساز بوده‌اند، بيش از نيم قرن حكومت پدر و پسر به واسطه ضعف‌هاي متعدد چه در ساختار كلي حكومت و چه در بخش‌هاي اجرايي آن سلسله دو شاهانه پهلوي را يكي از آسيب پذيرترين حكومت‌ها در طول تاريخ ايران جلوه مي‌دهند.

دخالت بيگانگان و نفوذ عوامل دست‌نشانده ودست پرورده‌شان، دين‌ستيزي و گريزاز باورهاي مقدس مردم و سركوبي آن‌ها به عوامل متعدد ديگر، بر شاكله نحيف اين حكومت ضربه‌اي هولناك وارد آورده است.

در اين ميان نمي‌توان نقش برخي شخصيت‌ها و تشكل‌هاي ايجاد شده در روند فروپاشي سلسله پهلوي را ناديده انگاشت.

مقدمه ادامه مي‌دهد: اين شخصيت‌ها وتشكل‌ها، امروز به گونه‌اي در صفحاتي از تاريخ اين كشور جا خوش كرده و حضوردارند كه ما قادر نيستيم نقش و ارزش آنان را محك زده و نقد كنيم تا براي نسل امروز تصويري روشن و باورپذير ارايه شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين كتاب در زمينه شكل‌گيري كنفدراسيون آمده است: اتحاديه ملي يا كنفدراسيون جهاني محصلين و دانشجويان ايراني، سازماني بوده متشكل از دانشجويان ايران مقيم كشورهاي اروپاي غربي و ايالات متحده كه در دوران فعاليت خود به عنوان بلندگوي اعتراض نيروهاي مخالف رژيم‌پهلوي محسوب مي‌شد.

اين تشكل يا كنفدراسيون همچون هر تشكل ديگري براي شكل‌گيري ، به مقدمات و زمينه‌هايي نياز داشته تا موجوديت پيدا كند هر چند كه بي‌ترديد كودتاي ‪۲۸‬ مرداد ‪ ۱۳۳۲‬و آغازمجدد ديكتاتوري درتشكيل اين كنفدراسيون بسيار موثر بوده است اما روند شكل‌گيري و نقطه آغاز آن را مي‌توان در پيش از دهه چهل ريشه يابي كرد.

در اين دوره بيشترين تعداد دانشجويان ايراني، راهي كشور فرانسه يا بخش هاي فرانسوي زبان كشورهاي سوييس و بلژيك مي‌شدند و كشور انگلستان در مرتبه دوم اين عزيمت قرار داشت.

اين تشكل در بدو شكل‌گيري از تشكيلات منسجم و سازمان يافته‌اي برخوردار نبوده است به طوري كه حتي نام"كنفدراسيون" را شخصي به نام منوچهر آشتياني كه در شهر هايدلبرگ آلمان غربي زندگي مي‌كرده است، در نشست اعضاي آن در اين شهر پيشنهاد مي‌كند.

در مقدمه اين كتاب همچنين به تشكيلات، رهبران و اعضا فعال و مهمترين گروه‌هاي تشكيل‌دهنده اتحاديه ملي يا كنفدراسيون اشاره شده است.

در اين كتاب همچنين نمونه‌اي از اسناد و نامه‌هاي مختلفي كه درباره خان باباتهراني، تشكيل كنگره سازمان دانشجويان ايراني مقيم آلمان و مواردي از اين قبيل آورده شده است.

كتاب چپ در ايران به روايت اسناد ساواك در سه هزار شمارگان و با قيمت ‪ ۳۰‬هزار ريال به بازار عرضه شده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23186

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كتاب "چپ در ايران به روايت اسناد ساواك سران كنفدراسيون" منتشر شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016