پنجشنبه 7 مهر 1384

دلخوری احمدی نژاد از حضور همزمان چمران و زریبافان در دولت و شورای شهر، انتخاب

سایت خبری تحلیلی انتخاب:مهدی چمران و زریبافان که به طور همزمان در شورای شهر و دولت حضور دارند برخلاف قانون، مخالفت خود را با استعفا از یکی از مشاغل دولتی خود اعلام می کنند.مهدی چمران رئیس شورای شهر و مشاور رئیس جمهور که با لحنی خاص و عجیب می گوید: حتی اگر جانم را بگیرند از شورای شهر می روم!. یک منبع مطلع در گفتگو با «انتخاب» به میثاق شورای شهر با مردم اشاره کرد و گفت: آقای احمدی نژاد با توجه به همین میثاق نامه معتقد است ، باید تنها مشغله شغلی اعضای شورای شهر، مسائل شهری باشد و یا اگر کسی از اعضاء، به دولت بیاید بایستی از شورای شهر استعفا دهد تا بتواند در دولت بهتر و بیشتر به مردم خدمت کند.
--------------------------

سایت خبری تحلیلی انتخاب، هوشنگ سیدی: براساس اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «تصدی افراد در بيش از يک شغل دولتی» پذیرفتنی نیست و داشتن هر نوع شغل ديگر در مؤسساتی که تمام يا قسمتی از سرمايه آن متعلق به دولت يا مؤسسات عمومی باشد و همچنين نمايندگی مجلس، وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی، رياست و مديريت عامل يا عضويت در هیأت مديره انواع مختلف شرکتهای خصوصی، جز شرکتهای تعاونی ادارات و مؤسسات را برای کارکنان دولت ممنوع کرده است.

با این شرایط هنوز دو عضو شورای شهر (مهدی چمران و زریبافان) که به طور همزمان در شورای شهر و دولت حضور دارند برخلاف قانون، مخالفت خود را با استعفا از یکی از مشاغل دولتی خود اعلام می کنند.مهدی چمران رئیس شورای شهر و مشاور رئیس جمهور که با لحنی خاص و عجیب می گوید: حتی اگر جانم را بگیرند از شورای شهر می روم!

زریبافان نیز اعلام کرده چون آقای حجاریان در دوران ریاست جمهوری سید محمدخاتمی هم در دولت بوده و هم در شورای شهر، پس من هم می توانم برخلاف قانون، دوشغله باشم!

گرچه زریبافان حضور در دولت را بیشتر به خاطر مسائل مالی می داند اما اختلاف نظر بر سر عضويت همزمان اعضای شورای شهر به گفته برخی از کارشناسان در دولت تنها جنبه حقوقی ندارد،بلکه به این دلیل است که با خروج هر يک از اعضا از شورای شهر، مصطفی تاجزاده (که در حال حاضر عضو علی البدل این شورا محسوب می شود) .به عضويت شورای شهر تهران در خواهد آمد.

این وضعیت صدای یالثارت را هم در آورد. به طوریکه این نشریه ضمن انتقاد به احمدی نژاد نوشت: مگر می شود که هم در شورای شهر بود و هم در دولت و کابینه؟!

برخی از اعضای شورای شهر نیز حضور مادام چمران در کنار احمدی نژاد را سابقه دوستی با یکدیگر می دانند و می گویند: چمران نمی تواند دوست قدیمی اش را در این شرایط رها کند.

در همین حال یک منبع مطلع به رئیس جمهور به خبرنگار «انتخاب» می گوید: شخص آقای احمدی نژاد چندان با حضور چمران در دیدارهای رسمی و غیر رسمی موافق نیست و از این بابت نیز دلخور است که دوستان نزدیکش در شورای شهر برخلاف قانون عمل می کنند.اما جناب آقای چمران ظاهرا نمی خواهد دوست و رفیق خود را رها کنند.

این منبع نزدیک به احمدی نژاد ادامه داد: آقای رئیس جمهور با این شرط به این دو عضو شورای شهر پستی در کابینه داد که آنان طبق قانون از حضور در شورای شهر استعفا دهند.

