سه شنبه 3 آبان 1384

يوسفي‌اشكوري: درباره‌ي انتخابات خود زني نكنيم، ایسنا

«حسن يوسفي اشكوري» گفت: چنانچه دچار اشتباه شديم نبايد خودزني كرده مثلا در رابطه با انتخابات نبايد به جان هم افتاده و خود زني كنيم بلكه همه مي‌توانيم بيانديشيم و گذشته‌ي خود را بازنگري كرده و توبه كنيم كه اشتباهات گذشته را تكرار نكنيم.


به گزارش خبرتگار سياسي ايسنا، وي دومين مراسم شب قدر در حسينيه‌ي ارشاد با عرض تسليت به مناسب شهادت حضرت علي(ع) و تشكر از انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان و دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) به خاطر برگزاري اين مراسم، درباره‌ي «هبوط، توبه و ديالكتيك رهايي» با اشاره به اينكه «مباحث اجتماعي و سياسي امري لازم ضروري است» مباحث معنوي و اخلاقيات را از ضروريات پايدار دانست.


وي با اشاره به مفهوم توبه در دين آن را در تمام اديان مشترك دانست و افزود: توبه در مفهوم قرآني و اسلامي معناي بسيار عميقي دارد. توبه در لغت در معناي خاص بازگشت و رجعت از چيزي است، به طور كلي بازگشت مفهوم پيشيني دارد اما در معناي اصطلاحي توبه در فرهنگ مذهبي پيشيماني از گناه و بازگشت به سوي خداست و اين جمله‌ي بازگشت همه به سوي خداست كه در اذهان به مفهوم مرگ تلقي مي‌شود ارتباط خاصي با مساله‌ي مرگ ندارد.


يوسفي اشكوري در ادامه با اشاره به دو بعدي بودن انسان در قرآن افزود: انسان موجودي دو بعدي است، يك بعد آن طبيعي و مادي و بعد ديگر معنوي و اخلاقي است. در قرآن از يك سو انسان را موجودي زاده‌ي طبيعت مي‌دانند و از سوي ديگر مساله‌ي روح را عنوان مي‌كنند. روح در فرهنگ قرآني به معناي خصوصيات و ويژگي‌هاي فراتر از ماده است. در گذشته انديشه‌هايي از تفكر يوناني به طور خاص افلاطوني در رابطه با روح وارد حوزه‌ي انديشه‌ي اسلامي شده و قرن‌ها متفكران ما را تحت تاثير قرار داد كه بازتاب آن را همچنان در عرفان خودمان مي‌توان مشاهده كرد.


وي با تاكيد بر اينكه «انسان‌ موجودي آفريننده و خلاق است و مي‌تواند جهان پيرامون را بشناسد» يكي از ويژگي‌هايي را كه علي (ع) در مساله‌ي روح الهي مطرح كرده است معرفت عنوان كرد.


اشكوري همچنين با بيان اينكه «انسان همواره بين حق و باطل و خير و شر در حالت ترديد قرار گرفته است و همواره در حالت انتخاب قرار دارد» خاطر نشان كرد: در اين راه انتخاب يك بار براي هميشه نيست چرا كه ما هر بار هبوط كرديم نيازمند توبه هستيم و چنانچه توبه كرديم مجدد در معرض خطا قرار داريم و با توجه به اينكه انسان داراي معرفت و آگاهي اراده و خلاقيت است مي‌تواند سرنوشت خود را انتخاب كند، پس يكي از معاني شب قدر انديشيدن به تقدير و آينده خود است.


وي با بيان اينكه «در مقايسه‌ي انديشه‌ي اگزيستانسياليست انساني سارتر با قرآن، انسان هيچگونه پس و پيشي را براي خود نمي‌شناسد»، افزود: ما در اسلام، هبوط را داريم اما سرگرداني مطلق را در برهوت جهان نه؛ چرا كه ما موحديم و خدا پرست و جهان را سراسر روح جاودانه‌ي او مي‌دانيم. اما هبوط سه ويژگي دارد، غرايز و چيرگي، غفلت و از خود بيگانگي، گناه و احساس شرم. انسان احساس شرم مي‌كند چرا كه موجودي است كه چون اراده دارد گناه مي‌كند و شرم زاييده‌ي خودآگاهي انسان است. انساني كه داراي احساس شرم است با خداوند سخن مي‌گويد و از خداوند توفيق بازگشت مي‌خواهد.


