یکشنبه 22 خرداد 1384

گزارش لحظه به لحظه سایت زنان ایران از نشست اعتراض آمیز زنان به تبعیض های جنسیتی در قانون اساسی

جمع زیادی اززنان پیشرو در جنبش زنان ایران ساعت 17 روز یکشنبه 22 خرداد در مقابل در ورودی دانشگاه تهران و در گرمای تموزی ، بر کف خیابان داغ انقلاب گرد هم حلقه زنان بر زمین نشستند تا خواسته های مدنی خویش را مبنی بر اصلاحات ساختاری در رفع تبعیضهای حقوقی نسبت به زنان در قانون اساسی کشور به گوش همگان برسانند.

زنانی که میعاد آنان امروز در مقابل در ورودی دانشگاه تهران بود، در حالی نشست خود را بر گزار کرده اند که نیروهای انتظامی سعی در متواری کردن ایشان و ممانعت از پیوستن زنان بیرون از این حلقه در دو سوی خیابان انقلاب را دارد.
سیمین بهبهانی شاعر نامدار معاصر و سراینده غزل معروف " دوباره می سازمت وطن" نخستین کسی است که پیش می رود تا رو به جمه نشسته بر زمین و خطاب به هر گوشی که توان شنیدن دارد غزلی دیگر بخواند از همان دست غزلها که شور بر می انگیزد و شعر می کند زخمهای دادجوی انسانی را.

جمعیت زنان معترض با کف زدن و فریادهای " آزادی زن، آزادی همگان است" ، " حقوق ضد بشر ملغی باید گردد" ، " قربانی خشونت آگاه باید گردد"، " عدالت حقوقی کف مطالبات است" و " قوانین زن ستیز منشا استبداد است"، سخنان بهبهانی را بدرقه کردند.
مرضیه مرتاضی لنگرودی نیز در حالی داد سخن را به دست می گیرد که زنان از همه طرف تحت تهدیدهای انتظامی قرار دارند. باتوم و ناسزا میهمان هر زنی است که از گوشه این جمع نشسته بر زمین اندکی فراتر می رود.
مرتاضی در جمعیتی که مدام شعار می دهند و از وضعیت محاصره شدن در نیروهای پلیس نیز ناراضی اند فراخوان این نشست را می خواند.
-------------------
گزارش دوم:

شلوغ شدن مراسم ربطی به برگزار کنندگان نشست زنان نداشته و ما نه شعاردهندگان سیاسی را می شناسیم و نه از هدف آنها مطلعیم.
فریبا داوودی مهاجر دقایقی پس از پایان نشست یک ساعته زنان معترض، در مقابل دانشگاه تهران با اعلام این مطلب به خبرنگار "زنان ایران" می گوید: « در ابتدای نشست وقتی روی زمین با پلاکاردهایی که به دست داشتیم نشستیم، نیروی انتظامی سعی در متفرق کردن ما و زنانی داشت که قصد پیوستن به این نشست آرام را داشتند. و برای این منظور گاهی متوسل به خشونت هم می شد. عده ای از ما کتک خوردیم و پلاکاردهایمان را گرفتند. اما ما بلند نشدیم.و زنان دیگر هم به هر صورتی که بود خود را به ما رساندند. طوری که بعد از شعر خوانی خانم بهبهانی جمعیت ما به حدود 700 نفر رسید. »

داوودی مهاجر در مورد جوی که بر این نشست حاکم بود می گوید: « ما نه شعار سیاسی دادیم و نه به این قصد رفته بودیم و به همین خاطر وقتی دیدیم خارج از جمعیت ما و در سوی دیگر خیابان عده ای از آقایان با شعارهای سیاسی قصد پیوستن به ما را دارند، خانم عباسقلی زاده پشت بلند گو به صراحت گفت که آقایان سیاسی به اندازه کافی تریبون برای حرف زدن دارند، ما زنانیم که تریبونی برای رساندن صدایمان به گوش مردم نداریم و به این نشستها متوصل می شویم.»
حقوق زنان قومیتها در قانون اساسی از دیگر بحثهایی بود که دراین نشست معترضانه و در سخنرانی رویا طلوعی فمینیست کرد ایرانی بیان و با شعارهایی از زبان زنان کرد حاضر در جمعیت همراه شد.

