چهارشنبه 2 شهریور 1384

حدادعادل پس ازقرائت آرا: عدم راي اعتماد را توهين تلقي نكنيد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان اعلام نتايج آراي مجلس به وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور اظهار داشت: خدا را شاكرم كه اين مرحله‌ي حساس از كار مجلس به پايان رسيد. معرفي دولت آزمون بزرگي براي دولت و راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي آزمون بزرگي براي مجلس بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر غلامعلي حدادعادل به آماري درباره‌ي ساعات و دقايق اعلام مخالفت‌ها، موافقت‌ها و نيز سخنان وزرا و رييس‌جمهور اشاره كرد و گفت: در اين چند روز در كل جلسات، 32 ساعت و نيم وقت داشتيم كه در آن 48 تذكر و اخطار داده شد و در كليات برنامه 4 نفر به عنوان مخالف صحبت كردند كه به طور كلي 90 دقيقه به طول انجاميد و 9 نفر به عنوان موافق صحبت كردند كه جمعا به مدت 95 دقيقه طول كشيد.

وي با بيان اين‌كه بيانات رييس‌جمهور در دو مرحله، 93 دقيقه طول كشيد، ادامه داد: وزراي پيشنهادي جمعا 7 ساعت و 37 دقيقه صحبت كردند، 22 نفر به عنوان مخالف وزرا صحبت كردند كه جمعا 4 ساعت و 42 دقيقه و 54 نفر به عنوان موافق صحبت كردند كه جمعا به مدت 9 ساعت و 20 دقيقه به طول انجاميد.

وي با بيان اين‌كه مخالف و موافق با آزادي تمام صحبت كردند، تاكيد كرد: ما نيز سعي كرديم آيين‌نامه را به نحو مطلوب اجرا كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: هركس در اين چند روز مطلبي اظهار كرد، با نيت اصلاح و كمك به بهبود كار كشور اين كار را انجام داد.

وي تصريح كرد: خوشبختانه و همان‌طور كه ملاحظه مي‌كنيد، آزادي و مردم‌سالاري در كشور ما روز به روز گسترده‌تر، عميق‌تر و نهادينه‌تر مي‌شود و مردم نيز شاهد جدي بودن شركت نمايندگان خود در اين مباحثات بودند و ملاحظه كردند كه در نهايت آزادي، مخالف و موافق، نظرات خودشان را بيان كردند.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: مجلس و نمايندگان آن همان‌طور كه ملت با شور و شكوه در انتخابات رياست جمهوري شركت كرد، در پاسداري از راي ملت و دادن راي اعتماد، جلوه‌ي دلخواه و مطلوب ديگري از آزادي و مردم‌سالاري را به نمايش گذاشتند و هرچند كه دشمنان اين ملت و مزدوران آن‌ها اين حقيقت را برنمي‌تابند، ولي وجود آزادي و مردم‌سالاري ديني در جامعه‌ي ما به وضوح مشهود است.

وي به دولت جديدي كه به رياست دكتر محمود احمدي‌نژاد در نخستين روز هفته‌ي دولت تشكيل مي‌شود‏‏، تبريك گفت و ياد شهيدان بزرگوار رجايي و باهنر را گرامي داشت و با يادآوري خاطره‌ي همه‌ي شهيدان دولت‌هاي پس از انقلاب، به خانواده‌هاي آن‌ها اداي احترام كرد.

حدادعادل در توضيح به ملت درباره‌ي وزارتخانه‌هايي كه موفق به كسب راي اعتماد نشدند، گفت: اين عدم راي اعتماد را به معناي توهين تلقي نكنيد و آن را به معناي نشناختن قدر زحمات آن‌ها ندانيد و بدانيد كه هيچ خدشه‌اي در شخصيت اين افراد عزيز و محترم كه به مجلس معرفي شده بودند وارد نيست و اگر مجلس به آن‌ها راي اعتماد نداد، نشانه‌ي بي‌حرمتي و عدم همكاري با دولت نيست بلكه نشانه‌ي دقت و اهتمام مجلس و استقلال قوا و نشانه‌ي علاقه‌ي مجلس به وجود دولتي است كه مي‌خواهد از آن‌چه هست قوي‌تر باشد.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه افتخار مي‌كند در مجلسي عضو است كه نمايندگان در آن اگر به عنوان مخالف صحبت كرده‌اند، به شخصيت‌هاي پيشنهادي خدشه وارد نكردند‏ ادامه داد: در بررسي صلاحيت‌ها، اخلاقي‌ترين شكل رعايت شد و مردم ديدند كه مخالفان هيچ‌كدام نسبت سوئي به وزراي پيشنهادي ندادند.

