سه شنبه 10 آبان 1384

كميسيون امنيت ملي مجلس بركناري ‪ ۴‬سفير ايران را بررسي مي‌كند، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۰‬
داخلي. سياسي. كاظم جلالي.

كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس علت فراخوان و بركناري چهار سفير ايران در انگليس، مالزي، آلمان و فرانسه را "مبهم" خواند و گفت كه اين كميسيون در حال پيگيري اين مساله است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، نماينده شاهرود روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران پارلماني افزود: مسوولان وزارت امور خارجه عنوان مي‌كنند كه ماموريت اين سفيران به اتمام رسيده است ولي "امير حسين زماني نيا" سفير ايران در مالزي به تازگي منصوب شده و اين ادعا حداقل در مورد او درست نيست.

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: فهرستي در وزارت امور خارجه تهيه شده است كه به موجب آن، تا آخر سال ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬سفير ايران در كشورهاي مختلف بركنار مي‌شوند و يا دوران ماموريت آنها به پايان مي‌رسد و تغيير خواهند كرد.

جلالي در پاسخ به سوالي درباره بازتاب جهاني سخنان محمود احمدي نژاد رييس جمهوري، گفت: مسوولان در حرف زدن بايد مراقب جوانب كار باشند.

رسانه‌هاي داخلي نيز مبتني بر منافع ملي و حساسيت زمان، بزرگنمايي و جنجال نكنند، زيرا اين كار به نفع كشور نيست.

وي در پاسخ به اين كه آيا حفظ منافع ملي در درجه اول به عهده مسوولان نيست، گفت: قطعا ابتدا مسوولان كشور بايد رعايت منافع ملي را بكنند.

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد فراخوان سفيران ايران، گفت: وزارت امور خارجه مسووليت‌هاي كلان محدودي دارد اما نيروهاي كيفي زيادي در اين وزارتخانه وجود ندارد.

جلالي خاطرنشان كرد: در تمام دنيا، نيروهاي خبره و با تجربه را در مراكز مطالعاتي و در بحث نرم افزار به كار مي‌گيرند. بهتر است در كشور ما نيز از اين نيروها در مراكز مطالعاتي استفاده شود به شرطي كه اين مراكز به مراكز معطلي تبديل نشود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده شاهرود تاكيد كرد: بايد تلاش كنيم با ادبياتي روشنگر و جهاني با دنيا صحبت و از تمام ظرفيت ديپلماتيك خود استفاده كنيم.

وي گفت: بايد تا قبل از اجلاس نوامبر شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از طريق مذاكرات با كشورها، طرح‌هاي عملي ارايه كنيم.

بازگرداندن سوخت اتمي كشورها مي‌تواند اقدامي اعتمادساز باشد.

جلالي در مورد پيشنهاد مذاكره با ساير كشورها درباره پرونده اتمي ايران گفت: بايد با همه كشورها مذاكره كنيم، ولي پاي كشورهاي كمتر اثربخش را در پرونده هسته‌اي باز نكنيم.

به گفته مخبر كميسيون امنيت ملي كشورهاي كمتراثربخش تلاش مي‌كنند با استفاده از اين فرصت، عملا مشكلات خود با قدرت‌هاي بزرگ را حل كنند و از آنها امتياز بگيرند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كميسيون امنيت ملي مجلس بركناري ‪ ۴‬سفير ايران را بررسي مي‌كند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016