چهارشنبه 5 مرداد 1384

مصباح يزدي: اگر دولت هاي قبلي اسلامي و كارآمد بوده‌اند پس اين نابساماني‌ها از كجاست؟ ايسنا

در 16 سال اخير مردم آنقدر نابساماني و ستم ديدند كه به دنبال عدالت هستند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


آيت‌الله مصباح يزدي گفت: اصولاً‌ دين و قانون براي بشري است كه يك موجود مختار وانتخاب‌گر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، رييس موسسه پژوهشي امام‌خميني(ره) در همايش فرهنگي - سياسي كوثر، درباره حمايت خود از نامزد خاصي در انتخابات گفت: من در انتخابات اخير از هيچ نامزدي حمايت نكرده‌ام و هيچ نامزدي را نيز تخريب نكرده‌ام، حتي به خانواده‌ام فقط توصيه كردم به كسي راي بدهيد كه درد مردم را داشته باشد.

وي درخصوص كارآ‎مدي دولت اسلامي گفت: اگر دولت ‌هاي قبلي، اسلامي و كارآمد بوده‌اند پس اين نابساماني‌ها از كجاست و اگر نيست پس چگونه ما چنين ديني را قبول مي‌كنيم كه دولت آن كارآمد نباشد؟.

استاد حوزه علميه قم افزود: تنها تئوري صحيح كافي نيست تا دولت اسلامي كارآمد باشد، مردم نيز بايد بخواهند. اگر مي‌بينيد كه امروز يك نسيمي وزيده و يك اميدي ايجاد شده براي اين است كه در 15-16 سال اخير مردم آنقدر نابساماني و ستم ديده‌اند كه به دنبال عدالت هستند.

وي دراين خصوص با اشاره به مساله سقيفه در زمان رحلت پيامبراكرم ( ص) گفت: در آن زمان عده‌اي از مردم جمع شدند و با ابوبكر بيعت كردند و به وصيت پيامبراكرم (ص) توجهي نداشتند. پس بايد بگوييم آيا اسلام از نظر تئوري ضعيف بود؟ يا آيا پيامبراكرم ( ص) كوتاهي كرده بود؟ جوابش اين است كه اصولاً دين و قانون براي بشري است كه خود موجودي مختار و انتخاب‌گر است؛ يعني حتي اگر يك دين يا قانون انتخاب شود بايد مجريان آن را بپذيرند وگرنه آن احكام ضمانت اجرايي نخواهد داشت.

وي در ادامه گفت: هدف اسلام اين است كه انسان‌ها با انتخاب خودشان كار را انجام دهند و شرايطي فراهم شود كه مردم خودشان به صورت آگاهانه انتخاب كنند، ولي ضرورتي ندارد كه حتماً چنين شود و هرگز نبايد مردم را به زور به يك طرف كشاند.

وي گفت: بايد توجه كنيم كه نظام كارآمد نيامده تا چيزي را به زور به مردم بدهد بلكه نظامي است كه بهترين شرايط را براي توده مردم، براي انتخاب صحيح و آگاهانه فراهم مي آورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيت‌الله مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص راست گويي و درستكاري گفت: موضوع راستگويي و درستكاري از واضح‌ترين ارزش‌هاي بشري است و هيچ ايدئولوژي يافت نمي‌شود كه بر اين مساله تاكيد نداشته باشد.

وي افزود: متاسفانه بسياري از جنگ‌ها و درگيري‌ها در جهان هم در بعد مذهبي و هم در بعد سياسي به‌خاطر دروغ‌گويي است.

وي در خصوص نظام ارزشي اسلام با ذكر مثال‌هايي گفت: در بين عامه مردم نظام خوب و بد بر مبناي پسند مردم است اما در اسلام، خوبي و بدي نظام ارزشي ثابت دارد.

وي در ادامه گفت: شما حتي اگر در فضاي سياسي كشور مطالعه كنيد مي‌بينيد كه بسياري از بدبيني‌ها و دشمني‌ها براساس دروغ به وجود آمده است.

وي خاطر نشان كرد: دروغ‌ها وقتي اثر مي‌كنند كه مردم دروغ پذير باشند و ما بايستي بياموزيم كه هرچه مي‌شنويم نقل نكنيم و در آن مورد تحقيق كنيم زيرا بر اساس روايات هركس نقل دروغ نيز بكند در گناه آن شريك است.

وي در خصوص دروغ‌هاي گفته شده درزمان انتخابات در خصوص يكي از كانديداها گفت: شايعه كرده بودند كه ايشان در قبرستان‌ها، قبرهاي مردان و زنان را جدا مي‌كند يا در پياده روها چادر مي‌كشد، آخر چرا براي اغراض شخصي اينقدر دروغ مي‌گوييم.

Copyright: gooya.com 2016