داوودی همچنین می گوید: « از وسطهای مراسم برخورد پلیس نرمتر شد. جنبه مدنی و صنفی بودن خواسته های ما کاملا محرز بود. ولی آنها گرداگرد ما را با اتوبوس بسته بودند و سعی در کنترل جمعیتی داشتند که نه به جنبش زنان ربطی داشت و نه به این نشست اما از فرصت استفاده کرده و شعارهای سیاسی می داد. به همین دلیل ما راس ساعت 18 با خواندن قطعنامه این نشست توسط نوشین احمدی خراسانی به تجمع خود پایان دادیم.»

فعالان جنبش زنان پس از نشست امروز سعی در پراکندن جمعیت حاضر در میدان انقلاب کردند. گرچه در میان جمعیت خارج از این نشست، بودند کسانی که تلاش می کردند با دادن شعار، جمعیت را تشویق به ماندن و شعار دادن کنند. و همین گروه کسانی بودند که از میدان انقلاب به سمت امیرآباد شمالی به راه افتادند.
----------------------------

گزارش سوم:

شرکت کنندگان در نشست امروز هدفشان آگاه کردن ، حساس کردن و همراه کردن مردم با خواسته ها و مطالبات حقوقی زنان در قانون اساسی بود که با برگزاری این نشست گام مهمی در دستیابی به این هدف برداشته شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شادی صدر حقوقدان وفعال جنبش زنان با بیان این گفته به "زنان ایران" می گوید: نشست به خوبی برگزار شد و با وجود نگرانیهایی که ما در برخورد نیروهای انتظامی و همین طور سوئ استفاده نیروهای سیاسی برای بهره برداری های منفعتی یا تخریبی داشتیم، هیچ کدام از این اتفاقها نیفتاد و خوشبختانه با تدبیری که همه گروه های زنان از خودشان نشان دادند، توانستیم نشستی برگزار کنیم که بسیار تاثیرگزار بود و حتا کسانی که به این مقوله توجهی نداشتند با کنجکاوی به دنبال این بودند که حرفهای ما را بشنوند. و البته خیلی زود جمع ما چنان زیاد شد که همه محوطه مقابل دانشگاه تهران پر شد.

ارزیابی نوشین احمدی خراسانی فعال دیگر جنبش زنان این است که برای شروع حرکت آگاه سازی زنان نسبت به مسائل زنان ، برنامه خیلی خوب پیش رفت. او جو بوجود آمده در پیرامون نشست را که جوی هیجان زده بود، طبیعی می داند و می گوید: « خیلی طبیعی است که وقتی چندین گروه مختلف از زنان که خواسته ها و نگاههای مختلفی دارند وقتی در یک تجمع حضور پیدا می کنند، به خواسته های گروهی خودشان هم نظر دارند. بنابراین اگر کسی هم در جمعیت شعاری برای آزاد شدن زندانیان سیاسی می دهد، نمی توانیم بگوییم که با خواسته های جنبش زنان منافات دارد، آنها هم ممکن است که خواسته های خودشان را مطرح کرده باشند، ولی حتا اگر این اتفاق افتاده باشد، آنها هم خیلی زود با جمع همراه شدند و شروع کردند به بیان خواسته هایی که صرفا مطالبات زنان بود.»
لیلا موری روزنامه نگار و عضو دیگر جنبش زنان علت مثبت نظرش در مورد نشست امروز را هماهنگ بودن و هدفدار بودن گروههای مختلف در کنار هم عنوان می کند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24322

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش لحظه به لحظه سایت زنان ایران از نشست اعتراض آمیز زنان به تبعیض های جنسیتی در قانون اساسی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016