وي اختلاف نظر را امري طبيعي دانست و با بيان اين‌كه مجلس، دولت و رييس‌جمهور همسو و هم‌جهت هستند، تصريح كرد: همسويي و هم‌جهتي به اين معنا نيست كه در همه‌ي مصاديق، ما يك سليقه داشته باشيم. ممكن است كه ما درست در همان جهت عدالت‌گستري و خدمت به مردم و مهرورزي و پيشرفت كشور كه دولت حركت مي‌كند‏، حركت كنيم منتها بر سر 4-5 مصداق اختلاف نظر داشته باشيم. اين به هيچ جا برنمي‌خورد.

حدادعادل اظهار اميدواري كرد كه رييس‌جمهور به زودي وزرايي را كه راي اعتماد نياورده‌اند معرفي كند و مجلس به آن‌ها راي اعتماد دهد.

وي افزود: ملت مطمئن باشد كه دو قوه‌ي مقننه و مجريه در عين حفظ استقلال با يكديگر كار مي‌كنند و هماهنگ هستند.

رييس مجلس شوراي اسلامي براي دولت كه از امروز كار خود را شروع مي‌كند آرزوي موفقيت و اظهار اميدواري كرد كه شعارهاي داده شده عملي شود و وزرا به وعده‌هايي كه به مردم داده‌اند عمل كنند و به قانون پايبند باشند.

حدادعادل با تاكيد بر اين‌كه مجلس آمادگي همه گونه همكاري با دولت را دارد، گفت: اميدوارم فصل نويني در همكاري دو قوه آغاز شود تا دولت و مجلس وقت خود را صرف مجادله نكنند بلكه اين وقت را صرف تقويت يكديگر كنيم.

وي ضمن اظهار اميدواري نسبت به اين‌كه ملت طعم شيرين عدالت را بيش از پيش بچشند، مردم محروم مشكلاتشان كم شود و جمهوري اسلامي ايران روز به روز با همدلي و همسويي مجلس، دولت و قوه‌ي قضاييه و حضور پرشور مردم، به وحدت و قدرت و عزت و عظمت خود بيفزايد، از تمام كساني كه در اين چند روز تلاش خود را براي برگزاري جلسات مجلس و نيز انعكاس اخبار آن مبذول كرده‌اند، تشكر كرد.

از چهار روز بررسي صلاحيت وزيران و برنامه‌هايشان در مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان ملت در راي‌گيري نهايي امروز(چهارشنبه) به 17 وزير پيشنهادي راي اعتماد دادند و افراد پيشنهادي براي وزارت‌خانه‌هاي نفت، آموزش‌وپرورش، تعاون و رفاه موفق به كسب آراي نمايندگان مجلس هفتم شوراي اسلامي نشدند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا آراي وزيراني كه موفق به كسب راي اعتماد از مجلس شدند به اين شرح است:

** محمد سليماني، وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات با 220 راي موافق، 43 راي مخالف و 16 راي ممتنع

** حجت الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي، وزير اطلاعات با 217 راي موافق، 51 راي مخالف و 13 راي ممتنع

