شنبه 15 مرداد 1384

بیانیه تند وزیر امور خارجه کانادا در باره نقض حقوق بشر در ایران: گنجی و سلطانی را بی قید و شرط آزاد کنید! خسرو شميراني، شهروند

دیروز جمعه پنجم آگوست، وزیر خارجه کانادا، آقای پییر پتی گرو ضمن انتشار بیانیه شدید اللحنی عملکرد اخیر دولت ایران در رابطه با حقوق بشر و بحث از سرگیری غنی سازی ارانیوم را قویا محکوم کرد.
پییر پتی گرو در بیانیه خود اعلام داشته است: "همزمان با اینکه آقای محمود احمدی نژاد بر جایگاه ریاست جمهوری تکیه زده و کابینه جدید خود را تعین میکند، ما ایران را فرا میخوانیم تا به گفته هایش جامه عمل پوشانده و به تعهداتش نسبت به مردم خود و جامعه جهانی احترام بگذارد."
این بیانیه همچنین با اشاره به گزارش نقض حقوق شهروندی که اخیرا توسط رئیس دادگستری تهران تهیه و به آیت الله شاهرودی تحویل شد، در رابطه با وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران نگرانی شدید ابراز داشته و اعلام میدارد: "ما ادامه امتناع ایران در زمینه ازسرگیری تحقیقات در مورد قتل فجیح زهرا کاظمی را محکوم میکنیم. ما به دستگیری اخیر وکیل مدافع، عبدالفتاح سلطانی که پس از حضور در دادگاه 25 جولای 2005 به وکالت از خانواده کاظمی، صورت گرفت اعتراض میکنیم و به آزادی فوری وی فرا میخوانیم. ما همچنین به محبوس بودن روزنامه نگار محترم اکبر گنجی اعتراض داریم و به آزادی فوری و بی قیدوشرط وی فرامیخوانیم. ما به دار آویختن اخیر دو نوجوان را محکوم کرده، ایران را به احترام به تعهدش در رابطه با میثاق حقوق کودک سازمان ملل که خود آنرا امضا کرده است ترغیب میکنیم. علاوه بر این ما به پیگرد اقلیتها در ایران، منجمله اقلیت دین بهایی توجه میدهیم."
وزیر خارجه کانادا در این بیانیه با اشاره به اینکه وضعیت حقوق بشر در ایران شاهد بهبود نبوده است، تاکید کرد که کانادا مشورتهایی با کشورهای همعقیده خود آغاز کرده است تا بار دیگر قطعنامه ای در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران به مجمع عمومی سازمان ملل اریه دهد
لازم به یادآوری ست که کانادا طی دو سال گذشته به طور پیاپی قطعنامه هایی برای محکومیت ایران به مجمع عمومی سازمان ملل ارایه داده بود که هر دو با اکثریت مطلق آرا به تصویب سازمان ملل رسیدند.
آقای پتی گرو همچنین برنامه هسته ای ایران را به عنوان یک نگرانی بزرگ عنوان و تصمیم از سرگیری غنی سازی را نقض توافقنامه ایران و سه کشور اروپایی اعلام کرده است. وی همچنین تاکید کرده است که کانادا این تصمیم را بی تفاوتی نسبت به قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب میکند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزیر خارجه کانادا، پییر پتی گرو در پایان بیانیه رسمی و تند خود تصریح کرده است که تنها "تغییرات واقعی در ایران در زمینه حقوق بشر و برنامه اتمی"میتواند روابط کانادا با ایران را بهبود بخشد. وی اعلام کرده است که در غیر این صورت، تصمیم دولت کانادا که در تاریخ 17 ماه می 2005 به کاهش روابط با ایران انجامید همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

Copyright: gooya.com 2016