اشكوري در ادامه داستان گفت‌وگوي حضرت آدم با خدا و فرشتگان را داستاني سمبليك خواند و سعادت بزرگ حضرت آدم را احساس شرم پس از گناه دانست.


وي همچنين توبه را داراي سه ويژگي خودآگاهي، انتخاب مجدد و رهايي از چهار زندان انسان عنوان كرد و گفت: وقتي به گناه و نواقصمان پي مي‌بريم به خودآگاهي و كشف خويشتن مي‌رسيم و وقتي مي‌گوييم بازگشت به سوي خداوند به خاطر اين است كه ما همواره هبوط مي‌كنيم اما مجدد انتخاب مي‌كنيم و چهار زنداني كه براي انسان وجود دارد چيزي نيست جز طبيعت، جامعه، تاريخ و خويشتن.


اشكوري در خاتمه با بيان اينكه «قرآن علاوه بر توبه‌ي فردي به توبه‌ي جمعي نيز تاكيد كرده است» تصريح كرد: فقط فرد نيست كه توبه مي‌كند، جامعه نيز بايد توبه كند چرا كه وقتي توبه كرديم درهاي رحمت باز مي‌شود و بر قدرت همواره مي‌افزايد. لذا نه تنها در اخلاق فردي بلكه در اخلاق اجتماعي نيز ممكن است دچار لغزش شويم كه هميشه مي‌شويم، اما چنانچه دچار اشتباه شديم نبايد خودزني كرده مثلا در رابطه با انتخابات نبايد به جان هم افتاده و خود زني كنيم بلكه همه مي‌توانيم بيانديشيم و گذشته‌ي خود را بازنگري كرده و توبه كنيم كه اشتباهات گذشته را تكرار نكنيم.


در اين مراسم ابتدا «حجت شريفي» دبير سياسي سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) با بيان اينكه «شب قدر شب فرصت يافتن براي حضور در محضر حق و عزت يافتن در برابر ستمكاران است» افزود: اين شب فرصتي است براي نقد آگاهي كاذب خود و جامعه و چالشي است براي شريعت عادت شده در جهت وصول به معنويت آرامش بخش، شب شناختن علي(ع) و تنهايي‌هاي او پس از قرن‌ها و طلوع صبح يقين انسان ساز و اخلاق آفرين است. چنين شب‌هايي را مغتنم شمرده‌ايم براي بهره گيري از نگاه روشنفكران و چراغ حسينه‌ي ارشاد را براي بيان ديدگاه روشنفكران و نوانديشان روشن نگاه داشتيم و شايد بتوانيم بيداري معرفت انديشانه‌ي اخلاق‌گرا را در جامعه به جاي دين مصلحت انديش توسعه دهيم و دعا و تضرع‌هاي خاصلانه‌ي شما را پيشتوانه‌ي براي خود سازيم.


وي همچنين گفت: به مناسبت شهادت علي(ع) بزرگ مدافع حقوق بشر، آزادي ناصر زرافشان، عبدالفتاح سلطاني و اكبر گنجي را طلب مي‌كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم جمعي از دانشجويان، انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان، اعضاي سابق دفتر تحكيم و چند عضو جديد طيف علامه‌ي تحكيم و اعضاي سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) و نيز برخي فعالان سياسي و هم‌چنين جمع كثيري از علاقمندان و مردم عادي حضور داشتند.


در بخشي از مراسم، بخشي از سخنراني دكتر شريعتي پخش شد. همچنين در بين سخنراني‌ها، بادكوبه‌اي و خانم ابوالحسني به شعر خواني پرداختند. همچنين مديحه‌سرايي توسط مهندس صدري انجام شد. پس از سخنراني‌ها، مراسم احيا برگزار شد.


اين مراسم از سوي سازمان ادوار تحكيم وحدت و شوراي تهران دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) برگزار مي‌شود.

در همين زمينه:

6 تیر » عزم دیگر، يوسفي اشكوري، ميزان
دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يوسفي‌اشكوري: درباره‌ي انتخابات خود زني نكنيم، ایسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016