یکشنبه 6 شهریور 1384

راه حل واقعی بحران هسته ای ایران، فرزانه سالمی، مرجع: هرالد تریبون، آفتاب

ایران و آمریکا اکنون به شدت در روند تقابل قرار گرفته اند. علیرغم تلاش های آمریکا و اروپا برای مقابله با فعالیت های هسته ای ایران، این کشور فعالیت های غنی سازی اورانیوم را از سرگرفته است. در مقابل، آمریکا هم تأکید دارد که تمام گزینه ها در مورد ایران مورد توجه قرار دارد و در صورت عدم همکاری ایران با جامعه بین المللی، از توسل به زور هم گریزی نخواهد بود.

اما واقعیت آن است که اعمال زور علیه ایران می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. زیرا ایران هم توانایی آن را دارد که در صورت مواجهه با آمریکا،‌ گزینه های نظامی و غیرنظامی مختلفی را مورد توجه قرار دهد.

ایران می تواند تنگه هرمز را که از موقعیت استراتژیکی برخوردار است مسدود کند و از آنجا که این تنگه، محل انتقال نفت از کشورهای خلیج فارس به خارج است، در این صورت شرایط بسیار سختی برای منطقه و حتی آمریکا به وجود خواهد آمد. از آنجا که آمریکا تجربه تلخی در عراق دارد نمی خواهد شرایط مشابهی را تجربه کند.

از سوی دیگر،‌ تهران می تواند از نفت به عنوان یک حربه مؤثر استفاده کند. کاهش یا توقف جریان نفت ایران به خارج می تواند قیمت نفت را به شدت بالا ببرد که این مسأله می تواند عواقب خطرناک اقتصادی و سیاسی را برای آمریکا و متحدانش به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر، ایران قادر است در عراق برای آمریکا مشکل ساز شود. تهران می تواند با حمایت از مقاومت مردم عراق، نیروهای آمریکایی را تحت فشار قرار دهد زیرا گروه های فعال شیعه در عراق هم روابط خوبی با ایران دارند. ایران در عین حال،‌ توانایی انجام اقدامات تلافی جویانه در مقابل آمریکا را دارد. مثلا موشک های شهاب ایران، ‌اکنون به تهدید بزرگی علیه آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است.

بنابراین با توجه به عواقب خطرناکی که مواجهه با ایران به همراه دارد،‌ لازم است که ایران و سه کشور اروپایی برای رسیدن به توافق متقابل تلاش کنند. طرفین باید برای حصول به این هدف، ‌به جای مذاکره هسته ای به بررسی شرایطی بپردازند که موجب شده ایران از بابت آمریکا و اسرائیل دچار نگرانی بوده و با مشکل تامین امنیت مواجه باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

راه حل پایدار برای این مسأله، شکلی کاملا سیاسی دارد و اگر طرفین بتوانند به توافقی سیاسی دست یابند، موضوع قابل حل خواهد بود. بنابراین اگر واشنگتن دست از تهدید ایران بردارد و قدرت های هسته ای مانند اسرائیل را هم برای کنار گذاشتن سلاح های کشتار جمعی تحت فشار قرار دهد، پیشرفت قابل ملاحظه ای در روند حل مسائل هسته ای صورت خواهد گرفت. اما واشنگتن هیچ گاه نپذیرفته است که اسرائیل را هم باید برای این منظور تحت فشار قرار دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'راه حل واقعی بحران هسته ای ایران، فرزانه سالمی، مرجع: هرالد تریبون، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016