پنجشنبه 24 شهریور 1384

در حاشيه حضور رييس جمهوري اسلامي ايران در نشست سران در سازمان‌ملل، ايرنا

نيويورك، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۲۴‬
سياسي. خارجي. احمدي نژاد. سازمان ملل.

سخنان دكتر "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران، در نشست سران كشورهاي جهان، توجه بسياري از شركت‌كنندگان در اين اجلاس را به خود جلب كرده است.

دكتر احمدي نژاد عصر يكشنبه به وقت محلي به عنوان سومين سخنران اين اجلاس سخنراني كرد و اين درحالي بود كه تقريبا سران تمامي كشورهاي شركت كننده در محل اجلاس حضور داشتند.

هنگامي كه رييس گابني اجلاس از رييس جمهوري اسلامي ايران براي ايراد سخنراني دعوت كرد تا در جايگاه حضور پيدا كند، سكوت مطلقي فضاي اجلاس را فراگرفت و تمامي حاضران گوشي‌هاي مخصوص را براي استماع سخنان وي به گوش خود زدند.

در اين لحظه سخنان رييس جمهور به زبانهاي انگليسي، فرانسوي، اسپانيولي و عربي ترجمه و از گوشي‌هاي مخصوص پخش مي‌شد و صداي وي نيز از بلندگوهاي فضاي اجلاس به سمع حضار مي‌رسيد.

سخنان دكتر احمدي نژاد حدود شش دقيقه به طول انجاميد.

طبق برنامه ريزيهاي از پيش اعلام‌شده، هر يك از سران كشورهاي شركت‌كننده در اجلاس، از يك فرصت پنج دقيقه‌اي براي سخنراني برخوردار هستند.

بازتاب گسترده و جهاني انتخاب دكتر احمدي نژاد به رياست جمهوري اسلامي ايران در انتخابات اخير و مساله هسته‌اي ايران دو موضوع مهم بين‌المللي محسوب مي‌شوند كه توجه بسياري از كشورهاي مهم و تاثيرگذار جهان را به خود جلب كرده‌است.

درخواست بسياري از سران كشورها براي ملاقات با دكتر احمدي نژاد به نوبه خود گوياي اهميت حضور رييس جمهوري اسلامي ايران در نيويورك است.

بسياري از خبرنگاران شبكه‌هاي بزرگ اطلاع‌رساني جهان در تلاش هستند تا با دكتر احمدي نژاد گفت‌وگو كنند و البته نمايندگي ايران در سازمان ملل در اين زمينه طرحي را به رييس جمهوري پيشنهاد كرده‌است.

در همين حال هياتهاي كارشناسي كشورهاي شركت‌كننده دراجلاس، سرگرم انجام رايزني و هماهنگي با طرفهاي مورد نظرخود هستند تا بستر گفت‌وگو ميان سران كشورهاي مختلف را فراهم آورند.

دكتر احمدي نژاد در حاشيه اجلاس سران و بلافاصله پس از ايراد سخنانش ، با سران كشورهاي لبنان، شيلي، بوسني و هرزگوين، نيجريه و كويت ديدار و گفت‌وگو كرد.

سران اين كشورها در ملاقاتهاي خود از جهت‌گيري شجاعانه و هوشمندانه دكتر احمدي نژاد تمجيد كردند و بعضا نيز گفتند كه از اين سخنان به‌وجد آمده‌اند.

"ريكاردو لاگوس" رييس جمهوري شيلي، سخنان رييس جمهوري اسلامي ايران را روشنگرانه خواند و به نقل از پادشاه اردن تاكيد كرد كه او نيز تحت تاثير سخنان دكتر احمدي نژاد قرار گرفته‌است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لاگوس همچنين خواستار آن شد كه از زبان دكتر احمدي نژاد در جريان مسائل منطقه خاورميانه قرار گيرد و رييس جمهور ايران نيز در تبيين شرايط منطقه تاكيد كرد كه ريشه مشكلات به منطق سلطه‌طلبانه برخي از قدرتهاي زياده‌خواه جهان باز مي‌گردد.

"اميل لحود" رييس جمهور لبنان نيز در ملاقات خود با دكتر احمدي نژاد، سخنان وي را در نشست سران به جا توصيف كرد و گفت كه مردم‌سالاري بايد خود را در برگزاري چنين نشستي نشان دهد و همه بتوانند حرف خودشان را بزنند.

رييس جمهور اسلامي ايران در سخنان خود تاكيد كرده بود كه عدالت بايد در سازمان ملل حاكم شود و بر مبناي منشور اين سازمان ، همه اعضاء از حقوق مساوي برخوردار باشند، اصول مردم‌سالاري و اخلاق در همه سطوح و اركان آن حاكم باشد و همه دولتها، گروهها و تشكلهاي مردمي از سراسر جهان بتوانند آزادانه و بدون واهمه حرف خود را بزنند.

دكتر احمدي‌نژاد علاوه بر جهت‌گيري عدالتخواهانه در سخنان خود، به مسائلي مانند مهرورزي و احترام به انسانها، تغيير گفتمان تبعيض و سلطه به گفتمان صلح و آرامش جهاني بر مبناي عدالت و معنويت، تغيير تركيب اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل با تاكيد بر حضور نمايندگان همه قاره‌ها و تمدنهاي عمده جهان بويژه نماينده‌اي ازسوي ‪ ۵۰‬كشور مسلمان جهان، به مخاطره افتادن امنيت رواني و زيستي ملتها در نتيجه اعمال سياست يكجانبه‌گرايي ، توليد و به كارگيري سلاحهاي كشتار جمعي ، فشار روحي ، تهديد و تحميل جنگ بر ملتها اشاره كرده است.

سخنان رييس جمهوري اسلامي ايران در حالي مورد استقبال سران كشورها قرار گرفته است كه دكتر احمدي نژاد قرار است مباحث اصلي سخنان خود را در مجمع عمومي سازمان ملل و با استفاده از فرصت وسيعي كه در اختيار دارد، مطرح كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در حاشيه حضور رييس جمهوري اسلامي ايران در نشست سران در سازمان‌ملل، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016