یکشنبه 9 مرداد 1384

تغييرات گسترده در انتظار رسانه هاي بزرگ کشور، فردا

[برگرفته از سايت فردا]

با شروع به کار دولت جدید،اصلاح طلبان نه تنها پایگاه خود در قوه مجریه را از دست می دهند بلکه آنها آماده می شوند با تغییر مدیران خبرگزاریهای ایرنا و ایسنا و همچنین روزنامه دولتی ایران، پایگاههای اصلی رسانه ای خود را نیز به جناح رقیب واگذار کنند.

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، رسانه ای دولتی است که مدیرعامل آن با نظر رئیس جمهور و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می شود. ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران نیز وابسته به جهاد دانشگاهی است. مدیرعامل ایسنا منصوب رئیس جهاد است و رئیس جهاد دانشگاهی نيز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور انتخاب می شود.

به گزارش سایت خبری «فردا»، بعد از تغییرات در روزنامه همشهری و کوچ اجباری روزنامه نگاران اصلاح طلب و نزدیک به کارگزاران سازندگی از این روزنامه، بار دیگر مدیران و روزنامه نگاران سیاسی اصلاح طلب در وضعیت دشواری قرار گرفته اند.

اکنون به وضوح مشخص شده که با روی کار آمدن دولت جدید، مدیریت بزرگترین رسانه های مکتوب کشور دچار تغییرات اساسی خواهد شد. در حال حاضر گمانه زنی ها برای انتخاب جانشینان عبدالله ناصری و ابوالفضل فاتح مدیران عامل ایرنا و ایسنا و عبدالرسول وصال مدیرمسئول روزنامه ایران ادامه دارد و اسامی مختلفی برای تصدی مسئولیت این رسانه ها به گوش می رسد این در حالی است که یک منبع نزدیک به رئیس جمهور منتخب به فردا گفت که اسامی مطرح شده برای مدیریت این رسانه ها صرفا ساخته و پرداخته خبرنگاران همان رسانه ها و بدون پایه و اساس است.

وی افزود تا زمان معرفی کابینه به مجلس و رای اعتماد به وزیر فرهنگ و ارشاد آینده، نمی توان در مورد مدیران جدید ایرنا و ایران اظهار نظری کرد چرا که بخشی از تصمیم گیری بر عهده وزیر آینده است.

این در حالی است که گفته می شود ناصری مدیرعامل ایرنا پس از انتخاب احمدی نژاد و مشخص شدن تغییر در مدیریت ایرنا، رغبتی به حضور در محل کار خود ندارد و عملا بی انگیزگی وی به مجموعه کارکنان و خبرنگاران ایرنا نیز منتقل شده و همگی در انتظار مدیریت جدید به سر می برند.

از سوی دیگر خبرنگاران این خبرگزاری امیدوارند با توجه به حضور علي اكبر جوانفکر در جمع دستیاران احمدی نژاد، به جز تغییر مدیرعامل این خبرگزاری، تغییرات دیگری در ایرنا بوجود نیاید. جوانفکر از خبرنگاران قدیمی و از مدیران سابق ایرنا است.

همچنین گفته می شود تغییرات در روزنامه ایران نیز صرفا شامل افرادی می شود که در چند سال گذشته با پشتیبانی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب وارد این روزنامه شده و مدیریت آن را در اختيار گرفته اند.

اخبار تایید نشده ای نیز حکایت از جدی شدن ادامه تحصیل ابوالفضل فاتح در خارج از کشور دارد. گفته می شود با رفتن وی از ایسنا تغییرات در این خبرگزاری آغاز خواهد شد.

در همین حال یک روزنامه نگار اصلاح طلب با هشدار نسبت به تغییرات اساسی در رسانه ها گفت چنانچه دولت احمدی نژاد رسانه های بزرگ کشور را تحت کنترل خود بگیرد، سیاست چند صدایی در جامعه به شدت آسیب دیده و عملا صدای مخالفان ومنتقدان دولت جدید در جامعه شنیده نخواهد شد.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: در حال حاضر صدا و سیما و روزنامه های همشهری و کیهان که از بودجه عمومی استفاده می کنند در اختیار اصولگرایان است و با تغییر دولت، ایرنا، ایران و احتمالا ایسنا نیز در اختیار آنها قرار می گیرد. با این وضعیت دیگر مجالی برای منتقدان دولت احمدی نژاد برای انتقال دیدگاههای خود به جامعه باقی نخواهد ماند.

از سوی دیگر گفته می شود برخی از اصلاح طلبان برای ادامه حضور در عرصه رسانه ای کشور به دنبال تاسیس خبرگزاری جدیدی هستند تا بتواند خلا از دست دادن ایسنا را تا اندازه ای پر کند. هنوز هیچ خبری درباره جزییات برنامه های آنها منتشر نشده است.

این همه در حالی است که رئیس سازمان ملی جوانان روز پنجشنبه و در آستانه کنار رفتن از ریاست این سازمان، امتیاز خبرگزاری سینا را به مجمع ملی جوانان واگذار کرد، اقدامی که بلافاصله با واکنش اصولگرایان مواجه شد.

محمدرضا ميرتاج‌الديني عضو هيات تحقيق و تفحص از سازمان ملي جوانان امروز به خبرگزاری فارس گفت: سازمان ملي جوانان بايد در خصوص واگذاري خبرگزاري سينا به مجمع ملي جوانان به كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي توضيح دهد.

وی گفت که هيات تحقيق و تفحص از سازمان ملي جوانان در اين خصوص كميته‌اي تعيين خواهد كرد و بررسي‌هاي لازم انجام خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وضعيت دشوار رسانه هاي اصولگرا

تغییر دولت نه تنها شرایط را برای مدیران اصلاح طلب رسانه ها دشوار کرده بلکه رسانه های اصولگرا را نیز با چالش تازه و در عین حال مبهمی روبرو کرده است.

خبرگزاری های فارس، مهر و روزنامه کیهان که تاکنون نسبت به دولت مشی منتقدانه ای داشته اند اکنون در برابر این پرسش قرار گرفته اند که در قبال دولت اصولگرای احمدی نژاد چه رویه ای در پیش گیرند.

یک کارشناس رسانه به خبرنگار فردا می گوید: آنها از یک طرف با توجه به قرابت فکری با اصولگرایان نمی توانند نسبت به دولت جدید مشی انتقادی داشته باشند و از طرف دیگر چنانچه بخواهند مبلغ دولت باشند از حالت رسانه خارج شده و عملا مخاطبان خود را از دست خواهند داد.

به گفته وی، رسانه های اصولگرا بویژه خبرگزاریهایی که در چند سال اخیر تاسیس شده اند اکنون باید از این دو راه، یکی را انتخاب کنند، انتخابی که در هر صورت شرایط ادامه کار را برای آنها دشوار خواهد کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تغييرات گسترده در انتظار رسانه هاي بزرگ کشور، فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016