چهارشنبه 6 مهر 1384

صفار هرندي: شرايط باز براي هنرمندان در كشور فراهم است اما معنايش اين نيست كه از مرزهاي قانوني عبور شود، کيهان

شيراز- خبرنگار كيهان: هنر مي تواند زمينه ترويج فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس را به وجود آورد و فرهنگ ايثار و شهادت را به نسلهاي آينده انتقال دهد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين مطلب در جشنواره ادبي- دانشجويي دفاع مقدس در شيراز گفت: پيام آوران بزرگ جبهه و جنگ اديبان، نويسندگان و شاعراني بودند كه در آن سال ها نه تنها كشور را ترك نكردند بلكه در صحنه هاي نبرد حاضر شدند و صحنه هاي ايثار و شهادت را به تصوير كشيدند.
«حسين صفار هرندي» اظهار داشت: عرصه دفاع مقدس عرصه بكري است و هنوز حق مطلب در ترويج و گسترش اين عرصه حتي يك درصد نيز ادا نشده است.
وي ضمن انتقاد از كساني كه به فرهنگ جبهه و جنگ بي توجهي مي كنند، افزود: متاسفانه برخي از اهالي فرهنگ و قلم و شاعران ما هر وقت مي خواهند از جبهه نامي ببرند، با كراهت از آن ياد مي كنند و اين درحالي است كه ما هنوز ادبيات جنگ و دفاع كشورهاي ديگر را كه در كتابهايشان آمده با افتخار ترجمه و به اجتماع عرضه مي كنيم.
وي گفت: وجدانهاي ناب و دست نخورده در برابر آفرينندگان حماسه هاي دفاع مقدس خضوع خواهند كرد و من دست كساني را كه صحنه هاي جنگ را به رشته تحرير درآورده اند، مي بوسم.
وي اظهار داشت: صحنه هاي جنگ زيباترين سوژه ها براي خلق آثار هنري و سينمايي است.
وي با بيان اينكه دفاع مقدس با ديگر جنگ ها تفاوت ماهوي داشت، افزود: دفاع مقدس در دل خود اخلاص و معنويات به همراه داشت و كساني كه در اين عرصه ايثارگري مي كردند، در واقع با ارزشهاي ديني و معنوي زندگي مي كردند و اين ارزش ها را به بطن جامعه نيز تزريق مي كردند.
وي گفت: دفاع مقدس نمونه ايثار و شهادت طلبي و صحنه تعالي فرهنگ، رشادت و از خودگذشتگي است و اين فرهنگ بايد به نسل جديد منتقل شود.

اظهارات صفار هرندي در جمع خبرنگاران

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران نيز گفت: گذشته را نه به صورت مطلق نقد و نه كاملا انكار مي كنيم. ما اكنون وارد دوره جديدي از نگرش به مسائل فرهنگي شده ايم.
وي اظهار داشت: ما به يك بازنگري در حوزه فرهنگ احتياج داريم و اگر در گذشته در اين حوزه اشتباهاتي رخ داده است، بايد جبران شود. وي اظهار داشت: در نگرش جديد به مسائل فرهنگي به ارزشهاي ديني و ملي تاكيد مي كنيم و بايد اين نگرش در حوزه فرهنگ، سينما، تئاتر، موسيقي و... گسترش يابد.
وي افزود: اينكه تعداد عناوين كتاب هاي منتشرشده در كشور زياد باشد مايه افتخار است، اما به كيفيت كتاب ها نيز بايد توجه كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: در حوزه نشر در كشور آزادي وجود دارد اما قانون را نيز بايد رعايت كرد و از آن فراتر نرفت. نبايد روي حقوق مردم پا گذاشت و ارزشهاي معنوي را ناديده گرفت.
وي اظهار داشت: ما در عرصه نشر در اين چارچوب حركت مي كنيم و باكي هم نداريم كه برخي اسم آن را چه مي گذارند. ما به قانون احترام مي گذاريم.
هرندي بر لزوم انجام فعاليت هاي هنري در چارچوب قانون تاكيد كرد و گفت: مردم ما اعتقاداتي دارند كه هنرمندان بايد به اين اعتقادات احترام بگذارند. اگر هنرمند به اين اعتقادات احترام نگذاشت، هنرش متعهد نيست. وي تصريح كرد: شرايط باز براي هنرمندان در كشور فراهم است اما معنايش اين نيست كه از مرزهاي قانوني عبور شود.

Copyright: gooya.com 2016