پنجشنبه 31 شهریور 1384

نماينده ايران علت تجديدنظر اروپائيان در ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را تشريح كرد، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۳۱‬
سياسي. هسته‌اي. آژانس. شورا. ايران. وعيدي

موضع محكم جمهوري اسلامي ايران، مخالفت گسترش اعضاي شوراي حكام به ويژه روسيه و چين و نداشتن مبناي حقوقي و فني عمده‌ترين دلايل تجديد نظر اتحاديه اروپا و آمريكا در ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل است.

"جواد وعيدي" معاون بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي ايران و عضو ارشد هيات مذاكره‌كننده ايراني قبل از ظهر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران ايراني در مقر آژانس در وين با اعلام اين مطلب گفت: اروپاييان با توجه به اين عوامل و اينكه ايران اعلام كرده بود كه در صورت چنين امري فوري و بدون تعلل اجراي پروتكل الحاقي را متوقف خواهد كرد، در پيش نويس قطعنامه خود تجديد نظر كردند.

وعيدي افزود: اروپاييان همچنين از فرجام كار خود در شوراي امنيت مطمئن نبودند و در دستيابي به اهداف خود در آن شورا دچار ترديد جدي بودند ، زيرا روسيه و چين قاطعانه مخالفت خود را در برخورد با ايران اعلام كرده اند و به همين دليل اروپاييان مايل نبودند موضوع از چارچوب شوراي حكام در شرايط حاضر خارج شود.

معاون بين‌المللي شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: ما قبل از اين نيز پيش بيني كرده بوديم كه موضوع ارجاع پرونده به شوراي امنيت بهانه‌اي براي تحقق اهداف ديگر آنها است.

وي با بيان اينكه آمريكا و اروپا از اين پس در صدد گنجاندن ضرب الاجل و مكانيسم ماشه در قطعنامه پاياني شوراي حكام هستند، افزود: ما نيز از اين پس تلاش خود را براي جلوگيري از تحقق چنين امري تشديد خواهيم كرد.

وعيدي با بيان اينكه گنجاندن مكانيسم ماشه ارجاع پرونده را تنها چند ماه به تاخير مي‌اندازد، گفت: ايران گذاشتن هر گونه ضرب الاجل و مكان ماشه را نمي‌پذيرد و در صورت تحقق اين مكانيسم تاخيري، در قبال آن واكنش نشان خواهيم داد.

وي توقف اجراي پروتكل الحاقي را از جمله واكنش‌ها در قبال اين اقدام احتمالي اروپاييان عنوان كرد.

وعيدي همچنين با اعلام اينكه در روابط بين‌المللي اعتماد مطلق و عدم اعتماد مطلق وجود ندارد، گفت: كار با همه كشورهاي عضو شوراي حكام براي رسيدن به نتيجه مطلوب از سوي هيات ايراني ادامه دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي روسيه، چين، جنبش عدم تعهد، اتحاديه عرب را از جمله حاميان ايران در شوراي حكام معرفي كرد و گفت: در اين ميان به ويژه نقش روسيه و سپس چين كليدي بود و ايران به ثبات تصميم آنها ارج مي‌نهد.

وي درمورد روند بعدي نشست شوراي حكام پس از تصميم اتحاديه اروپا مبني بر بازپس‌گيري درخواست ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت گفت: اروپا و آمريكا از اين پس ضمن لابي با كشورهاي حامي ايران به دنبال كسب امتيازات متقابل از آنان خواهند بود.

وي افزود: آنها به نمايندگان كشورها خواهند گفت، حال كه موضوع ارجاع حل شده است، پس با ضرب الاجل و مكانيسم ماشه موافقت كنيد.

عضو ارشد هيات ايراني اظهار داشت: ما نيز در مقابل تلاش مي‌كنيم مانع تحقق اين خواسته آنان كه بحراني نگه داشتن پرونده ايران است، شويم.

وي تحميل بازگشت تعليق فعاليت مركز يو.سي.اف اصفهان، جلوگيري از آغاز فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم، تصويب پروتكل الحاقي توسط ايران و گرفتن اختيارات ويژه براي البرادعي جهت دسترسي‌هاي فراتر از چاروچوب قوانين موجود آژانس را از اهداف مهم آمريكا و اروپا در نشست جاري شوراي حكام عنوان كرد و گفت: ايران زير بار هيچ يك از اين خواسته ها نخواهد رفت.

Copyright: gooya.com 2016