یکشنبه 15 خرداد 1384

سروش: حركت اصلاحي در ايران نتایج مثبتی هم داشته است، ايرنا

دكتر"عبدالكريم سروش" استاد دانشگاه، در همايشي در لندن گفت: بايد بپذيريم كه حركت اصلاحي در ايران نتيجه‌هايي نيز داشته است.

سروش كه به دعوت "انستيتو سلطنتي روابط بين‌الملل" موسوم به " چتم هاوس" در همايش "آيا اسلام تهديدي براي غرب است؟" سخنراني كرد، در پايان سخنرانيش به پرسشهاي حاضران پاسخ گفت.

وي در سخنرانيش به بحث "اسلام اصلاح شده" اشاره كرد و آقاي خاتمي رئيس جمهوري ايران را كه پيشنهاددهنده گفت و گوي تمدنها است، از هواداران اين ديدگاه خواند.

در پايان سخنراني سروش از او درباره "ناكامي بحث گفت و گوي تمدنهاي آقاي خاتمي در داخل ايران" سوال شد.

وي پاسخ داد: من مي‌پذيرم كه اين ايده حتي در داخل ايران نيز به كار گرفته نشد و امكان ديالوگ براي خود ما فراهم نيامد و مشكلاتي از نظر بي‌عدالتي و نقض حقوق بشر داريم اما حركت اصلاحي در ايران نتايجي هم داشته است.

" امروز ضرورت برقراري دموكراسي به صورت دركي مورد قبول و همگاني تبديل شده است و همه آن را به عنوان يك واقعيت پذيرفته‌اند و ديگر پرسشي براي ضرورت آن مطرح نيست."
استاد مهمان دانشگاه "وسنشافتسكولگ زو" برلين تصريح كرد: بايد توجه داشته باشيم كه مسير اصلاحات در ايران مسيري طولاني است و مسايل بايد در ظرف خود تجزيه و تحليل شوند و براي كسب نتيجه عجله نكنيم.

سروش در پاسخ به پرسشهايي كه نظر وي را درباره انتخابات رياست جمهوري در ايران جستجو مي‌كرد گفت: طبعا هركسي راه خود را دنبال مي‌كند.

" اما در داخل ايران آنهايي كه فعال هستند و قصد مقابله با بي‌عدالتي‌ها را دارند تلاش مي‌كنند تا با مسايل در قالبي دموكراتيك برخورد شود، آنها سعي ندارند از در رويارويي با حكومت درآيند و ما هيچ وقت توصيه نمي‌كنيم كسي در اين راه جان خود را به خطر اندازد."
سروش اضافه كرد: فعاليتهاي مدني در داخل ايران هم‌اينك در قالب فعاليتهاي هنري، روزنامه‌اي و تشكيل گروههاي كوچك صورت مي‌گيرد.

طبعا شما امكان بهتري براي بيان نظر خود داريد اما همه بايد درنظر داشته باشيم كه جاده طولاني و بسيار دشوار براي قدم برداشتن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

" مشكلات اين جاده فقط به خاطر مسايل اجرايي نيست بلكه بايد از نظر مفهومي نيز بسياري مطالب روشن شود، لذا نبايد عجله كرد."
من خود يكي از قربانيان بي‌عدالتيها بوده‌ام اما هرگز در هيچ مقطعي تندروي را توصيه نكرده‌ام.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23772

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سروش: حركت اصلاحي در ايران نتایج مثبتی هم داشته است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016