دوشنبه 13 تیر 1384

خاتمي در جمع مديران صدا و سيما: استراتژي "منع و سانسور" بي‌اثر شده است، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۱۳‬
داخلي. سياسي. خاتمي.

سيدمحمد خاتمي رييس جمهوري در جمع مديران سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه استراتژي "منع و سانسور" بي‌اثر شده است.

خاتمي كه روز دوشنبه پس از بازديد از بخش‌هاي مختلف صدا و سيما در جمع مديران و مسوولان اين سازمان حضور يافته بود، تصريح كرد: حل مشكلات سياسي، اجتماعي و فرهنگي با استراتژي منع و سانسور بي‌اثر شده است و به مرور زمان بي‌اثرتر نيز خواهد شد.

وي افزود: هيچ قدرتي نخواهد توانست ميان ذهن جامعه با آنچه در دنيا اتفاق مي‌افتد، فاصله بيندازد.

رييس جمهوري با اشاره به تاثيرگذاري رسانه‌ها در افكار عمومي،اظهار داشت: تصور نكنيد با القاي يك جانبه مسايل، دين خود را به نظام و انقلاب ادا كرده‌ايد.

وي اضافه كرد: بسياري از اين القائات ضد تبليغ است و بسياري ستايشها و گزافه گويي‌ها از شخصيت‌ها و برنامه‌ها مي‌تواند آثار عكس داشته باشد.

خاتمي ادامه داد: خيال نكنيد با دامن زدن به سطحي نگري ، قشري گري و ظاهر پرستي ، دينداري را در جامعه تقويت مي‌كنيد.

وي افزود: شايد چنين توقعي در ميان بخشي از جامعه از صدا و سيما باشد اما اين رسانه بايد خود را تقويت كند.

رييس جمهوري همچنين بر ضرورت تابو شكني‌ها به نفع حقيقت و اسلام تاكيد كرد.

خاتمي با بيان اين مطلب كه با روشهاي درست مي‌توان كارايي صدا و سيما را افزايش داد، اظهار داشت: تبليغات عليه كشور فراوان است، اما بايد بكوشيم نظام را در درون تقويت كنيم.

رييس جمهوري تاكيد كرد: تقويت نظام فقط به ستايش كردن نيست، بلكه تقويت نظام در گرو حفظ حرمت و حق مردم، مردم سالاري، پيشرفت در همه عرصه‌هاي جامعه و اجراي عدالت است.

خاتمي ملت ايران را ملتي كه در طول تاريخ همواره افتخار آفريده‌اند عنوان كرد و گفت: ملت ايران نشان داده است كه مي‌تواند علم و فناوري را كسب كند و به همت فرزندان خود به قله‌هاي پيشرفت دست بايد.

رييس جمهوري همچنين با اشاره به فعاليتهاي توليدي صدا و سيما اظهار داشت: حوزه علميه حق ندارد به صدا و سيما اعتراض كند كه چرا فلان برنامه شما سبك بود يا اشكال داشت، صدا و سيما توليدكننده فكر نيست. اگر بناست اعتراض كنيم ، اعتراض بايد به منابع و مراكز توليد فكر باشد.

خاتمي تصريح كرد: نمي‌توان جامعه را در خلاء قرار داد و نمي‌توان بيرون گود نشست و مشكل تراشي كرد.

رييس جمهوري از نيروهاي با تجربه و جوانان شاداب و سرزنده صدا و سيما به عنوان سرمايه‌هاي عظيم اين سازمان ياد كرد و گفت: تلاشهاي اين نيروها قابل تقدير است.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مطالبات نسل جوان و ضرورت پاسخگويي به نيازهاي اين بخش جامعه ، تصريح كرد: نمي‌توان جامعه را بست و جلو آن را گرفت.

وي افزود: ممكن است برخي خواستهاي جوانان نادرست باشد اما با سركوب و بداخلاقي نمي‌توان اين خواستها را از بين برد.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به حضور موثر زنان در بخش عرصه‌هاي مختلف، گفت: بايد زمينه شكوفايي استعدادهاي اين بخش از جامعه فراهم شود.

وي افزود: اگر زن و يا مرد از حضور اجتماعي محروم شوند، طبيعي است همه استعدادهاي آنها شكوفا نمي‌شود.

رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فريب افكار عمومي در جهان، گفت: يكي از مشكلات حكومت جرج بوش رييس جمهوري آمريكا اين است كه با تبليغات و جنگ رواني از امكاناتي كه مي‌توانست در خدمت توسعه و پيشرفت ملت اين كشور باشد، اين امكانات را در خدمت سياستهاي جنگ‌طلبانه و توسعه طلبانه قرار داد.

وي افزود: امروز افكار عمومي آمريكا اين سوال را مطرح مي‌كند كه به چه علت اين امكانات در عراق در خدمت جنگ طلبي و كشتار قرار گرفت.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش به جنگ رواني دشمنان براي خشن جلوه دادن چهره انقلاب اشاره كرد و گفت: تلاش مي‌شود تا چهره انقلاب چهره‌اي ضد حقوق بشر ، خشن ، طرفدار تروريسم و با مديريت آشفته نشان داده شود.

