دوشنبه 21 شهریور 1384

رایزنی ها درباره احتمال ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل، راديو فردا

چانه زنی های دیپلماتیک بر سر پرونده هسته ای ایران وارد آخرین هفته خود شد. با توجه به اینکه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 29 شهریور ماه تشکیل می شود، خبرگزاری فرانسه از رایزنی های ایران از سویی و غرب از سوی دیگر گزارشی تهیه کرده است. رادیو فردا چکیده این گزارش را پخش می کند.
سياوش اردلان


سیاوش اردلان (رادیو فردا):آخرین هفته رایزنی ها امروز آغاز می شود. پیشاپیش نشست شهریور ماه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن شاید پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود. کاند ولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که از چین، روسیه و هند خواهد خواست تلاش های آمریکا را برای بردن پرونده شورای امنیت مورد حمایت قرار دهند. اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برود احتمال دارد هدف تحریم های اقتصادی قرار گیرد.
خانم رایس می گوید با توجه به اینکه ایران برنامه های هسته ای خود را در تاسیسات اصفهان از سر گرفت و این کار را برخلاف توافق با سه کشور اروپایی بعمل اورد بردن پرونده جمهوری اسلامی به شورای امنیت گزینه ای بگفته اومنطقی است. خانم رایس افزود ایران باید این پیام را از جامعه بین المللی بگیرد که پیام ما پیام واحدی است و تنها محدود به سه کشور اروپایی و آمریکا نیست بلکه روسیه چین و هند و دیگران را نیز در بر می گید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با اینحا ل کشور روسیه که نیروگاه بوشهر می سازد گفته است بردن پرونده ایران به شورای امنیت را مورد حمایت قرار نمی دهد. دیگر سیزده کشور غیر متعد در آژانس گفته اند که با این کار مخالفت خواهند کرد. یک دیپلمات ارشد به خبرگزاری فرانسه گفت هنوز تصمیم گیری نهایی درباره این مساله بسیار زود است. وی گفت موضع کشورهای غیرمتعهد موضع نهایی نیست.

دیپلمات های می گویند ایران درپی رسیدن به توافقی است که اجازه دهد برخی از فعالیت های هسته ای ابتدایی را نگاه دارد. بر اساس پیشنهادی که از سوی آفریقای جنوبی ارائه شده ایران اجازه خواهد داشت مواد خام اورانیوم را به گازی تبدیل کند که می شود با آن اورانیوم غنی شده ساخت. دیپلمات ها می گویند کشورهای غربی تقریبا مطمئن هستند که می توانند آرای کامل شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را از آن خود کنند.

دیپلمات ها می گویند در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت اروپا در گام اول خواستار اعلام تحریم نخواهند شد. زیرا هدف آنها تنها اینست که ایران از قطعنامه های آژانس پیروی کند. به گفته آنها احتمال دارد اروپا این کار را بصورت مرحله ای انجام دهد. یک دیپلمات نزدیک به آژانس گفت بنابراین احتمال دارد آژانس یک ضرب الاجلی را برای ایران معین کند.

Copyright: gooya.com 2016