** منوچهر متكي، وزير امور خارجه با 220 راي موافق، 47 راي مخالف و 16 راي ممتنع

** داوود دانش‌جعفري، وزير امور اقتصاد و دارايي با 216 راي موافق، 47 راي مخالف و 19 راي ممتنع

** سيدمسعود ميركاظمي، وزير بازرگاني با 169 راي موافق، 85 راي مخالف و 25 راي ممتنع

** كامران باقري‌لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با 169 راي موافق، 86 راي مخالف و 27 راي ممتنع

** محمدرضا اسكندري، وزير جهادكشاورزي با 214 راي موافق، 45 راي مخالف و 24 راي ممتنع

** جمال كريمي‌راد، وزير دادگستري با 191 راي موافق، 59 راي مخالف و 24 راي ممتنع

** مصطفي محمدنجار، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با 205 راي موافق، 55 راي مخالف و 17 راي ممتنع

** محمد رحمتي، وزير راه و ترابري با 214 راي موافق، 43 راي مخالف و 21 راي ممتنع

** عليرضا طهماسبي، وزير صنايع و معادن با 182 راي موافق، 58 راي مخالف و 30 راي ممتنع

** محمدمهدي زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري با 144 راي موافق، 101 راي مخالف و 35 راي ممتنع

** محمدحسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با 181 راي موافق، 78 راي مخالف و 20 راي ممتنع

** سيدمحمد جهرمي، وزير كار و امور اجتماعي با 197 راي موافق، 59 راي مخالف و 20 راي ممتنع

** حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي، وزير كشور با 153 راي موافق، 90 راي مخالف و 31 راي ممتنع

** محمد سعيدي‌كيا، وزير مسكن و شهرسازي با 222 راي موافق، 31 راي مخالف و 25 راي ممتنع

** سيدپرويز فتاح‌، وزير نيرو با 194 راي موافق، 56 راي مخالف و 23 راي ممتنع

آراء وزراي پيشنهادي ناموفق در كسب راي اعتماد نمايندگان نيز از اين قرار است:

1- ** علي‌اكبر اشعري، وزيرآموزش و پرورش با 73 راي موافق، 175 راي مخالف و 31 راي ممتنع

2-** علي‌رضا علي‌احمدي، وزير تعاون با 105 راي موافق، 134 راي مخالف و 34 راي ممتنع

3-** سيدمهدي هاشمي، وزير رفاه و تامين اجتماعي با 131 راي موافق، 108 راي مخالف و 36 راي ممتنع

4-** علي سعيدلو، وزير نفت با 101 راي موافق، 133 راي مخالف و 38راي ممتنع

گفتني است تعداد نمايندگان پيش از آغاز راي‌گيري 273 نفر اعلام شده بود و در خصوص اشعري و سليماني با همين تعداد راي‌گيري شد ولي از زمان ارائه آراء به وزير اطلاعات، شمار نمايندگان به 274 نفر رسيد. البته رييس مجلس پس از چندي اعلام كرد كه آراء سليماني نيز با حضور 274 نماينده اخذ شده است. وي پيش از قرائت آراء اعلام كرد كه 10 نماينده بدون كارت در مجلس بوده‌اند و تعداد نمايندگان حاضر هنگام راي گيري 284 نفر بوده است.

لازم به ذكر است در روزهاي بررسي كابينه در مجلس، فراكسيون اقليت سكوت اختيار كرد و عمده بحث‌هاي مخالفان و موافقان در بين اعضاي فراكسيون اكثريت بود. اين در حالي بود كه اين فراكسيون نظر جمعي خود را علي رغم وعده‌اي كه داده بود، اعلام نكرد. فراكسيون وفاق نيز در جمع بندي نهايي‌اش كه امروز از سوي سخنگوي آن اعلام شد تنها به دو وزير پيشنهادي آموزش و پرورش و نفت راي منفي داد؛ به اين ترتيب باقري‌لنكراني از ليست عدم نصاب اين فراكسيون خارج شد.

عماد افروغ و الياس نادران از مهمترين چهره‌هاي اصولگرايي بودند كه مخالفت آنها بيش از ديگران جلب توجه كرد و مباحث و تذكرات بسياري را به خود اختصاص داد.

همچنين تعداد قابل توجهي از وزرا «مخالف» نداشتند و تنها در موافقت با آنها از تريبون مجلس سخن گفته شد. البته برخي نمايندگان نسبت به اين موضوع تذكر داده و اظهار داشتند كه در صورت عدم حضور مخالف، موافقي نيز نبايد سخن بگويد ولي رييس مجلس همواره بر اساس ابهام آيين‌نامه در اين زمينه، تذكرات ياد شده را وارد نمي‌دانست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حدادعادل پس ازقرائت آرا: عدم راي اعتماد را توهين تلقي نكنيد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016