رييس جمهوري چهره اسلام و نظام اسلامي را چهره‌اي درخشان دانست و گفت:
ما اسلامي داريم كه معتقد است هر فرد با هر آييني به شرط اينكه هنجارهاي جامعه را رعايت كند ، از حقوق شهروندي برخوردار است.

خاتمي با بيان اين مطلب كه "من در دوران مسووليت خويش كوشيدم از حقوق مردم دفاع كنم و زيربناهاي پيشرفت و توسعه جامعه را فراهم كنم"، افزود: در عرصه بين‌المللي نيز كوشيدم چهره درخشان ملت و انقلاب اسلامي عدالتخواه و پيشرفت طلب را عرضه كنم و فكر مي‌كنم در اين مسير ناموفق نبوده‌ام.

رييس جمهوري همچنين در بخشي از سخنانش در جمع مديران صدا و سيما از برخي تبليغات منفي كه در دوران انتخابات رياست جمهوري صورت گرفت انتقاد كرد.

رييس جمهوري در ادامه سخنانش در جمع مديران و مسئولان سازمان صداوسيما، نقد منصفانه قدرت وحكومت از سوي رسانه‌ها را مورد تاكيد قرار داد و گفت :
قدرت بايد از بالا تا پايين نقد شود ، نبايد نقد منصفانه به معناي تضعيف نظام تلقي شود.

به‌گزارش خبرنگار سياسي ايرنا،رييس جمهوري كه روز دوشنبه پس از بازديد چهار ساعته خود از سازمان صداوسيما درجمع صدها تن از مديران ارشد اين سازمان سخن مي‌گفت،به تحولات صورت گرفته در دوران مسئوليت عزت الله ضرغامي در تصدي مسئوليت اين سازمان‌اشاره كرد و گفت كه بكوشيد اعتماد مردم را به رسانه ملي بالا ببريد.

خاتمي گفت : مردم ما مردمي باهوش هستند و نمي‌توان با حذف يك بخش خبر و اضافه كردن تحليل به آن ، ذهن مردم را تحت تاثير قرار داد . دست زدن به چنين اقداماتي ، ممكن است سبب بي‌اعتمادي مردم به رسانه‌ها شود.

وي بااشاره به رويكرد جديد صداوسيما و ايجاد تحول در برنامه‌هاي مختلف اين سازمان،خطاب به مديران رسانه‌ملي گفت : شجاعانه كار خود را ادامه دهيد و روش جديد صداوسيما مي‌تواند اعتماد مردم را به اين رسانه تقويت كند.

خاتمي گفت:اعتماد به رسانه ملي ، مي‌تواند مهمترين نقش را در دورشدن ذهن‌هاي مردم از مراكز تخريب ، بدآموزي ، فريب و جنگ رواني ايفا كند.

رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش به اهميت افكار عمومي و توجه قدرتها به افكارعمومي اشاره كرد و گفت : قدرتها مي‌كوشند به نحوي در افكار عمومي تصرف كنند و به جاي اعمال زور و متوسل شدن به ايجاد ترس ، ارعاب ، زور و خشونت براي تسليم مردم، تلاش مي‌كنند با تصرف در افكارعمومي و همراه كردن آن ، منابع و منافع مورد نظر خود را تامين كنند.

وي گفت : در دنياي جديد ، حتي سلطه گران براي جنگ و اشغال با سرمايه گذاري فراوان ، سعي مي‌كنند ابتدا ذهن جوامع خود و دنيا را آماده كنند تا تجاوز و اشغال آنان توجيه شود.

خاتمي با اشاره به اهميت بسيار زياد نقش و كاركرد رسانه‌هاي در دنياي مدرن،افزود : با توجه به گسترش وسايل ارتباط جمعي نظير ماهواره ها و اينترنت و سرعت در انتقال اخبار و اطلاعات ، سانسور روز به روز در دنياي امروز بي‌اثرتر مي‌شود.

رييس جمهوري گفت : هرچند قدرت‌ها ، اقدامات خود را با اتكا به امكانات اقتصادي،سياسي‌و نظامي و حقوقي انجام مي‌دهند،اما اهميت رسانه و افكارعمومي به مراتب بيشتر از ساير ابزارهاي قدرت نظير سلاح و ثروت است .

وي با اشاره به جنگ تبليغاتي و رواني و بكارگيري شيوه‌هاي علمي براي تاثير در افكار عمومي اظهار داشت: در چنين شرايطي ، دستگاههايي كه سريعتر بتوانند اطلاعات درست و يا حتي اطلاعات دستكاري شده را به ذهن‌ها برسانند ، موفق تر خواهند بود.

رييس جمهوري همچنين ، فراهم كردن زمينه رضايتمندي مردم از حكومت را بسيار حائز اهميت دانست و گفت : ممكن است در يك مرحله كاري كنيم كه مردم احساس كاذب رضايت كنند،اما اگر نتوانيم اين رضايتمندي را به طور مستمر جلب كنيم ، مشكل خواهيم داشت .

