تهران- خبرگزاري كار ايران
استاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: مشكل انسانهاي بنيادگر اين است كه ميخواهند الهيات و دين را جايگزين عقل و علم كنند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيد هاشم آقاجري در مراسم ويژه ماه مبارك رمضان كه از سوي جبهه مشاركت ايران اسلامي در كانون توحيد برگزار ميشود، در سخناني با عنوان "مدرنيته و الهيات رهاييبخش"، گفت: متاسفانه از آموزههاي ديني براي توجيه تمام امور ضد انساني نظير سلطه و سركوب توسط رژيمهاي خودكامه به نام خدا و پيامبر استفاده ميكنند تا از اين طريق فقر، نابرابري و بلاياي طبيعي را توجيه كنند.
وي با تاكيد بر اينكه الهيات رهاييبخش نميتواند جاي علم را بگيرد، گفت: حكومت دنيوي است و ساماندهي به روابط اقتصادي, اجتماعي، سياسي و فرهنگي كار بشر است، اگر ما توان تغيير دادن جهان بيرون را نداشته باشيم، در جهان درون هم كاري از ما ساخته نيست كه نمونه آن مشكلات اخلاقي و بحرانهاي رواني است.
آقاجري تصريح كرد : ما نيازمند الهيات رهاييبخش هستيم كه بتواند به پرسمان تغيير درون و بيرون پاسخهاي مناسبي بدهد.
استاد دانشگاه تربيت مدرس يادآور شد: جامعه ايران در حال گذار است پس كما بيش از آثار مدرنيته متاثر شده است اما نسلهاي گذشته تعلق مستحكمتري با سنتهاي ديني خود داشتند، اديان سعي ميكنند با توكل، انساني بسازند كه قادر به مهار قواي دروني خود شود اما انسان امروز ستونهاي خود يعني باورهاي سنتي خود را از دست داده است.
وي ابراز عقيده كرد: دليل بحران اخلاقي كه در جهان مدرن امروز رخ داده، آن است كه اساس اخلاق بر عقل فايدهگرا استوار است، در حالي كه در جوامع سنتي معنا از طريق فرهنگ ديني به شكلي نامحسوس نهادينه شده است و اگر در جهان مدرن هنوز اثري از اخلاق وجود دارد، به خاطر باقي ماندن برخي از سنتهاي پيشين است.
آقاجري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: متاسفانه امروز در بخش بزرگي از جهان دين به صورت خرافي در آمده است البته در خاورميانه و جهان اسلام اين مساله به گونه ديگري وجود دارد، در اين جوامع، اين منطق كه بشريت داراي تقدير مشخص است، وجود دارد. در جوامع شيعي مساله مهدويت و ولايت انتصابي از طرف امام زمان هنوز سوخت تئوريهاي اقتدارگرايانه است اما الهيات رهاييبخش الهياتي است كه با كل بشريت ارتباط دارد و به نجات بشريت ميانديشد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص مساله مهدويت و ولايت در اظهارات اخير دكتر عبدالكريم سروش با اشاره به قرائت آخوند خراساني در مورد مهدويت، گفت: قرائت آخوند خراساني قرائت نيابت فقيه از سوي امام زمان نيست، وي نظريه ولايت فقيه را اصلا قبول ندارد و حكومتها را به عادله و غيرعادله تقسيم ميكند، بر اين اساس معيار او ولايت فقيه نيست، آخوند خراساني به نظريه مهدويت به گونهاي معتقد است كه نه سركوبگري سياسي و نه انفعال سياسي را به دنبال داشته باشد.
آقاجري در ادامه در نقد اظهارات سروش گفت: دكتر سروش معتقد است كه تمدن اسلامي فقهانديش است اما من معتقدم اين نظر با تاريخ اسلام سازگار نيست چرا كه فقهانديشي مربوط به دوره انحطاط اسلامي است اما در دوره اوج تمدن اسلامي، گفتمان فلسفي، تجربهگرايانه و عرفاني در كنار گفتمان فقهي اثرگذار بوده است و دكتر سروش اين وجوه را ناديده ميگيرد.
وي در خصوص بخش ديگري از اظهارات دكتر سروش گفت: تعجب ميكنم چرا سروش از غزالي به عنوان احياگر نام برده است، ضمن اين كه سروش در بخش ديگري از سخنان خود ميگويد "تاريخ دين"، "تحقق دين" است، در حالي كه اين تفكر قرائت هگلي از تاريخ است البته بعيد است كه سروش هگلي باشد.
آقاجري با تاكيد بر توجه الهيات رهاييبخش محمدي (ص) به وجود امنيت درجامعه، گفت: بر اساس تفكر الهيات رهاييبخش، وجود فقر و ترس ناشي از استثمار در جامعه، امري شيطاني است.