یکشنبه 6 شهریور 1384

سفر هیاتی از مجلس سنای آمریکا به آذربایجان با هدف بررسی مسائل امنیتی دریای خزر، مهر

هیاتی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا پایان ماه جاری میلادی ( 10 تا 11 شهریور) برای بررسی مسائل امنیتی مربوط به دریای خزر به جمهوری آذربایجان سفر می کند.
به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از خبرگزاری کویت، یک منبع در دفتر ریاست جمهوری آذربایجان با بیان این خبر اعلام کرد: در سفر این هیات آمریکایی مسائلی همچون امنیت در دریای خزر و تحولات آذربایجان پیش از انتخابات پارلمانی که قرار است نوامبر آینده(آبان ماه ) برگزار شود، بررسی خواهد شد.

این منبع افزود:هیات مذکور به ریاست ریچارد لوگار رئیس کمیته خارجی کنگره آمریکا در این سفر با مقامات آذربایجان راه های گسترش و تعمیق روابط دوجانبه و همکاری مشترک و تحولات منطقه بویژه مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان درباره منطقه ناگورنی قره باغ و مسائلی همچون امنیت در دریای خزر و مبارزه با تروریسم را بررسی خواهد کرد.

از سوی دیگر رینو هارنیش سفیر آمریکا در باکو گفت : این دیدار در چارچوب توافقنامه امنیتی میان دو کشور برای تامین حمایت امنیتی از حوزه ها و سکوهای نفتی در دریای خزر و مقابله با خطر حملات تروریستی و مقابله با خطر گسترش سلاح های کشتار جمعی از طریق دریای خزر صورت می گیرد.

وی در ادامه گفت : اعضای هیات آمریکایی از سکوی سانگاچلسکی درجنوب باکو که لوله نفتی (باکو- تفلیس- جیهان) که قرار است نفت را از دریای خزر به بازارهای جهانی از طریق بندر جیهان در ترکیه در دریای مدیترانه منتقل کند.

سفیر آمریکا افزود: نیروهای دریایی آذربایجان به افتخار هیات آمریکایی اقدام به برگزاری مانور نظامی و آموزشی خواهند کرد که طی آن عملیات پیگرد و تسلیم کشتی های نظامی دشمن فرضی که سلاح کشتار جمعی حمل می کنند،نمایش داده خواهد شد.

شایان ذکر است روسیه بارها از دخالت های آمریکا در حوزه کشورهای آسیای میانه از جمله آذربایجان انتقاد کرده است.

از سوی دیگر جمهوری آذربایجان چندی پیش شایعه همکاری با آمریکا برای حمله به ایران را تکذیب کرد .

"نوروز ممداف" رئیس اداره امور بین الملل ریاست جمهوری آذربایجان در این باره گفت : طرح و برنامه ای برای شرکت در حمله نظامی آمریکا علیه ایران یا استقرار پایگاه های هوایی آمریکا در خاکش برای حمله به ایران در دست ندارد.

لازم به یاد آوری است که "المار مامیدروف" وزیر امورخارجه آذربایجان اوائل آبان سال گذشته نیز اخبار منتشرشده از سوی برخی خبرگزاری ها مبنی بر اینکه مقامات این کشور به دولت آمریکا اجازه دادند از خاک این کشور برای حمله به ایران استفاده کند را تکذیب کرده بود.

اظهارات این مقامات آذری از آنجا ناشی می شود که شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه واشنگتن جهت حمله به ایران ازخاک چندین کشوراستفاده می کند و یکی از آنها آذربایجان است ودراین خصوص مذاکراتی را با همپیمانانش انجام داده است.

همچنین در اواخر سال گذشته نیز روزنامه الرای العام کویت به نقل از یک روزنامه روسی و منابع آذربایجانی نوشت: الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان با استقرار نظامیان آمریکایی در خاک کشورش برای حمایت آن در مقابل تجاوز خارجی که منبع آن را مشخص نکرده، موافقت کرده است که این اظهارات این فرض را که آمریکا عملاً برای اقدام نظامی علیه ایران آماده می شود، تقویت می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنین تحلیلگران بر این باورند که هرگونه اقدام و اتحاد آذربایجان با آمریکاعلیه ایران، جمعیت شیعه این کشور را علیه هیات حاکمه که در حال حاضر در چالش با گروه های اپوزیسیون به سر می برد، برخواهد انگیخت و این مساله ممکن است قدرت را از دست یکی دیگر از همپیمانان آمریکا در منطقه خارج کند.

Copyright: gooya.com 2016