وي دربخش ديگري ازسخنانش‌از برخي درگيريهاي سياسي و باندبازيها انتقاد كرد و گفت : به خاطر اين باندبازيها گاهي به خاطر يك دستمال ، قيصريه به آتش كشيده مي‌شود.

خاتمي با اشاره به فعاليت تبليغاتي برخي نامزدها در دوران تبليغات انتخاباتي گفت : آيا چهره‌اي كه از نظام ، ملت و كشور ارائه داده مي‌شد، چهره‌اي واقعي بود ؟
رييس جمهوري ، برخي تبليغات را مصداق بداخلاقي‌ها دانست و گفت : آيا اينكه بياييم يك مملكت را نكبت زده ، عقب مانده ، بدبخت و بيچاره نشان بدهيم و توقعات را هم بالا ببريم و بعد بگوييم اگر ما آمديم ، اين كار را مي كنيم ؟ درست است .

وي گفت : اين كار ( بداخلاقي‌هاي دوران انتخابات ) ، كار درستي نبود و بناي من نيز بر اين نبود كه مذاق جامعه تلخ شود.

خاتمي به دوران مسئوليت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و پيگيري سياست مصونيت در برابر ممنوعيت درخصوص فعاليت‌هاي فرهنگي اشاره كرد و گفت : مراد از اين سياست اين نيست كه هيچ ممنوعيتي در كار نباشد ،هيچ جامعه ، دولت و حكومتي نمي‌تواند منع و حدود نداشته باشد.

وي‌گفت : قانون خود به معناي حد و حدود است و جامعه بدون قانون، جامعه هرج و مرجي است كه زيانهاي فراواني دارد.

خاتمي، استراتژي در عرصه فرهنگي را استراتژي مصونيت و نه منع دانست و گفت : برخي منابع توليد ( فكر و انديشه ) ما براي اينكه نتوانستند پاسخ جديد به نيازهاي امروز بشر دهند، فشار مي‌آورند كه جلوي هر حرف جديدي و ديگري گرفته شود .

وي گفت : عالمان ديني ما بايد عالمان زمان باشند تا بتوانند به مسائل پاسخ دهند . نسل جوان امروز ما چه گناهي كرده است كه چون مانمي توانيم به بسياري از پرسشهاي او پاسخ دهيم او را از هرگونه پرسش و فكري منع كنيم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي همچنين به نسبت ميان قدرت ، مردم و رسانه‌ها اشاره كرد و گفت :
تا دوران جديد جز برهه‌هايي كه در صدر اسلام شاهد هستيم ، رابطه قدرت و مردم رابطه امر مقدس نسبت به مردم عادي بوده است كه مردم رعيت بوده‌اند و فقط از مردم اطاعت خواسته مي‌شد و حتي حكومت‌هاي خودكامه و نظريات فلسفي براي توجيه اين امر ترويج مي‌شد.

وي افزود : اما در دوران جديد ، منبع قدرت ، مردم هستند و هيچ قدرتي كه برآمده از مردم و مسئول در برابر مردم نباشد ، پذيرفته نيست .

رييس جمهوري گفت : در جريان پيروزي انقلاب اسلامي ، امام راحل شيوه و روش جمهوري اسلامي را در مقابل ديدگاههاي سنتي مطرح كردند و حتي در دوراني كه امام در پاريس بودند جناحهاي تندي كه اسلاف همين القاعده مي‌باشند ، آمدند و به امام گفتند كه ما به عنوان خليفه مسلمين با شما بيعت مي‌كنيم و جمهوري بدعتي در اسلام است كه با تلخي و تندي امام روبرو شدند.

خاتمي درعين حال از قدرت به عنوان فسادآورترين عامل در جهان ياد كرد و گفت : بايد مراقبت كرد كه فساد از ناحيه قدرت ناشي نشود.استعداد فساد زايي قدرت از همه امكانات حتي از شهوت و پول بيشتر است .

وي گفت: امروز ديگر نمي‌توان به صورت گذشته، خودكامگي و ديكتاتوريها را بر جوامع تحميل كرد چرا كه گرايش عام بشر به سوي مردم سالاري است .

قبل از سخنان رييس جمهوري ، سيد عزت الله ضرغامي رييس سازمان صداوسيما در سخنان كوتاهي بازديد خاتمي از سازمان صداوسيما را مايه دلگرمي مديران و كاركنان اين رسانه دانست و گفت : صداوسيما ، آيينه ملت است و شور و اشتياق پرسنل اين سازمان نسبت به خاتمي ، ترجماني از عشق و علاقه آحاد جامعه به اقاي خاتمي است .

وي گفت : بدون شك خاتمي در آغاز دوران رياست جمهوري با استقبال بسيار مردم مواجه شد و قطعا مردم بدرقه‌اي شايسته تر انجام خواهند داد.

ضرغامي از خاتمي به عنوان يك ذخيره ملي براي ملت ايران ياد كرد و گفت كه فكر و انديشه خاتمي تاثيرات شگرفي در جهان داشته است.

در پايان اين مراسم ، لوح تقديري از سوي مسئولان سازمان صداوسيما به خاتمي اعطا شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي در جمع مديران صدا و سيما: استراتژي "منع و سانسور" بي‌اثر شده است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016