یکشنبه 10 مهر 1384

محسن رضايي: باید به دادگاه لاهه شکایت کنیم و مونتاژ سانتریفیوژها را از سربگیریم، مهر

* نباید شفاف سازی بدون ما به ازاء انجام می دادیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : اگر ما یک ایستادگی منطقی داشته باشیم، اروپا و آمریکا بازنده رفتن پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.
دکتر محسن رضایی در حاشیه مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره استانی فیلم پیوند ، در گفت وگو با خبرنگار سیاسی "مهر" در کرج افزود: هم اکنون وقت آن رسیده که ما براساس ماده 22 از قانون NPT به دادگاه لاهه شکایت کنیم و مونتاژ سانتریوفیوژها را از سربگیریم .

وی با اشاره به برخی اشتباهات دیپلماتیک ایران خاطرنشان کرد: در حقیقت ما نباید شفاف سازی بدون ما به ازاء انجام می دادیم ، باید یک امتیاز می دادیم و یک امتیاز می گرفتیم، ایران در نهایت صداقت و خودمانی بودن تمام امتیازات را در اختیار طرف مقابل گذاشته و حالا که نوبت آنها رسیده می گویند امتیاز نمی دهند و این نتیجه اشتباهات کوچک دیپلماتیک ماست.

رضایی در پاسخ به این سوال که عملکرد هیأت ایرانی در سازمان ملل چگونه بود، تصریح کرد: ایران نباید پیشنهاد می داد، نوبت اروپایی ها بود که پیشنهاد خود را اصلاح کنند ولی آنها با زیرکی تمام توپ را به میدان ما انداختند در حالی که توپ باید در میدان آنها باشد.

وی ادامه داد: البته این ضعف مربوط به این تیم نبود و تیمهای قبلی نیز اگر بهتر عمل می کردند، امروز وضعیت بهتری داشتیم؛ اما در هر صورت مسئولان کشور باید با صبر و بردباری و بدون تنش دنبال احیاء حقوق ملت ایران باشند.

رضایی تأکید کرد: ما باید در چارچوب قوانین بین المللی کار خودمان را انجام دهیم و شفاف سازی توأم با نظارت آنها را پیگیر باشیم؛ زیرا آنها توافقنامه بروکسل را زیر پا گذاشتند .

وی خروج ازNPT را کاری غیر اصولی دانست و تأکید کرد: خروج از NPT یا انجام کارهای افراطی درست نیست و ما باید در همین حدود فعلی عمل کنیم .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از گفت وگو با اشاره به اینکه هنوز زمان از سرگیری غنی سازی فرانرسیده است، گفت : ما به عنوان یک گام به جلو می توانیم مونتاژ سانتریوفیوژها را شروع کنیم ؛ اما باید غنی سازی را برای یک فرصت مناسبتر بگذاریم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود : با توجه به عدم حسن نیت اروپایی ها می توانیم تعهدات بروکسل را زیرپا بگذاریم ولی در عین حال باید در چارچوب قوانین بین المللی عمل کنیم و نگرانی از بابت شکایت به دادگاه لاهه نداشته باشیم.

رضایی در خاتمه چشم انداز دانش هسته ای ایران و برخورد جهانیان با این مساله را امیدوار کننده دانست و بیان داشت : با ایستادگی منطقی در کشور و مدیریت اصولی مساله آینده کاملاً امیدوارکننده است و جای هیچگونه نگرانی نیست .

Copyright: gooya.com 2016