وی به میثاق شورای شهر با مردم اشاره کرد و گفت: آقای احمدی نژاد با توجه به همین میثاق نامه معتقد است ، باید تنها مشغله شغلی اعضای شورای شهر، مسائل شهری باشد و یا اگر کسی از اعضاء، به دولت بیایند بایستی از شورای شهر استعفا دهد تا بتواند در دولت بهتر و بیشتر به مردم خدمت کند.

وی تصریح کرد: مگر آقای تاج زاده چقدر ترس دارد که این اقایان چنین می کنند.گرچه ایشان هم اعلام کرده هرگز وارد شورای شهر نخواهد شد.

در همین حال عماد افروغ «رئيس کميسيون فرهنگي مجلس » خواستارروشن شدن تکليف حضور همزمان اعضاي شوراي شهر تهران در هيئت دولت شد و گفت: اگر اين حضور اشکال قانوني دارد نبايد از ترس ورود نفر شانزدهم به شوراي شهر ، کار خلاف قانون انجام داد.

نماينده تهران گفت: هم حضور در شوراي شهر، جدي است و هم در دستگاه اجرايي، هر دو وقت مي‌برد و به هيچ کدام نبايد نگاه تشريفاتي داشت.حضور همزمان اعضاي شوراي شهر در هيئت دولت مانند اين است که به نمايندگي مجلس ‌شان تشريفاتي بدهيم و با اين نگاه اجازه دهيم نمايندگان پست‌هاي ديگري هم بگيرند.

افروغ خواستار موضع‌گيري مقامات مسئول در اين مورد شد و گفت: بايد مشخص شود که حضور همزمان اعضاي شوراي شهر در هيئت دولت آن هم با توجه به وظايف سنگين هر دو پست، مصداق دو شغله بودن هست يا نه.

محمدحسين فرهنگی نماينده تبريز در مجلس شورای اسلامی نیز می گويد: قانون شوراها نامزدهای انتخابات شوراها را ملزم می سازد که پيش از شرکت در انتخابات از سمت دولتی خود استعفا دهند و اکنون بحث بر سر اين است که آيا از اين قانون می توان استنباط کرد که نامزدهای انتخابات شوراها پس از پيروزی در انتخابات و راه يافتن به شوراها باز هم می توانند شغل دولتی خود را اعاده کنند يا نه.

از سوی دیگر رمضانعلي صادق‌‏زاده، نماينده رشت در ادامه برخي اعتراضات نمايندگان به حضور چمران و زريبافان، اعضاي شوراي شهر تهران در برنامه‌‏هاي رييس جمهور و هيات اعزامي به نيويورك تصريح كرد: آقايان چمران و زريبافان اعضاي شوراي شهر تهران هستند و چنانچه بخواهند پستي در قوه مجريه داشته با شند بايد از شوراي شهر تهران استفعا دهند.

به اعتقاد این نماینده مجلس هنوز گزارشي در خصوص تعطيلي جلسات شوراي شهر بدليل عدم حضور آقايان چمران و زريبافان اعلام نشده است اما رييس‌‏جمهوري بايد هرچه سريعتر و با جديت، تكليف اين دو عضو را مشخص كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صادق‌‏زاده با بيان اينكه حضور اين دو عضو شوراي شهر در كنار رييس‌‏جمهوري تداعي مشاوران رييس‌‏جمهوري را مي‌‏كند، افزود: اگر اين افراد مشاوران رييس‌‏جمهوري هستند بايد اين عنوان‌‏ها طي حكمي جنبه قانوني پيدا كند و به شائبه‌‏ها پايان داده شود .

گرچه هر روزه انتقادات به این دو عضو شورای شهر افزایش می یابد ؛ اما این دو همچنان و زیر فشار انتقادات مطبوعات و فعالان سیاسی، همچنان احمدی نژاد را رها نکرده و در دولت و شورای شهر باقی می مانند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دلخوری احمدی نژاد از حضور همزمان چمران و زریبافان در دولت و شورای شهر، انتخاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016