یکشنبه 13 شهریور 1384

هادي قابل: چشم‌انداز آينده‌ي طيف‌هاي اصلاح‌طلبان با محوريت مجمع روحانيون مبارز اتحاد و اتفاق خواهد بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

يك عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، معتقد است كه همان طيف‌بندي‌هاي زمان انتخابات در ميان اصلاح‌طلبان وجود دارد ولي چشم‌انداز آينده‌ي آن‌ها با محوريت مجمع روحانيون مبارز و با حضور خاتمي و موسوي خوييني‌ها اتحاد و اتفاق خواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمين هادي قابل در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تصريح كرد: مرزبندي‌ها در جبهه‌هاي مختلف و نه تنها در جبهه‌ي اصلاحات حتي در جبهه‌ي محافظه‌كاران در آستانه‌ي انتخابات طبيعي است و مهم اين است كه بعد از انتخابات اين طيف‌ها به بحث و بررسي و نقد عملكرد و رفتار خود بپردازند و نقاط آسيب‌پذيري خود را به دست آورند.

وي اظهار داشت: پس از انتخابات بين اصلاح‌طلبان طي بحث‌ها و گفت‌وگوهايي، نقد دروني انجام شده است كه اين رويكرد آن‌ها را به سمت وحدت بيشتر در جبهه‌ي اصلاحات در مسايل كلان مثل بحث رياست جمهوري سوق مي‌دهد.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، ابراز عقيده كرد: انتخابات نهم رياست جمهوري منجر به اين شد كه بسياري از طيف‌هاي درون جبهه‌ي اصلاحات سعي كنند براي انتخابات بعدي به اتفاق نظر و راي برسند و حداقل‌ها را مورد توجه قرار دهند.

وي يادآور شد: ممكن است در بحث انتخابات شوراها و مجلس مقوله متفاوت باشد؛ اما در بحث انتخابات رياست جمهوري چون بايد يك فرد باشد، اين بحث در ميان اصلاح‌طلبان مطرح خواهد شد كه اگر بخواهند مجددا قدرت را به دست آورند بايد به محور يك فرد اتفاق نظر داشته باشند.

قابل معتقد است كه آموزه‌هاي انتخابات نهم رياست جمهوري اصلاح‌طلبان را به سمت اتحاد بيشتر سوق خواهد داد، تا به افتراق و دسته‌بندي‌ها كه قطعا نتيجه‌بخش نخواهد بود.

وي در ادامه با اشاره به طيف‌هاي شاخص ميان اصلاح‌طلبان و با اعتقاد بر اينكه همان طيف‌بندي كه در انتخابات شكل گرفته بود اكنون هم مشهود است، گفت: جمعي بر محور آقاي كروبي، جمعي هم بر محور آقاي دكتر معين شكل گرفته‌اند و همان گروه‌ها با همان تفكرات ارتباطات خود را دارند و ممكن است سازماندهي‌هاي جديدي هم شكل بگيرد.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، افزود: ممكن است در طيف گروه‌هاي حامي آقاي هاشمي در مرحله‌ي نخست انتخابات، كه در ابتدا جبهه‌ي اعتدال اسلامي مطرح شد، چنين جبهه‌اي تشكيل شود. هم‌چنين آقاي كروبي بحث حزب اعتماد ملي را مطرح كردند و تاكنون اين موضوع را دنبال كرده و به دنبال سازماندهي اين تشكيلات است و اگر جبهه‌اي در اين طيف شكل گيرد به محوريت حزب اعتماد ملي و با محوريت آقاي كروبي خواهد بود و ممكن است گروه‌هاي همسوي آقاي كروبي مثل حزب همبستگي يا مجمع نيروهاي خط امام و امثال اين احزاب هم‌چنان متحد اين مجموعه باشند.

وي جمعي از گروه‌ها از قبيل جبهه‌ي مشاركت، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و گروه‌هاي همسوي اين احزاب در انتخابات نهم رياست جمهوري را طيف ديگري از اصلاح‌طلبان برشمرد و گفت: اين گروه به همراه مجموعه‌ي نيروهاي ملي – مذهبي و نهضت آزادي طيف ديگري هستند كه به خصوص در ايام انتخابات و پس از آن همسو عمل كردند.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، چشم‌انداز آينده‌ي اصلاح‌طلبان را اتحاد و اتفاق بيشتر در جبهه‌ي اصلاحات پيش‌بيني كرد و گفت: جبهه‌ي اصلاحات در آينده با ساز و كار جديد و بازنگري در رفتار و هم‌چنين الحاق گروه‌هاي ديگر مثل حزب اعتماد ملي و امثال آن به اين جبهه، تقويت خواهد شد.

قابل گفت: آينده‌ي اصلاح‌طلبان با محوريتي كه اكنون مي‌تواند مجموعه و روحانيون مبارز با حضور آقاي خاتمي و آقاي موسوي خوييني‌ها داشته باشد به سمت تقويت جبهه‌ي اصلاحات پيش مي‌رود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي انتخابات رياست جمهوري را درسي براي همه‌ي گروه‌ها برشمرد تا با نقد و بازنگري رفتار خود به اين نتيجه برسند كه در انتخاباتي مثل رياست جمهوري نبايد اهداف حداكثري را مورد توجه قرار دهند بلكه بايد متوجه اهداف حداقلي باشند.

وي پيش‌بيني كرد كه جبهه‌ي اصلاحات در آينده بتواند همه گروه‌ها را متقاعد كند كه حداقل در انتخابات رياست جمهوري با نگاه به اهداف حداقلي حركت كنند تا بين آن‌ها وفاق ايجاد شود.

Copyright: gooya.com 2016