جمعه 22 مهر 1384

استراو: فكر مي‌‏كنيم برخي عناصر وابسته به ايران در طراحي حملات به سربازان انگليسي در عراق نقش داشته‌‏اند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

وزير امور خارجه انگليس ادعا كرد: فكر مي‌‏كنيم ممكن است برخي عناصر وابسته به ايران در طراحي حملات به سربازان انگليسي نقش داشته‌‏اند هرچند كه در اين مورد اطمينان كامل نداريم.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، جك استراو در برنامه خبري تحليلي "نيوزنايت بي بي سي" ادعاهاي نخست‌‏‏وزير انگليس را درباره دخالت ايران در عراق تكرار كرد.
به گزارش پايگاه خبري "بي‌‏بي‌‏سي"، وي با در پاسخ به اين سؤال كه "آيا ايران را مسؤول كشته‌‏شدن سربازان انگليسي در عراق مي‌‏داند، گفت: نه به طور مستقيم.
استراو با اشاره به ادعاهاي "توني‌‏بلر" در كنفرانس مطبوعاتي اخير خود مبني بر اينكه ما نمي‌‏توانيم از دخالت مستقيم دولت ايران در مورد مطمئن باشيم، ادعا كرد: آنچه كه ما مي‌‏دانيم اين است كه حزب‌‏الله لبنان در گذشته از اين بمب‌‏ها استفاده كرده و معتقديم طراحي اين بمب‌‏ها را ايران به نيروهاي حزب‌‏الله آموزش داده است.
وي درباره واكنش دولت انگليس در قبال ايران گفت: ما موضع خودمان را ضمن ارائه استدلال‌‏هاي قوي به ايراني‌‏ها اطلاع داده‌‏ايم و بديهي است كه نيروهاي انگليسي حق دفاع از خودشان را دارند و اين كار را خواهند كرد.
اين اظهارت استراو در حالي مطرح شد كه پيش از اين مقامات ايران خواستار ارائه مدارك و مستنداتي درباره دخالت ايران در عراق شده‌‏اند اما هيچ مدركي در اين باره ارائه نشده است.
استراو گفت: به شرطي كه مدارك كاملاً مستدل و روشني در مورد دخالت ايران وجود داشته باشد فرماندهان ارتش بر اساس قوانين بين‌‏المللي تصميم لازم را اتخاذ خواهند كرد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در صورت لزوم نيروهاي انگليس وارد خاك ايران خواهند شد، گفت: در مورد تاكتيك‌‏هايي كه ارتش انگليس استفاده خواهد كرد حاضر به حدس و گمان نيستم و فكر مي‌‏كنم اعلام علني تاكتيك‌‏هايي كه ما ممكن است از آن استفاده كنيم به نفع امنيت سربازان ما درمرحله فعلي نيست.
وزير امور خارجه انگليس در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چرا انگليس در قبال ايران موضع ضعيفي اختيار كرده است، گفت: من اين توصيف را نمي‌‏پذيرم زيرا ما به نسبت مشكلاتي كه با آن روبرو شده‌‏ايم واكنش مقتضي را نشان داده‌‏ايم.
وي ادامه داد: اگر منظور رفتار انگليس در مورد پرونده هسته‌‏اي ايران است، بايد بگويم كه تلاش ما بر اين بوده كه يك اجماع بين‌‏المللي در اين باره ايجاد كنيم و از طرفي ما توانستيم با فشار ديپلماتيك ايران را وادار به ادامه تعليق غني‌‏سازي اورانيوم كنيم. در مورد كشته شدن سربازان ما در بصره هم واكنش ما در قبال ايران كاملاً متناسب با اين مشكل خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزرات امور خارجه كشورمان در واكنش به ادعاهاي استراو گفت: دولت انگليس بدون ارائه ‌هرگونه مدرك و سند براي سرپوش گذاشتن بر ناكامي خود و فضاحت دو نيروي نظامي دستگير شده‌اش در جنوب عراق از ديگران انتقاد مي‌كند.
پيش از اين نيز نخست‌‏وزير انگليس ادعاهايي درباره دخالت ايران در قتل سربازان انگليسي در عراق مطرح كرده بود.

Copyright: gooya.com 2016