چهارشنبه 6 مهر 1384

سعيد مرتضوي: اگر قواعد اسلام در رسيدگي به جرايم اطفال اجرا شود ساير كشورها بايد سالها توانايي خود را جلو ببرند تا به ما برسند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي


همايش تاثير ويژگي‌هاي رواني كودكان و نوجوانان در دادرسي و اصلاح و تربيت آنان صبح امروز برگزار شد.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،اين جلسه با حضور سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران، سليماني مدير كل زندان‌هاي تهران، سعيدنيا معاون دادستان و سرپرست دادسراي اطفال و نوجوانان‏‏، رباب قادري وقاري معاون رييس دادگستري تهران و سرپرست دادگاه اطفال و نوجوانان، منصور مقاره سرپرست كانون اصلاح تربيت، دكتر جواد علاقبندراد رييس انجمن روانپزشكي كودك و نوجوان و تعدادي از قضات دادسرا و دادگاه اطفال و نوجوانان و روانپزشكان در مركز آموزش و پژوهش سازمان زندان‌ها برگزار شد.


در ابتداي اين جلسه دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت:بايد دادرسي كيفري متناسب با اوضاع سني نوجوانان برنامه‌ريزي و بررسي شود.


مرتضوي با اشاره به اينكه برنامه‌هاي دادسراي ويژه‌ي نوجوانان در كشور بي‌نظير است، اظهار داشت: برنامه‌هاي اين دادسرا مي‌تواند به عنوان الگو در ساير كشورها مورد استفاده قرار گيرد.


وي توجه قاضي به جرم و دلايل ارتكاب جرم را قابل توجه و حائز اهميت دانست و افزود: بيشترين تلاش قضات در رابطه با رسيدگي به جرايم نوجوانان بزهكار بايد به خود فرد بزهكار معطوف شود و موقعيت خانوادگي وي هم مورد توجه قرار گيرد و تشكيل پرونده‌ي شخصيتي براي چنين افرادي مي‌تواند درجهت حل مشكل كارساز باشد.


مرتضوي تصريح كرد: حضور روانشناس، كارشناس علوم تربيتي، كارشناس جامعه‌شناسي براي رسيدگي به جرم نوجوانان بزهكار مي‌تواند بسيار موثر باشد كه اين مهم بايد هر چه سريع‌تر مورد توجه قرار گيرد.


دادستان عمومي و انقلاب تهران، با بيان اينكه اگر سرمايه‌گذاري غني در بخش رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان و اصلاح آنان انجام شود از تربيت مجرمان خطرناك در آينده پيشگيري شده است، گفت: چنين طرحي نيازمند امكانات ويژه و مناسبي است كه در صورت تحقق آن جامعه‌اي ايده‌آل را در پيشرو داريم.


وي از وجود ريشه‌هاي عميق در تاريخ و آموزه‌هاي ديني در رابطه با رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان ابراز خرسندي كرد و افزود: در شريعت اسلام و دين مبين ما قواعد و مقررات قوي و مترقي براي رسيدگي به جرايم اطفال در نظر گرفته شده كه اگر توسط مسوولان ما به اجرا درآيد مسوولان ساير كشورها در اين زمينه بايد سال‌ها معلومات و توانايي‌هاي خود را جلو ببرند تا به حد ما برسند.


دادستان عمومي و انقلاب تهران، در پايان ابراز اميدواري كرد: دادسراها احكام و نوع رسيدگي‌ها و سيكلي كه در اين مجموعه وجود دارد به همراه اقدامات جانبي و رسيدگي‌هاي عالمانه، پژوهشي، تحقيقي و منطبق با علوم مختلف نتايج مثبت و موثري را در رابطه با اصلاح اطفال و نوجوانان بزهكار در پي داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه‌ي اين جلسه دكتر جواد علاقبندراد رييس انجمن روانپزشكي كودك و نوجوان در رابطه با اختلالات روانپزشكي اطفال و نوجوانان به بيان نظرات خود پرداخت و اظهار داشت: پرداختن به جرم و بزه نزد قضات با عملكرد روانپزشكان بسيار متفاوت است. در روش‌شناسي علوم رفتاري توضيح پديده‌ها و رفتارها هدف است و در كار حقوقي اصل بر قضاوت است.


وي با اشاره به اينكه در رابطه با رسيدگي به پرونده‌ي يك نوجوان يا طفل بزهكار خود فرد، خانواده و گذشته‌ي او مورد بررسي قرار مي‌گيرد، گفت: در كار حقوقي و قضاوت مدل‌هاي متفاوتي از افراد بزهكار وجود دارد كه اين تنوع باعث مي‌شود قضات اطلاعات بيشتري در رابطه با اين افراد به دست آورند. اما حضور تعداد افراد با جرايم متنوع در رابطه با كار روانپزشكي دشواري‌هاي خود را به دنبال دارد و در واقع يك بخش بزرگ تلقي مي‌شود.


هم‌چنين در اين جلسه دكتر مصطفي نجفي فوق تخصص كودكان و نوجوانان با ذكر نمونه‌هايي از موارد منجر به بزهكاري به تشريح و بررسي اختلالات خلقي يا دوقطبي در برخي نوجوانان بزهكار پرداخت و اذعان كرد: چنانكه قضات دادسراها و دادگاه‌ها تا حدودي با چنين بيماري‌هايي در نوجوانان و افراد بزهكار آشنايي داشته باشند رسيدگي به كار اين بزهكاران آسان‌تر و با دقت عمل بالاتري خواهد بود.

Copyright: gooya.com 2016