شنبه 12 شهریور 1384

عزت‌‏الله سحابي: قائل شدن حق براي همه افراد جامعه اعم از كافر و مسلمان، وفاي به عهد ولو با كفاراز مصاديق تقواي اجتماعي است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك فعال ملي- مذهبي گفت: خلق جديد وحي و هدف از وحي، پي‌‏ريزي نظري جامعه‌‏اي است كه امروز به آن جامعه مدني (قراردادي) مي‌‏گوييم.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، عزت‌‏الله سحابي در مراسم روز مبعث كه با حضور جمعي از نيروهاي ملي- مذهبي برگزار شد، در تبيين فهم علمي وحي گفت: وحي تنها كلمات نيستند، همراه با نزول اين كلمات بر پيامبر اتفاقي حادث مي‌‏شود، اين وحي چنان پرقدرت است كه در طول 23 سال نبوت حضرت محمد(ص) چند بار بيشتر اتفاق نيفتاد.
وي كه با عنوان "نوآوري وحي محمد(ص)" سخن مي‌‏گفت، افزود: خداوند از وحي در پي خلق جديد است، اين خلق جديد به معناي خلق افراد جديدي چون حضرت محمد(ص)، حضرت علي(ع) و سيدالشهدا يا ايجاد عقل انتقادي نيست بلكه خلق تقواي اجتماعي است.
سحابي، امنيت, عدل و فراواني را ملاك تقواي اجتماعي عنوان كرد كه جامعه در فقدان آن به فقر و استبداد دچار مي‌‏شود.
وي، قائل شدن حق براي همه افراد جامعه اعم از كافر و مسلمان، وفاي به عهد ولو با كفار و خويشتنداري را از ديگر مصاديق تقواي اجتماعي برشمرد كه در حكومت پيامبر ايجاد شد.
سحابي تصريح كرد: برخي از افراد از تعهدها وسيله‌‏اي براي غلبه و تسلط شبه‌‏قانوني بر ديگران مي‌‏سازند اما قرآن مي‌‏گويد به تعهدهاي‌‏شان صادقانه پايبند باشند.
اين فعال ملي- مذهبي افزود: مرحوم طالقاني مي‌‏گفت قرآن در باب هيچ كدام از احكام عبادي به اندازه امر به معروف و نهي از منكر تاكيد نمي‌‏كند و اين حكم هم به بيان قرآن، در حد تذكر است.
سحابي با بيان اينكه جامعه‌‏اي كه تقواي اجتماعي را رعايت مي‌‏كند، يعني به عهد و پيمان‌‏ها و قراردادهاي اجتماعي پايبند است، متنعم به نعمت‌‏هاي الهي است، افزود: ايجاد چنين جامعه‌‏اي هدف از وحي و خلق جديد وحي است، جامعه‌‏اي كه بر اساس توافقات اجتماعي اداره مي‌‏شود و نتايجش در همين دنيا هويداست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس اين گزارش در اين مراسم عبدالكريم سروش, حبيب‌‏الله پيمان, غلامعباس توسلي, محمد توسلي, حسين رفيعي, اعظم طالقاني, محمد بسته‌‏نگار, مرضيه مرتاضي لنگرودي و جمعي از فعالان سياسي حضور داشتند.

Copyright: gooya.com 2016